ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 75.160.10 Září 2011
Tuhá alternativní paliva – Systémy managementu kvality – Specifické požadavky pro jejich použití při výrobě tuhých alternativních paliv |
ČSN 83 8301 |
Solid recovered fuels – Quality management systems – Particular requirements for their application to the production of solid recovered fuels
Combustibles solides de récupération – Systèmes de management de la qualité – Impositions particulières
pour leur application à la production de combustibles solides de récupération
Feste Sekundärbrennstoffe – Qualitätsmanagementsysteme – Besondere Anforderungen für die Anwendung
bei der Herstellung von festen Sekundärbrennstoffen
Tato norma je českou verzí evropské normy EN 15358:2011. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má stejný status jako oficiální verze.
This standard is the Czech version of the European Standard EN 15358:2011. It was translated by Czech Office for Standards, Metrology and Testing. It has the same status as the official version.
Národní předmluva
Informace o citovaných normativních dokumentech
EN 15357:2011 zavedena v ČSN EN 15357:2011 (83 8300) Tuhá alternativní paliva – Terminologie, definice a popis
EN 15359 dosud nezavedena
EN ISO 9000:2005 zavedena v ČSN EN ISO 9000:2006 (01 0300) Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník
EN ISO/IEC 17020 zavedena v ČSN EN ISO/IEC 17020 (01 5260) Posuzování shody – Všeobecná kritéria pro činnost různých typů orgánů provádějících inspekci
EN ISO/IEC 17025 zavedena v ČSN EN ISO/IEC 17025 (01 5253) Posuzování shody – Všeobecné požadavky na způsobilost zkušebních a kalibračních laboratoří
Vypracování normy
Zpracovatel: VVUÚ, a. s., IČ 45193380, Ing. Miloš Vavřín, RNDr. Alice Kotlánová, IČ 66563992
Technická normalizační komise: TNK 138 Tuhá biopaliva a tuhá alternativní paliva
Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Jitka Bílá
EVROPSKÁ NORMA EN 15358
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM Březen 2011
ICS 75.160.10 Nahrazuje CEN/TS 15358:2006
Tuhá alternativní paliva – Systémy managementu kvality – Specifické požadavky pro jejich použití při výrobě tuhých alternativních paliv
Solid recovered fuels – Quality management systems – Particular requirements
for their application to the production of solid recovered fuels
Combustibles solides de récupération – Systèmes |
Feste Sekundärbrennstoffe – Qualitätsmanagementsysteme – Besondere Anforderungen für die Anwendung bei der Herstellung von festen Sekundärbrennstoffen |
Tato evropská norma byla schválena CEN 2011-01-22.
Členové CEN jsou povinni splnit Vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se musí této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací dát status národní normy. Aktualizované seznamy a bibliografické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru nebo u kteréhokoliv člena CEN.
Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru, má stejný status jako oficiální verze.
Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.
CEN
Evropský výbor pro normalizaci
European Committee for Standardization
Comité Européen de Normalisation
Europäisches Komitee für Normung
Řídicí centrum: Avenue Marnix 17, B-1000 Brusel
© 2011 CEN Veškerá práva pro využití v jakékoli formě a jakýmikoli prostředky Ref. č. EN 15358:2011 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN.
Obsah |
Contents |
|
Strana |
Page |
|
Předmluva 6 Úvod 7 1 Předmět normy 9 2 Citované normativní dokumenty 10 3 Termíny a definice 10 4 Systém managementu kvality 10 4.1 Všeobecné požadavky 10 4.1.1 Obecně 11 4.1.2 Procesy zajišťované pomocí externího zdroje 12 4.2 Požadavky na dokumentaci 12 4.2.1 Obecně 12 4.2.2 Příručka kvality 13 4.2.3 Řízení dokumentů 14 4.2.4 Řízení záznamů 14 5 Odpovědnost managementu 15 5.1 Angažovanost a aktivita managementu 15 5.2 Zaměření na zákazníka 15 5.3 Politika kvality 15 5.4 Plánování 16 5.4.1 Cíle kvality 16 5.4.2 Plánování systému managementu kvality 17 5.5 Odpovědnost, pravomoc a komunikace 18 5.5.1 Odpovědnost a pravomoc 18 5.5.2 Představitel managementu 18 5.5.3 Interní komunikace 19 5.6 Přezkoumání systému managementu 19 5.6.1 Obecně 19 5.6.2 Vstup pro přezkoumání 20 5.6.3 Výstup z přezkoumání 20 6 Management zdrojů 21 6.1 Poskytování zdrojů 21 6.2 Lidské zdroje 21 6.2.1 Obecně 21 6.2.2 Kompetence, výcvik a vědomí závažnosti 21 6.3 Infrastruktura 22 6.4 Pracovní prostředí 23 7 Realizace produktu 24 7.1 Plánování realizace produktu 24 7.1.1 Validace produktu a procesu 24 7.1.2 Řízení změn 25 7.2 Procesy týkající se zákazníka 25 7.2.1 Určování požadavků týkajících se produktu 25 |
|
