ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 35.240.20; 35.240.63                                                                                                                    Červen 2020

Elektronická fakturace –
Část 1: Sémantický datový model základních prvků elektronické faktury

ČSN
EN 16931-1+A1

97 9901

 

Electronic invoicing –
Part 1: Semantic data model of the core elements of an electronic invoice

Facturation électronique –
Partie 1: Modèle sémantique de données des éléments essentiels d’une facture électronique

Elektronische Rechnungsstellung –
Teil 1: Semantisches Datenmodell der Kernelemente einer elektronischen Rechnung

Tato norma je českou verzí evropské normy EN 16931-1:2017+A1:2019. Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro standardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the European Standard EN 16931-1:2017+A1:2019. It was translated
by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.

Nahrazení předchozích norem

Touto normou se nahrazuje ČSN EN 16931-1 (97 9901) z ledna 2018.


Národní předmluva

Změny proti předchozí normě

Tato norma obsahuje zapracovanou opravu 1 vydanou CEN dne 2019-11-13 a změnu A1 schválenou CEN dne 2019-09-25. Text vložený nebo upravený opravou je vyznačený značkami ˜ . Text vložený nebo upravený změnou je vyznačený značkami ! ".

Informace o citovaných dokumentech

EN ISO 3166-1 zavedena v ČSN EN ISO 3166-1 (97 1002) Kódy pro názvy zemí a jejich částí – Část 1: Kódy zemí

ISO 4217 dosud nezavedena

ISO 8601 nezavedena

ISO 15000-5 dosud nezavedena

ISO/IEC 6523 (soubor) zaveden v ČSN ISO/IEC 6523 (soubor) (97 9730) Informační technologie – Struktura pro identifikaci organizací a částí organizací

Souvisící ČSN

ČSN ISO 639-2 (01 0182) Kódy pro názvy jazyků – Část 2: Třípísmenný kód

Vysvětlivky k textu převzaté normy

Pro účely této normy jsou pro názvy sémantických datových typů použity anglické termíny a nejsou překládány do češtiny z důvodu počítačového zpracování a programovacích nástrojů, a také z důvodu jejich používání
v odborné komunitě.

V případě nedatovaných odkazů na evropské/mezinárodní normy jsou ČSN uvedené v článcích „Informace
o citovaných dokumentech“ a „Souvisící ČSN“ nejnovějšími vydáními, platnými v době schválení této normy. Při používání této normy je třeba vždy použít taková vydání ČSN, která přejímají nejnovější vydání nedatovaných evropských/mezinárodních norem (včetně všech změn).

Upozornění na národní poznámky

Do normy byly doplněny národní poznámky upozorňující na nesprávné odkazy na obchodní termíny BT a na skupiny odborných termínů BG.

Vypracování normy

Zpracovatel: Česká agentura pro standardizaci, IČO 06578705, Ing. Miroslav Škop

Technická normalizační komise: TNK 42 Výměna dat

Pracovník České agentury pro standardizaci: Ing. Miroslav Škop

Česká agentura pro standardizaci je státní příspěvková organizace zřízená Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví na základě ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

EVROPSKÁ NORMA                                                                                       EN 16931-1:2017+A1
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM                                                                                  Listopad 2019

ICS 35.240.20; 35.240.63

Elektronická fakturace –
Část 1: Sémantický datový model základních prvků elektronické faktury

Electronic invoicing –
Part 1: Semantic data model of the core elements of an electronic invoice

Facturation électronique –
Partie 1: Modèle sémantique de données
des éléments essentiels d’une facture électronique

Elektronische Rechnungsstellung –
Teil 1: Semantisches Datenmodell der Kernelemente einer elektronischen Rechnung

Tato evropská norma byla schválena CEN dne 2017-04-17 a obsahuje změnu 1, která byla schválena CEN dne 2019-09-25.

Členové CEN jsou povinni splnit vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací uděluje status národní normy. Aktualizované seznamy a biblio-
grafické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru CEN-CENELEC nebo u kteréhokoliv člena CEN.

Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru CEN-CENELEC, má stejný status jako oficiální verze.

  

Evropský výbor pro normalizaci

European Committee for Standardization

Comité Européen de Normalisation

Europäisches Komitee für Normung

Řídicí centrum CEN-CENELEC: Rue de la Science 23, B-1040 Brusel

© 2019 CEN     Veškerá práva pro využití v jakékoliv formě a jakýmikoliv prostředky    Ref. č. EN 16931-1:2017+A1:2019 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN.

Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa,
Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Republiky Severní Makedonie, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.

Obsah

Strana

Evropská předmluva.................................................................................................................................................................................... 7

Úvod................................................................................................................................................................................................................ 8

1............ Předmět normy............................................................................................................................................................................. 9

2............ Citované dokumenty.................................................................................................................................................................... 9

3............ Termíny a definice........................................................................................................................................................................ 9

4............ Koncept základní faktury........................................................................................................................................................... 10

4.1......... Model základní faktury jako reakce na problém interoperability...................................................................................... 10

4.2......... Obsah modelu základní faktury............................................................................................................................................... 11

4.3......... Jak používat a rozšiřovat model základní faktury................................................................................................................ 12

4.4......... Soulad.......................................................................................................................................................................................... 13

4.4.1...... Obecně......................................................................................................................................................................................... 13

4.4.2...... Soulad se specifikacemi použití základní faktury................................................................................................................ 13

4.4.3...... Soulad odesílající nebo přijímající strany.............................................................................................................................. 13

4.4.4...... Soulad konkrétní faktury........................................................................................................................................................... 13

5............ Obchodní procesy a funkcionalita podporované základní fakturou................................................................................. 13

5.1......... Zúčastněné strany a jejich role a vztahy................................................................................................................................ 13

5.2......... Podporované požadavky obchodního procesu.................................................................................................................... 14

5.2.1...... Úvod.............................................................................................................................................................................................. 14

5.2.2...... Fakturace dodávek proti objednávce, na základě smlouvy (P1)...................................................................................... 15

5.2.3...... Periodická fakturace dodávek na základě smlouvy bez nutnosti objednávky (P2)...................................................... 16

5.2.4...... Fakturace dodávky na základě jednorázové objednávky (P3).......................................................................................... 17

5.2.5...... Záloha (P4).................................................................................................................................................................................. 17

5.2.6...... Platba na místě (P5).................................................................................................................................................................. 18

5.2.7...... Platba před dodávkou na základě objednávky (P6)............................................................................................................ 19

5.2.8...... Faktury s odkazem na avízo o odeslání zboží (P7)............................................................................................................. 19

5.2.9...... Faktury s odkazem na avízo o odeslání zboží a potvrzení příjmu zboží (P8)................................................................. 20

5.2.10... Dobropis nebo záporná fakturace (P9).................................................................................................................................. 20

5.2.11... Opravná fakturace (P10)........................................................................................................................................................... 21

5.2.12... Dílčí a konečná fakturace (P11).............................................................................................................................................. 22

5.2.13... Vystavení faktury příjemcem (Self-billing) (P12).................................................................................................................. 23

5.3......... Podporovaná funkcionalita fakturace.................................................................................................................................... 23

5.3.1...... Úvod.............................................................................................................................................................................................. 23

5.3.2...... Účetnictví...................................................................................................................................................................................... 24

5.3.3...... Ověření faktury............................................................................................................................................................................ 24

5.3.4...... Vykazování DPH......................................................................................................................................................................... 26

5.3.5...... Audit.............................................................................................................................................................................................. 27

5.3.6...... Platba............................................................................................................................................................................................ 28

5.3.7...... Zásoby.......................................................................................................................................................................................... 28

5.3.8...... Proces dodávky.......................................................................................................................................................................... 29

5.3.9...... Celní odbavení............................................................................................................................................................................ 29

5.3.10... Marketing..................................................................................................................................................................................... 29

5.3.11... Podávání zpráv........................................................................................................................................................................... 29

Strana

5.4......... Model základní faktury ve vztahu k ostatním dokumentům v procesu zadávání zakázek........................................... 29

6............ Sémantický datový model základních prvků elektronické faktury a dobropisu.............................................................. 30

6.1......... Úvod.............................................................................................................................................................................................. 30

6.2......... Legenda....................................................................................................................................................................................... 32

6.3......... Sémantický model..................................................................................................................................................................... 33

6.4......... Obchodní pravidla...................................................................................................................................................................... 55

6.4.1...... Omezení integrity....................................................................................................................................................................... 55

6.4.2...... Podmínky..................................................................................................................................................................................... 57

6.4.3...... Pravidla pro DPH........................................................................................................................................................................ 58

