ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 13.200; 93.080.30                                                                                                                         Duben 1999

Silniční záchytné systémy -
Část 2: Svodidla - Funkční třídy, kritéria přijatelnosti nárazových zkoušek a zkušební metody

ČSN
EN 1317-2

73 7001

 

Road restraint systems - Part 2: Performance classes, impact test acceptance criteria and test methods for safety barriers

Dispositifs de retenue routiers - Partie 2: Classes de performance, critères d’acceptation des essais de choc et méthodes d’essai pour les barrières de sécurité

Rückhaltesysteme an Straßen - Teil 2: Leistungsklassen, Abnahmekriterien für Anprallprüfungen und Prüfverfahren für Schutzeinrichtungen

Tato norma je českou verzí evropské normy EN 1317-2:1998. Evropská norma EN 1317-2:1998 má status české technické normy.

This standard is the Czech version of the European Standard EN 1317-2:1998. The European Standard EN 1317-2:1998 has the status of a Czech Standard.

 

 

 

 

 

 

© Český normalizační institut, 1999                                                                                                                                          55228
Podle zákona č. 22/1997 Sb. smějí být české technické normy rozmnožovány
a rozšiřovány jen se souhlasem Českého normalizačního institutu.

 


Strana 2

Národní předmluva

Citované normy

EN 1317-1 zavedena v ČSN EN 1317-1 Silniční záchytné systémy - Část 1: Terminologie a obecná kritéria pro zkušební metody (73 7001)

ISO 6487 dosud nezavedena

ISO 10392 dosud nezavedena

Souvisící předpisy

Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích

Vypracování normy

Zpracovatel: Ing. František Juráň, Fleischnerova 3, 635 00 Brno-Bystrc, IČO: 62087592

Technická normalizační komise: TNK 51 Pozemní komunikace

Pracovník Českého normalizačního institutu: Ing. Pavel Hošek


Strana 3

 

EVROPSKÁ NORMA                                                                                                  EN 1317-2

EUROPEAN STANDARD                                                                                          Duben 1998

NORME EUROPÉENNE

EUROPÄISCHE NORM

ICS 13.200; 93.080.30

Deskriptory: road safety, pavements : roads, roads, safety devices, crash barriers, classifications, operating requirements, tests, impact tests, shock resistance, acceptability

 

Silniční záchytné systémy - Část 2: Svodidla - Funkční třídy, kritéria přijatelnosti nárazových zkoušek a zkušební metody

 

 

Road restraint systems - Part 2: Performance classes, impact test acceptance criteria and test methods for safety barriers

 

Dispositifs de retenue routiers - Partie 2: Classes de performance, critères d’acceptation des essais de choc et méthodes d’essai pour les barrières de sécurité

Rückhaltesysteme an Straßen - Teil 2: Leistungsklassen, Abnahmekriterien für Anprallprüfungen und Prüfverfahren für Schutzeinrichtungen

Tato evropská norma byla schválena CEN 1998-03-05. Členové CEN jsou povinni splnit požadavky Vnitřních předpisů CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací uděluje status národní normy.

Aktualizované seznamy a bibliografické citace týkající se těchto národních norem lze vyžádat v Ústředním sekretariátu CEN nebo u každého člena CEN.

Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Ústřednímu sekretariátu CEN, má stejný status jako oficiální verze.

Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, České republiky, Dánska, Finska, Francie, Irska, Islandu, Itálie, Lucemburska, Německa, Nizozemska, Norska, Portugalska, Rakouska, Řecka, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.

 

CEN

Evropská komise pro normalizaci

European Committee for Standardization

Comité Européen de Normalisation

Europäisches Komitee für Normung

Ústřední sekretariát: rue de Stassart 36, B-1050 Brussels

 


Strana 4

 

Obsah

                                                                                                                                                                                                Strana

Úvod                                                                                                                                                                                                6

1   Předmět normy....................................................................................................................................................................... 6

2   Normativní odkazy.................................................................................................................................................................. 6

3   Funkční třídy............................................................................................................................................................................. 6

3.1    Všeobecně........................................................................................................................................................................... 6

3.2   Úrovně zadržení................................................................................................................................................................... 7

3.3   Prudkost nárazu.................................................................................................................................................................. 8

3.4   Deformace svodidla........................................................................................................................................................... 8

4   Kritéria přijatelnosti nárazových zkoušek........................................................................................................................... 9

4.1   Všeobecně........................................................................................................................................................................... 9

4.2   Chování svodidla.............................................................................................................................................................. 10

4.3   Chování vozidla při zkoušce............................................................................................................................................ 10

4.4   Index prudkosti nárazu..................................................................................................................................................... 10