Foreword 6 Introduction 7 1 Scope 9 2 Inscription of clause 10 3 Terms and definitions 10 4 Quality management system 10 4.1 General requirements 10 4.1.1 General 11 4.1.2 Outsourced processes 12 4.2 Documentation requirements 12 4.2.1 General 12 4.2.2 Quality manual 13 4.2.3 Control of documents 14 4.2.4 Control of records 14 5 Management responsibility 15 5.1 Management commitment 15 5.2 Customer focus 15 5.3 Quality policy 15 5.4 Planning 16 5.4.1 Quality objectives 16 5.4.2 Quality management system planning 17 5.5 Responsibility, authority and communication 18 5.5.1 Responsibility and authority 18 5.5.2 Management representative 18 5.5.3 Internal communication 19 5.6 Management review 19 5.6.1 General 19 5.6.2 Review input 20 5.6.3 Review output 20 6 Resource management 21 6.1 Provision of resources 21 6.2 Human resources 21 6.2.1 General 21 6.2.2 Competence, training and awareness 21 6.3 Infrastructure 22 6.4 Work environment 23 7 Product realization 24 7.1 Planning of product realization 24 7.1.1 Product and process validation 24 7.1.2 Control of changes 25 7.2 Customer-related processes 25
7.2.1 Determination of requirements related |
Strana |
Page |
|
7.2.2 Přezkoumání požadavků týkajících se produktu 26 7.2.3 Komunikace se zákazníkem 26 7.3 Návrh a vývoj 27 7.3.1 Plánování návrhu a vývoje 27 7.3.2 Vstupy pro návrh a vývoj 28 7.3.3 Výstupy z návrhu a vývoje 29 7.3.4 Přezkoumání návrhu a vývoje 30 7.3.5 Ověřování návrhu a vývoje 30 7.3.6 Validace návrhu a vývoje 30 7.3.7 Řízení změn návrhu a vývoje 31 7.4 Nákup 31 7.4.1 Proces nákupu 31 7.4.2 Informace pro nákup 33 7.4.3 Ověřování nakupovaného produktu 33 7.5 Výroba a poskytování služeb 35 7.5.1 Řízení výroby a poskytování služeb 35
7.5.2 Validace procesů výroby a poskytování služeb 36 7.5.3 Identifikace a sledovatelnost 36 7.5.4 Majetek zákazníka 37 7.5.5 Uchovávání produktu 37 7.6 Řízení monitorovacího a měřicího zařízení 38 7.6.1 Analýza měřicího systému 39 7.6.2 Kalibrační/ověřovací záznamy 39 7.6.3 Požadavky na laboratoř a na vzorkování 39 8 Měření, analýza a zlepšování 40 8.1 Obecně 40 8.2 Monitorování a měření 41 8.2.1 Spokojenost zákazníka 41 8.2.2 Interní audit 41 8.2.3 Monitorování a měření procesů 42 8.2.4 Monitorování a měření produktu 43 8.3 Řízení neshodného produktu 44 8.3.1 Řízení přepracovaného produktu 45 8.3.2 Informování zákazníka 45 8.4 Analýza dat 45 8.5 Zlepšování 46 8.5.1 Neustálé zlepšování 46 8.5.2 Nápravná opatření 47 8.5.3 Preventivní opatření 48 Bibliografie 49 |
|
7.2.2 Review of requirements related to the product 26 7.2.3 Customer communication 26 7.3 Design and development 27 7.3.1 Design and development planning 27 7.3.2 Design and development inputs 28 7.3.3 Design and development outputs 29 7.3.4 Design and development review 30 7.3.5 Design and development verification 30 7.3.6 Design and development validation 30 7.3.7 Control of design and development changes 31 7.4 Purchasing 31 7.4.1 Purchasing process 31 7.4.2 Purchasing information 33 7.4.3 Verification of purchased product 33 7.5 Production and service provision 35 7.5.1 Control of production and service provision 35
7.5.2 Validation of processes for production 7.5.3 Identification and traceability 36 7.5.4 Customer property 37 7.5.5 Preservation of product 37 7.6 Control of monitoring and measuring equipment 38 7.6.1 Measurement system analysis 39 7.6.2 Calibration/verification records 39 7.6.3 Laboratory/sampling requirements 39 8 Measurement, analysis and improvement 40 8.1 General 40 8.2 Monitoring and measurement 41 8.2.1 Customer satisfaction 41 8.2.2 Internal audit 41 8.2.3 Monitoring and measurement of processes 42 8.2.4 Monitoring and measurement of product 43 8.3 Control of nonconforming product 44 8.3.1 Control of reworked product 45 8.3.2 Customer information 45 8.4 Analysis of data 45 8.5 Improvement 46 8.5.1 Continual improvement 46 8.5.2 Corrective action 47 8.5.3 Preventive action 48 Bibliografie 49 |
Předmluva |
|
Foreword |
Tento dokument (EN 15358:2011) byl vypracován tech- |
|
This document (EN 15358:2011) has been prepared by Technical Committee CEN/TC 343 “Solid Recovered Fuels”, the secretariat of which is held by SFS. |
Této evropské normě je nutno nejpozději do září 2011 dát status národní normy, a to buď vydáním iden- |
This European Standard shall be given the status of a national standard, either by publication of an identical text or by endorsement, at the latest by September 2011, and conflicting national standards shall be withdrawn at the latest by September 2011. |
|
Tento dokument nahrazuje CEN/TS 15358:2006. |
This document supersedes CEN/TS 15358:2006. |
|
Tento dokument se od CEN/TS 15358:2006 odlišuje pouze edičně. |
This document differs from CEN/TS 15358:2006 only editorially. |
|
Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN [a/nebo CENELEC] nelze činit odpovědným za identifikaci libovolného patentového práva nebo všech takových patentových práv. |
Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights. CEN [and/or CENELEC] shall not be held responsible for identifying any or all such patent rights. |
|
Tento dokument byl vypracován na základě mandátu uděleného CEN Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu. |
