ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 35.240.67; 93.010; 91.010.01 Červen 2024
Organizace a digitalizace informací o budovách a inženýrských
stavbách včetně informačního modelování staveb (BIM) – Management
informací s využitím informačního modelování staveb – |
ČSN 73 0150 |
idt ISO 19650-3:2020
Organization and digitization of
information about buildings and civil engineering works, including building information
modelling (BIM) – Information management using building information
modelling –
Part 3: Operational phase of the assets
Organisation et numérisation des
informations relatives aux bâtiments et ouvrages de génie civil y compris
modélisation
des informations de la construction (BIM) – Gestion de l’information par
la modélisation des informations de la construction –
Partie 3: Phase d’exploitation des actifs
Organisation
von Informationen zu Bauwerken – Informationsmanagement mit
Bauwerksinformationsmodellierung –
Teil 3: Betriebsphase der Assets
Tato norma je českou
verzí evropské normy EN ISO 19650-3:2020. Překlad byl zajištěn Českou
agenturou pro stan-
dardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.
This standard is the Czech version of the European Standard EN ISO 19650-3:2020. It was translated by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.
Nahrazení předchozích norem
Touto normou se nahrazuje ČSN EN ISO 19650-3 (73 0150) z dubna 2021.
Národní předmluva
Změny proti předchozí normě
Proti předchozí normě dochází ke změně způsobu převzetí EN ISO 19650-3:2020 do soustavy norem ČSN. Zatímco ČSN EN ISO 19650-3 (73 0150) z dubna 2021 převzala EN ISO 19650-3:2020 schválením k přímému používání jako ČSN oznámením ve Věstníku ÚNMZ, tato norma ji přejímá překladem.
Informace o citovaných dokumentech
ISO 12006-2 zavedena v ČSN EN ISO 12006-2 (73 0101) Budovy a inženýrské stavby – Organizace informací o stavbách – Část 2: Rámec pro klasifikaci
ISO 19650-1:2018 zavedena v ČSN EN ISO 19650-1:2019 (73 0150) Organizace a digitalizace informací o budovách a inženýrských stavbách včetně informačního modelování staveb (BIM) – Management informací s využitím informačního modelování staveb – Část 1: Pojmy a principy
ISO 19650-2 zavedena v ČSN EN ISO 19650-2 (73 0150) Organizace a digitalizace informací o budovách a inženýrských stavbách včetně informačního modelování staveb (BIM) – Management informací s využitím informačního modelování staveb – Část 2: Dodací fáze aktiv
ISO 19650-5 zavedena v ČSN EN ISO 19650-2 (73 0150) Organizace a digitalizace informací o budovách a inženýrských stavbách včetně informačního modelování staveb (BIM) – Management informací s využitím informačního modelování staveb – Část 5: Bezpečnostně orientovaný přístup k managementu informací
Souvisící ČSN
ČSN P ISO 6707-1 (73 0000) Pozemní a inženýrské stavby – Terminologie – Část 1: Obecné termíny
ČSN EN ISO 9001 (01 0321) Systémy managementu kvality – Požadavky
ČSN ISO 21500 (01 0345) Management projektů, programů a portfolií – Kontext a koncepce
ČSN EN ISO 41001 (76 2104) Facility management – Systémy řízení – Požadavky s návodem k užívání
ČSN EN ISO 41011:2018 (76 2102) Facility management – Slovník
ČSN ISO 55000:2015 (01 0375) Management aktiv – Přehled, zásady a terminologie
ČSN ISO 55001 (01 0376) Management aktiv – Systémy managementu – Požadavky
ČSN ISO 55002 (01 0377) Management aktiv – Systémy managementu – Směrnice pro používání ISO 55001
Vysvětlivky k textu této normy
V případě nedatovaných odkazů na evropské/mezinárodní normy
jsou ČSN uvedené v článcích „Informace
o citovaných dokumentech“ a „Souvisící ČSN“ nejnovějšími vydáními,
platnými v době schválení této normy. Při používání této normy je třeba
vždy použít taková vydání ČSN, která přejímají nejnovější vydání nedatovaných
evropských/mezinárodních norem (včetně všech změn).