6.5......... Sémantické datové typy............................................................................................................................................................ 68

6.5.1...... Úvod.............................................................................................................................................................................................. 68

6.5.2...... Amount. Type.............................................................................................................................................................................. 69

6.5.3...... Unit Price Amount. Type........................................................................................................................................................... 69

6.5.4...... Quantity. Type............................................................................................................................................................................. 69

6.5.5...... Percentage. Type....................................................................................................................................................................... 69

6.5.6...... Identifier. Type............................................................................................................................................................................ 69

6.5.7...... Document Reference. Type..................................................................................................................................................... 70

6.5.8...... Code. Type.................................................................................................................................................................................. 70

6.5.9...... Date. Type.................................................................................................................................................................................... 70

6.5.10... Text. Type..................................................................................................................................................................................... 70

6.5.11... Binary Object. Type.................................................................................................................................................................... 70

6.5.12... Desetinná místa.......................................................................................................................................................................... 71

6.5.13... Zaokrouhlení............................................................................................................................................................................... 72

7............ Specifikace použití základní faktury....................................................................................................................................... 72

7.1......... Úvod.............................................................................................................................................................................................. 72

7.2......... Soulad.......................................................................................................................................................................................... 72

7.3......... Co lze v CIUS specifikovat....................................................................................................................................................... 73

7.3.1...... Úvod.............................................................................................................................................................................................. 73

7.3.2...... Povolené specifikace v CIUS................................................................................................................................................... 73

7.4......... Dokumentace specifikací použití základní faktury............................................................................................................... 74

7.5......... Mapování do syntaxe................................................................................................................................................................. 75

7.6......... Identifikace specifikací použití základní faktury................................................................................................................... 75

Příloha A (informativní) Příklady............................................................................................................................................................. 76

A.1......... Příklady výpočtů.......................................................................................................................................................................... 76

A.1.1..... Úvod.............................................................................................................................................................................................. 76

A.1.2..... Příklad 1 (Odlišné sazby DPH fakturovaných položek)...................................................................................................... 76

A.1.3..... Příklad 2 (Základní množství ceny za položku).................................................................................................................... 77

A.1.4..... Příklad 3 (Měrná jednotka fakturovaného množství)........................................................................................................... 78

A.1.5..... Příklad 4 (Slevy, srážky a přirážky)......................................................................................................................................... 79

A.1.6..... Příklad 5 (Záporný řádek faktury)............................................................................................................................................ 82

A.1.7..... Příklad 6 (Záloha a záporná Částka splatná k úhradě)....................................................................................................... 83

A.1.8..... Příklad 7 (Základní DPH včetně řádků osvobozených od DPH)....................................................................................... 84

A.1.9..... Příklad 8 (Faktury pro režim přenesení daňové povinnosti, dodávky uvnitř EU a vývoz)............................................. 85

Strana

A.2......... Počet desetinných míst a zaokrouhlování............................................................................................................................. 86

A.3......... Případy použití............................................................................................................................................................................ 87

A.3.1..... Jiné daně než DPH.................................................................................................................................................................... 87

A.3.2..... Srážky a přirážky........................................................................................................................................................................ 89

A.3.3..... Faktoring...................................................................................................................................................................................... 92

A.3.4..... Pokyny k platbě........................................................................................................................................................................... 93

A.3.5..... Opravy.......................................................................................................................................................................................... 95

Příloha B (informativní) Posouzení souladu evropské normy s požadavky Evropské komise na Žádost o normalizaci..... 96

B.1........ Úvod.............................................................................................................................................................................................. 96

B.2........ Oddíly faktury.............................................................................................................................................................................. 96

B.3........ Jak jsou v normě EN 16931-1 plněny Žádosti o normalizaci............................................................................................ 97

B.3.1..... Projekty EU.................................................................................................................................................................................. 97

B.3.2..... Specifické obchodní požadavky.............................................................................................................................................. 98

B.3.3..... Požadavky evropské normalizační organizace ESO (CEN)............................................................................................ 104

B.4........ Pokyny k ukazatelům relevance a rizika v tabulkách výše.............................................................................................. 106

B.4.1..... Rating relevance...................................................................................................................................................................... 106

B.4.2..... Rating rizik................................................................................................................................................................................. 106

Příloha C (informativní) Jak sémantický model splňuje právní požadavky příslušných směrnic............................................ 107

Příloha D (informativní) Symboly BPMN............................................................................................................................................ 110

!Příloha E (informativní) Odchylka typu A"................................................................................................................................ 112

Bibliografie................................................................................................................................................................................................ 114

 

Evropská předmluva

Tento dokument (EN 16931-1:2017+A1:2019) vypracovala technická komise CEN/TC 434 Elektronická fakturace, jejíž sekretariát zajišťuje NEN.