This document has been prepared under a mandate given to CEN by the European Commission and the European Free Trade Association. |
|
Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska. |
|
According to the CEN/CENELEC Internal Regulations, the national standards organizations of the following countries are bound to implement this European Standard: Austria, Belgium, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland and United Kingdom. |
Úvod |
|
Introduction |
V souvislosti s výrobou tuhých alternativních paliv (TAP) je strategie managementu kvality (QM) založena hlavně na skutečnosti, že zvyšováním znalostí o celém výrobním procesu je možné snížit množství odebíraných vzorků a zkoušek prováděných na konečných výrobcích. Tuto strategii lze vyjádřit správnými postupy managementu kvality ve výrobním procesu, včetně vhodného vedení záznamů. V souvislosti s TAP poskytuje management kvality postupy, které zajišťují a udržují důvěru zákazníků a regulačních orgánů. |
In the context of solid recovered fuels (SRF) production, the Quality Management (QM) strategy is mainly based on the fact that, by increasing knowledge about the whole production-process, it is possible to reduce the amount of sampling and testing to be carried out on the final products. This strategy is expressed by good Quality Management Procedures in the manufacturing process, including good record-keeping. In the context of SRF, Quality Management offers a route through which the confidence of customers and regulators can be established and maintained. |
|
Cílem této evropské normy je vývoj systému manage- |
|
The goal of this European Standard is the development of a Quality Management System (QMS) for SRF production and trade that provides for continual improvement, emphasising the fulfilment of quality requirements. |
Tato evropská norma je základem pro vývoj QMS pro dodavatele TAP, kteří dosud nemají zaveden QMS. Může se také používat jako podpůrný dokument pro dodavatele, kteří již mají QMS zaveden. |
|
This European Standard is a base for developing a QMS for a SRF supplier organization which has not earlier established a QMS. It can also be used as a supporting document for a supplier which already has a QMS established. |
Tato evropská norma spolu s vhodnými specifickými požadavky zákazníků a normativními dokumenty uve- |
|
This European Standard, coupled with applicable customer-specific requirements and the normative references specified in Clause 2, defines the fundamental quality management system requirements for those subscribing to this European Standard. The development of a quality management system for solid recovered fuels based on this European Standard does not involve a compulsory third party certification, however this certification is recommended. |
Tato evropská norma klade důraz na: |
|
The emphasis of this European Standard is on: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Systémy managementu kvality podle EN ISO 9001 zahrnují celý proces od příjmu odpadu až po dodání TAP zákazníkovi. Systémy managementu kvality mají několik významných charakteristik, včetně definic: |
|
The Quality Management Systems accords with EN ISO 9001 to cover the whole process from the point of waste reception to the point of delivery of SRF to the customer. Quality Management Systems have several important features, including the definition of: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ke splnění Vnitřních předpisů CEN pro navrhování dokumentů je v této normě orámován původní text EN ISO 9001:2008, zatímco přidané specifické poža- |
|
To accomplish CEN Internal Regulations for the drafting of documents in this European Standard boxed text is used for the original EN ISO 9001:2008 text, while sector-specific supplemental requirements are outside the boxes. |
V této normě slovo „musí“ („shall“) vyjadřuje požadavek, zatímco „by měl“ („should“) vyjadřuje doporučení. |
|
In this standard, the word “shall” indicates a requirement while the word “should” indicates a recommendation. |
Odstavce označené „POZNÁMKA“ („NOTE“) jsou vodítkem pro porozumění nebo vyjasnění připojeného požadavku. |
|
Paragraphs marked “NOTE” are for guidance in under- |
Tam, kde je použit termín „takový, jako“ / „například“ („such as“) jsou jakékoliv návrhy uvedeny pouze jako vodítko. |
|
Where the term “such as” is used, any suggestions given are for guidance only. |
1 Předmět normy |
|
1 Scope |
Tato norma specifikuje požadavky na systém mana- |
This European Standard specifies requirements for the quality management system for the production and trade of solid recovered fuels from the reception of waste(s) up to the delivery of solid recovered fuels (Figure 1). |
Obrázek 1 – Systémy managementu kvality v řetězci tuhých alternativních paliv
Figure 0A1 – Quality management systems within the solid recovered fuels chain
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.