Vysvětlivky k textu převzaté normy
Vzhledem k návaznosti na oblast managementu aktiv je pro anglický termín „asset“ v českém překladu v souladu s ČSN ISO 55000 používán český ekvivalent „aktivum“ – jedná se o jiný způsob náhledu na předmět zájmu, kterým je v kontextu stavebnictví ve většině případů stavba.
V českém překladu jsou pro anglické termíny „appointment“, „appointing party“ a „appointed party“ zvoleny české ekvivalenty „pověření“, „pověřující strana“ a „pověřená strana“, aby obdobně jako v anglickém textu obecně pojmenovávaly různorodá uspořádání mezi zpravidla smluvními stranami, kterým odpovídají i specifičtější pojmenování.
EVROPSKÁ NORMA EN ISO 19650-3
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM Srpen 2020
ICS 35.240.67; 93.010; 91.010.01
Organizace a digitalizace informací o budovách a inženýrských
stavbách
včetně informačního modelování staveb (BIM) – Management informací s využitím
informačního modelování staveb –
Část 3: Provozní fáze aktiv
(ISO 19650-3:2020)
Organization and digitization of information
about buildings and civil engineering works, including building information
modelling (BIM) – Information management
using building information modelling –
Part 3: Operational phase of the assets
(ISO 19650-3:2020)
Organisation
et numérisation des informations relatives aux bâtiments et ouvrages de génie |
Organisation von Informationen zu
Bauwerken – Informationsmanagement |
Tato evropská norma byla schválena CEN dne 2020-07-26.
Členové CEN jsou povinni splnit vnitřní předpisy
CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se této evropské
normě bez jakýchkoliv modifikací uděluje status národní normy. Aktualizované
seznamy a biblio-
grafické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím
centru CEN-CENELEC nebo u kteréhokoliv člena CEN.
Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru CEN-CENELEC, má stejný status jako oficiální verze.
Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie,
Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska,
Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty,
Německa,
Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska,
Rakouska, Republiky Severní Makedonie, Rumunska, Řecka, Slovenska,
Slovinska, Spojeného království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.
Evropský výbor pro normalizaci European Committee for Standardization Comité Européen de Normalisation Europäisches Komitee für Normung Řídicí centrum CEN-CENELEC: Rue de la Science 23, B-1040 Brusel © 2020 CEN Veškerá
práva pro využití v jakékoliv formě a jakýmikoliv prostředky Ref. č. EN ISO 19650-3:2020
E |
Tento dokument (EN ISO 19650-3:2020) vypracovala technická komise ISO/TC 59 Budovy a inženýrské stavby, ve spolupráci s technickou komisí CEN/TC 442 Informační modelování staveb (BIM), jejíž sekretariát zajišťuje SN.
Této evropské normě je nutno nejpozději do února 2021 udělit status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do února 2021.
Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN nelze činit odpovědným za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv.
Podle vnitřních předpisů CEN/CENELEC jsou tuto evropskou
normu povinny zavést národní normalizační organizace následujících zemí:
Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie,
Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru,
Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska,
Polska, Portugalska, Rakouska, Republiky Severní Makedonie, Rumunska,
Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného
království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.
Oznámení o schválení
Text ISO 19650-3:2020 byl schválen CEN jako EN ISO 19650-3:2020 bez jakýchkoliv modifikací.