4.5   Deformace vozidla při zkoušce...................................................................................................................................... 11

4.6   Deformace svodidla......................................................................................................................................................... 11

5    Zkoušky.................................................................................................................................................................................. 11

5.1   Místo zkoušky..................................................................................................................................................................... 11

5.2   Zkušební vozidla............................................................................................................................................................... 11

5.3   Svodidlo.............................................................................................................................................................................. 11

5.4   Postup při zaznamenávání dat....................................................................................................................................... 12

5.5   Přesnosti a mezní odchylky rychlosti a úhlu nárazu................................................................................................... 12

5.6   Přístrojové vybavení vozidla............................................................................................................................................. 13

5.7   Fotografické snímání....................................................................................................................................................... 13

5.8   Protokol o zkoušce........................................................................................................................................................... 14

 


Strana 5

Předmluva

Tuto evropskou normu připravila Technická komise CEN/TC 226 „Silniční zařízení“, jejíž sekretariát zajišťuje AFNOR.

Tato norma je druhá z řady šesti částí normy pro silniční záchytné systémy:1)

-      Část 1: Terminologie a obecná kritéria pro zkušební metody;

-      Část 2: Svodidla - Funkční třídy, kritéria přijatelnosti nárazových zkoušek a zkušební metody;

-      Část 3: Tlumiče nárazu - Funkční třídy, kritéria přijatelnosti nárazových zkoušek a zkušební metody;

-      Část 4: Koncové a přechodové části svodidel - Kritéria přijatelnosti nárazových zkoušek a zkušební metody;

-      Část 5: Trvanlivost a hodnocení shody;

-      Část 6: Záchytné systémy pro chodce, mostní zábradlí.

Této evropské normě se nejpozději do října 1998 uděluje status národní normy, a to buď vydáním identického textu nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, se zruší nejpozději do října 1998.

V souladu s  Vnitřními předpisy CEN/CENELEC jsou povinny tuto evropskou normu zavést následující země: Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Island, Itálie, Lucembursko, Německo, Nizozemsko, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Spojené království, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko.

_______________

1) NÁRODNÍ POZNÁMKA: V této normě se místo termínů „záchytné bezpečnostní zařízení“ a „bezpečnostní zařízení“, které se používají v ČSN a  dalších předpisech, používá termín „silniční záchytný systém“.

Termín „pozemní komunikace“ (dálnice, silnice, místní komunikace a účelové komunikace) se pro účel této normy nahrazuje termínem „silnice“.


Strana 6

Úvod

Z důvodu zvýšení bezpečnosti silničního provozu a okolí může návrh silnice vyžadovat instalaci svodidel, která jsou navržena, aby na určitých úsecích a zvláštních místech bezpečně zadržela a přesměrovala neovládaná vozidla.

V této normě je uvedeno několik funkčních úrovní pro tři základní kritéria, vztahující se k zadržení silničního vozidla:

-      úroveň zadržení, tj. T1, T2, atd.;

-      úrovně prudkosti nárazu, tj. A a B;

-      deformace vyjádřená pracovní šířkou, tj. W1, W2, atd.

Různé funkční úrovně svodidel umožní příslušným úřadům státní správy specifikovat funkční třídu svodidla. Mezi faktory, které se berou v úvahu, patří třída nebo typ pozemní komunikace, její poloha, geometrické vedení, existence zranitelných konstrukcí, možných rizikových úseků nebo předmětů v blízkosti silnice.

Popis svodidla, odpovídajícího požadavkům této normy, zahrnuje příslušné třídy a funkční úrovně výrobku.

K zajištění vyhovujícího návrhu výrobku je nezbytně nutné vzít v úvahu požadavky této normy, odkazy v kapitole 2 a požadavek EN 1317-1. Jakost výroby, instalace a trvanlivost výrobku společně přispívají ke splnění důležitých bezpečnostních kritérií, která se berou v úvahu při použití těchto systémů.

Tato norma zajišťuje společný základ pro sběr dat o zkoušce a pro porovnání odpovídajících evropských studií a výzkumu za účelem zdokonalení technických požadavků v budoucnosti a revidování měření prudkosti nárazu.

1 Předmět normy

Tato evropská norma uvádí požadavky na funkci svodidel a zábradelních svodidel při nárazu. Definuje funkční třídy pro různé úrovně zadržení, kritéria přijatelnosti nárazových zkoušek a parametry nárazových zkoušek.

Ustanovení této normy platí pro zařízení, pro něž je funkce zadržení jeho hlavním účelem. Tato ustanovení platí také pro zařízení, pro něž je funkce zadržení pouze přidruženým účelem, jako jsou např. protihlukové clony a signalizační zařízení.



-- Vynechaný text --