Této evropské normě je nutno nejpozději do května 2020 udělit status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do května 2020.

Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN nelze činit odpovědným za identifikaci jakéhokoliv nebo všech takových patentových práv.

Tento dokument zahrnuje opravu 1 vydanou CEN dne 2019-11-13 a změnu A1 schválenou CEN dne 2019-09-25.

Tento dokument nahrazuje !EN 16931-1:2017".

Začátek a konec textu vloženého nebo upraveného změnou je vyznačen značkami ! ".

Začátek a konec textu vloženého nebo upraveného opravou je vyznačen značkami ˜ .

Tento dokument byl vypracován na základě mandátu uděleného CEN Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu a podporuje plnění základních požadavků Směrnice EU 2014/55/EU [1].

Vztah ke Směrnici EU 2014/55/EU [1] viz informativní příloha B, která je nedílnou součástí tohoto dokumentu.

!Upozorňuje se na odchylky proti obsahu EN z důvodu národní legislativy. Všechny příslušné informace, které se jich týkají, jsou uvedeny v příloze E.".

Tento dokument je součástí souboru dokumentů, který tvoří:

    EN 16931-1:2017 Elektronická fakturace – Část 1: Sémantický datový model základních prvků elektronické faktury.

    CEN/TS 16931-2:2017 Elektronická fakturace – Část 2: Seznam syntaxí splňujících EN 16931-1

    CEN/TS 16931-3-1:2017 Elektronická fakturace – Část 3-1: Metodika syntaktických vazeb základních prvků elektronické faktury

    CEN/TS 16931-3-2:2017 Elektronická fakturace – Část 3-2: Syntaktická vazba pro ISO/IEC 19845 (UBL 2.1), faktura a dobropis

    CEN/TS 16931-3-3:2017 Elektronická fakturace – Část 3-3: Syntaktická vazba pro UN/CEFACT XML, meziodvětvová faktura D16B

    CEN/TS 16931-3-4:2017 Elektronická fakturace – Část 3-4: Syntaktická vazba pro UN/EDIFACT INVOIC D16B

    CEN/TR 16931-4:2017 Elektronická fakturace – Část 4: Směrnice pro interoperabilitu elektronických faktur na přenosové úrovni

    CEN/TR 16931-5:2017 Elektronická fakturace – Část 5: Směrnice o používání odvětvových a národních rozšíření v souvislosti s EN 16931-1, metodika pro použití v reálném prostředí

    CEN/TR 16931-61)NP1) Elektronická fakturace – Část 6: Výsledek testování normy EN 16931-1 z hlediska její praktické použitelnosti pro konečného uživatele

Podle vnitřních předpisů CEN/CENELEC jsou tuto evropskou normu povinny zavést národní normalizační organizace následujících zemí: Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Republiky Severní Makedonie, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného
království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.

Úvod

Evropská komise předpokládá, že „Masové přijetí elektronické fakturace v EU by vedlo k významným hospodářským přínosům a odhaduje se, že přechodem od papírových faktur k fakturám elektronickým se za období šesti let ušetří přibližně 240 miliard EUR“2). Na základě tohoto zjištění „Komise chce, aby se elektronická fakturace stala převládající způsob fakturace v Evropě do roku 2020“.

V zájmu dosažení tohoto cíle si Směrnice 2014/55/EU [1] o elektronické fakturaci při zadávání veřejných zakázek klade za cíl usnadnit hospodářským subjektům používání elektronických faktur při dodávání zboží, stavebních prací a služeb veřejné správě. Směrnice stanovuje právní rámec pro zavedení a používání evropské normy (EN) pro sémantický datový model základních prvků elektronické faktury.

Sémantický datový model základních prvků elektronické faktury (model základní faktury), který je popsán v tomto dokumentu, vychází z toho, že lze definovat omezenou, ale dostatečnou sadu informačních prvků, která podporuje obecně použitelné funkcionality souvisící s fakturami. Tyto funkcionality jsou popsány v kapitole 5. Model základní faktury popsaný v kapitole 6 obsahuje informační prvky, které jsou běžně používané a akceptované, včetně prvků vyžadovaných zákonem.