Předmluva..................................................................................................................................................................................................... 7
Úvod................................................................................................................................................................................................................ 8
1............ Předmět normy........................................................................................................................................................................... 12
2............ Citované dokumenty.................................................................................................................................................................. 12
3............ Termíny a definice..................................................................................................................................................................... 12
3.1......... Termíny a definice..................................................................................................................................................................... 12
3.2......... Značky pro diagramy procesů................................................................................................................................................. 13
4............ Management informací v souvislosti s provozní fází aktiv................................................................................................. 13
4.1......... Proces managementu informací v souvislosti s provozní fází aktiv................................................................................. 13
4.2......... Vztah mezi tímto dokumentem a ISO 19650-2.................................................................................................................... 15
5............ Proces managementu informací pro provozní fázi aktiv.................................................................................................... 15
5.1......... Proces managementu informací – Posouzení a zohlednění potřeb............................................................................... 15
5.1.1...... Pověření jednotlivců k plnění funkcí při managementu informací................................................................................... 15
5.1.2...... Stanovení požadavků organizace na informace................................................................................................................. 15
5.1.3...... Identifikování aktiv, pro která je nutný management informací........................................................................................ 15
5.1.4...... Stanovení požadavků na informace o aktivu........................................................................................................................ 16
5.1.5...... Identifikování předvídatelných spouštěcích událostí, pro které je nutný management informací.............................. 16
5.1.6...... Stanovení informačního standardu aktiva............................................................................................................................. 16
5.1.7...... Stanovení metod a postupů pro vytváření informací o aktivu............................................................................................ 16
5.1.8...... Stanovení referenčních informací a sdílených zdrojů......................................................................................................... 17
5.1.9...... Stanovení společného datového prostředí............................................................................................................................ 17
5.1.10... Stanovení vazby na podnikové systémy................................................................................................................................ 17
5.1.11... Stanovení informačního modelu aktiva................................................................................................................................. 17
5.1.12... Stanovení procesů pro udržování AIM................................................................................................................................... 18
5.1.13... Stanovení informačního protokolu aktiva.............................................................................................................................. 18
5.1.14... Činnosti při posouzení a zohlednění potřeb......................................................................................................................... 19
5.2......... Proces managementu informací – Výzva k veřejné soutěži/žádost o poskytnutí služby............................................. 19
5.2.1...... Rozhodnutí o typu činnosti poskytující informace................................................................................................................ 19
5.2.2...... Stanovení požadavků pověřující strany na výměnu informací.......................................................................................... 20
5.2.3...... Shromáždění referenčních informací a sdílených zdrojů.................................................................................................. 20
5.2.4...... Stanovení požadavků na odpověď a hodnoticích kritérií.................................................................................................... 20
5.2.5...... Sestavení informací pro výzvu k veřejné soutěži/žádost o poskytnutí služby................................................................. 20
5.2.6...... Činnosti při výzvě k veřejné soutěži/žádosti o poskytnutí služby...................................................................................... 21
5.3......... Proces managementu informací – Odpověď na výzvu k veřejné soutěži/žádost o poskytnutí služby...................... 21
5.3.1...... Nominování jednotlivců k plnění funkcí při managementu informací............................................................................. 21
5.3.2...... Stanovení (předběžného) plánu realizace BIM realizačního týmu................................................................................... 22
5.3.3...... Posouzení způsobilosti a kapacity úkolového týmu............................................................................................................ 22
5.3.4...... Stanovení způsobilosti a kapacity realizačního týmu.......................................................................................................... 22
5.3.5...... Stanovení plánu mobilizace realizačního týmu................................................................................................................... 22
5.3.6...... Stanovení registru rizik realizačního týmu............................................................................................................................. 23
5.3.7...... Sestavení odpovědi realizačního týmu.................................................................................................................................. 23
5.3.8...... Činnosti při odpovědi na výzvu k veřejné soutěži/žádost o poskytnutí služby................................................................ 23
Strana
5.4......... Proces managementu informací – Pověření........................................................................................................................ 24
5.4.1...... Potvrzení plánu realizace BIM realizačního týmu................................................................................................................ 24
5.4.2...... Stanovení podrobné matice odpovědnosti realizačního týmu.......................................................................................... 24
5.4.3...... Stanovení EIR (ISO 19650-3) vedoucí pověřené strany..................................................................................................... 24
5.4.4...... Stanovení úkolového plánu (plánů) předávání informací.................................................................................................. 24
5.4.5...... Stanovení hlavního plánu předávání informací................................................................................................................... 24
5.4.6...... Vyhotovení pověření vedoucí pověřené strany.................................................................................................................... 25
5.4.7...... Vyhotovení pověření pověřené strany.................................................................................................................................... 25
5.4.8...... Činnosti při pověření.................................................................................................................................................................. 26
5.5......... Proces managementu informací – Mobilizace.................................................................................................................... 26
5.5.1...... Mobilizace zdrojů....................................................................................................................................................................... 26
5.5.2...... Mobilizace informačních technologií...................................................................................................................................... 26
5.5.3...... Testování metod a postupů pro vytváření informací o aktivu............................................................................................ 27
5.5.4...... Udržování zdrojů v pohotovosti pro spouštěcí událost........................................................................................................ 27
5.5.5...... Činnosti při mobilizaci............................................................................................................................................................... 27
5.6......... Proces managementu informací – Vytváření informací..................................................................................................... 27
5.6.1...... Kontrola dostupnosti referenčních informací a sdílených zdrojů...................................................................................... 27
5.6.2...... Tvorba informací........................................................................................................................................................................ 28
5.6.3...... Provedení kontroly prokazování kvality.................................................................................................................................. 28
5.6.4...... Přezkoumání informací a schválení pro sdílení................................................................................................................... 28
5.6.5...... Přezkoumání informačního modelu....................................................................................................................................... 29
5.6.6...... Autorizování informačního modelu pro předání pověřující straně................................................................................... 29
5.6.7...... Činnosti při vytváření informací............................................................................................................................................... 30
5.7......... Proces managementu informací – Akceptace informačního modelu pověřující stranou........................................... 30
5.7.1...... Předložení informačního modelu pro akceptaci pověřující stranou................................................................................. 30
5.7.2...... Přezkoumání a akceptace informačního modelu................................................................................................................ 30
5.7.3...... Činnosti při akceptaci informačního modelu pověřující stranou....................................................................................... 31
5.8......... Proces managementu informací – Sloučení do AIM.......................................................................................................... 32
5.8.1...... Sloučení akceptovaného informačního modelu do AIM.................................................................................................... 32
5.8.2...... Přezkoumání a další udržování AIM....................................................................................................................................... 32
5.8.3...... Činnosti při sloučení do AIM..................................................................................................................................................... 32
Příloha A (informativní) Návod vztahující se k procesu managementu informací....................................................................... 33
Bibliografie.................................................................................................................................................................................................. 37
ISO (Mezinárodní organizace pro normalizaci) je celosvětová federace národních normalizačních orgánů (členů ISO). Mezinárodní normy obvykle vypracovávají technické komise ISO. Každý člen ISO, který se zajímá o předmět, pro který byla vytvořena technická komise, má právo být v této technické komisi zastoupen. Práce se zúčastňují také vládní i nevládní mezinárodní organizace, s nimiž ISO navázala pracovní styk. ISO úzce spolupracuje s Mezinárodní elektrotechnickou komisí (IEC) ve všech záležitostech normalizace v elektrotechnice.
Postupy použité při tvorbě tohoto dokumentu a postupy určené pro jeho další udržování jsou popsány ve směrnicích ISO/IEC, část 1. Zejména se má věnovat pozornost rozdílným schvalovacím kritériím potřebným pro různé druhy dokumentů ISO. Tento dokument byl vypracován v souladu s redakčními pravidly uvedenými ve směrnicích ISO/IEC, část 2 (viz www.iso.org/directives).
Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. ISO nelze činit odpovědnou za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv. Podrobnosti o jakýchkoliv patentových právech identifikovaných během přípravy tohoto dokumentu budou uvedeny v úvodu a/nebo v seznamu patentových prohlášení obdržených ISO (viz www.iso.org/patents).
Jakýkoliv obchodní název použitý v tomto dokumentu se uvádí jako informace pro usnadnění práce uživatelů a neznamená schválení.
Vysvětlení nezávazného
charakteru technických norem, významu specifických termínů a výrazů ISO,
které se vztahují k posuzování shody, jakož i informace o tom,
jak ISO dodržuje principy Světové obchodní organizace (WTO) týkající se
technických překážek obchodu (TBT), jsou uvedeny na tomto odkazu URL:
www.iso.org/iso/foreword.html.
Tento dokument byl vypracován Evropským výborem pro normalizaci (CEN), technickou komisí CEN/TC 442 Informační modelování staveb (BIM), ve spolupráci s technickou komisí ISO/TC 59 Budovy a inženýrské stavby, subkomisí SC 13 Organizace a digitalizace informací o budovách a inženýrských stavbách včetně informačního modelování staveb (BIM) v souladu s Dohodou o technické spolupráci mezi ISO a CEN (Vídeňská dohoda).