Očekává se, že ve většině situací by obchodní partneři používali výhradně model základní faktury a odesílané nebo přijaté faktury by neobsahovaly žádné další strukturované informační prvky. Nicméně v některých odvětvích nebo situacích, kde existují specifické požadavky na údaje, mohou být požadované informace sděleny ve formě nestrukturovaného textu. Nestrukturovaný text má tu nevýhodu, že nemůže být zpracován automaticky, a proto vyžaduje lidský zásah. Případně mohou být specifické požadavky na informace implementovány s využitím informačních prvků, které rozšiřují model základní faktury. Jakékoli takové rozšíření musí dodržovat sémantické definice modelu základní faktury. Rozšíření by mohli zpracovávat pouze obchodní partneři, kteří jsou součástí takového odvětví nebo dodavatelského řetězce. Za těchto okolností by mělo být možné definovat určitý počet požadovaných dodatečných informačních prvků při současném využití konceptu modelu základní faktury.

V souladu se Směrnicí 2014/55/EU [1] a po zveřejnění odkazu na tento dokument v Úředním věstníku Evropské unie budou všichni veřejní zadavatelé a ostatní zadavatelé povinni zajistit, aby byli schopni přijímat a zpracovávat elektronickou fakturu, jestliže bude obsahovat všechny (příslušné) základní prvky elektronické faktury definované v této evropské normě, bude-li uvedena v některé ze syntaxí určených v příslušné technické specifikaci CEN/TS 16931-2 „Seznam syntaxí splňujících požadavky EN 16931-1“ v souladu s požadavkem uvedeným v čl. 3
odst. 1 Směrnice 2014/55/EU. Uvedení jakýchkoli dalších informací, které nejsou součástí základního modelu, bude na uvážení odesílatele a bude obsaženo v nestrukturovaném textu nebo v rozšíření podle dohody se zadavatelem. Zařazení jakéhokoli rozšíření do elektronické faktury bude nepovinné a nebude nedílnou součástí evropské normy. Další podrobnosti k rozšíření jsou uvedeny v kapitole 4 níže.

Zajištěním sémantické interoperability elektronických faktur budou evropská norma a její dodatkové evropské normalizační výstupy sloužit k odstraňování překážek na trhu a překážek obchodu vyplývajících z existence odlišných vnitrostátních pravidel a norem – a přispívat tak k cílům, stanovenými Evropskou komisí.

1 Předmět normy

Tato evropská norma stanoví sémantický datový model základních prvků elektronické faktury. Sémantický model obsahuje jen nezbytné informační prvky, které musí elektronická faktura obsahovat, aby byl zajištěn soulad s právními (i daňovými) předpisy a aby byla umožněna přeshraniční interoperabilita, interoperabilita mezi odvětvími a interoperabilita ve vnitrostátním obchodu. Sémantický model mohou používat organizace v soukromém i veřejném sektoru pro účely fakturace veřejných zakázek. Lze jej využít i k fakturaci mezi podniky v soukromém sektoru. Tento model není specificky určen k fakturaci spotřebitelům.

Tato evropská norma splňuje alespoň následující kritéria:

    je technologicky neutrální;

    je kompatibilní s příslušnými mezinárodními normami pro elektronickou fakturaci;

    použití této normy je v souladu s požadavky na ochranu osobních údajů, které stanoví Směrnice 95/46/ES, s řádným přihlédnutím k zásadám záměrné ochrany soukromí a osobních údajů minimalizace údajů, omezení účelu, nezbytnosti a přiměřenosti;

    je v souladu s příslušnými ustanoveními Směrnice 2006/112/ES [2];

    umožňuje vytvořit praktické a uživatelsky přívětivé, flexibilní a nákladově efektivní systémy elektronické fakturace;

    zohledňuje specifické potřeby malých a středních podniků, jakož i místních zadávajících orgánů a zadavatelů;

    je vhodná pro použití v obchodních transakcích mezi podniky.

 

 

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.



1)       Připravuje se.

NP1)   NÁRODNÍ POZNÁMKA CEN/TR 16931-6 byla vydána v říjnu 2017.

2)    http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0712:FIN:cs:PDF.