Seznam všech částí souboru ISO 19650 lze nalézt na webové stránce ISO.
Zpětná vazba nebo otázky týkající se tohoto dokumentu mají být adresovány národnímu normalizačnímu orgánu uživatele. Úplný seznam těchto orgánů lze nalézt na www.iso.org/members.html.
0.1 Účel a použití
Tento dokument je navržen tak, aby pověřující straně (jako je např. vlastník aktiva, provozovatel aktiva nebo externí poskytovatel managementu aktiv) umožnil stanovit její požadavky na informace v průběhu provozní fáze aktiva. Tento dokument je také navržen tak, aby umožnil vytvořit vhodné prostředí pro spolupráci k naplňování obchodních cílů. V takovém prostředí pověřené strany, i ve větším počtu, mohou účinně a efektivně vytvářet informace.
Tento dokument je primárně určen k užívání těmi, kdo se:
– podílejí na managementu určitého aktiva nebo zařízení (viz 0.2);
– podílejí na specifikaci pověření a na zajišťování podpory při společné práci v průběhu celého životního cyklu aktiva;
– podílejí na poskytování managementu aktiv a facility managementu v průběhu provozní fáze určitého aktiva (viz 0.2); a
– podílejí na specifikování informací požadovaných pro provozní účely, které je třeba zachytit v průběhu dodací fáze aktiva.
Pokud je tento dokument používán ve vztahu ke konkrétnímu aktivu, má to být reflektováno v příslušných pověřeních.
Tento dokument platí pro aktiva všech velikostí a na všech úrovních složitosti. To zahrnuje portfolia budov, kampusy, infrastrukturní sítě, jednotlivé budovy a infrastrukturní stavby, jako jsou pozemní komunikace, mosty, stezky pro pěší, osvětlení komunikací, rozvody vody nebo stokové sítě. Požadavky uvedené v tomto dokumentu mají být uplatňovány odpovídajícím a vhodným způsobem podle velikosti a složitosti řešeného aktiva.
Důležitá je kontinuita managementu informací po celou dobu životnosti aktiva a je doporučeno, aby k tomuto byly podniknuty všechny proveditelné kroky (včetně přenosu informačního modelu aktiva), kdykoliv je aktivum převáděno z jednoho vlastníka na jiného.
Obrázek 1
znázorňuje uplatnění managementu informací v průběhu provozní fáze
(podbarveno) ve spojitosti s dodací fází (nepodbarveno kromě bodů A a
B, kde dochází k přenosu informací). Obrázek 1 také znázorňuje, jak
mana-
gement informací podle souboru ISO 19650 probíhá v kontextu
managementu aktiva a projektu, které samotné probíhají v rámci managementu organizace. ISO 9001,
ISO 55000 a ISO 21500, naznačené na obrázku 1, nepřed-
stavují požadavky pro použití tohoto dokumentu.
Legenda
AIM informační model aktiva
PIM projektový informační model
A začátek dodací fáze – přenos relevantních informací z AIM do PIM
B začátek provozní fáze – přenos relevantních informací z PIM do AIM
C hodnocení po obsazení/zprovoznění nebo přezkoumání výkonnosti
D spouštěcí události v průběhu provozní fáze
POZNÁMKA Informace mohou být mezi PIM a AIM přenášeny jak v průběhu dodací fáze, tak v bodech A a B.
Obrázek 1 – Předmět tohoto dokumentu
V tomto dokumentu byly uplatněny pojmy a principy z ISO 19650-1 týkající se různých forem požadavků na informace. Uplatnění těchto pojmů a principů bylo na míru upraveno pro zohlednění zvláštního charakteru činností při managementu aktiv. Jako pomůcka je zjednodušené znázornění postupnosti požadavků na informace zobrazeno na obrázku 2.
Obrázek 2 – Zjednodušené znázornění postupnosti požadavků na informace
Proces managementu informací specifikovaný v tomto dokumentu lze aplikovat jak na předvídané a předem plánované spouštěcí události, tak na spouštěcí události, které nejsou předem plánované nebo je nelze předvídat. Tyto dva typy spouštěcích událostí se liší v tom, kdy mohou proběhnout přípravné činnosti spojené s identifikováním a pověřením vedoucí pověřené strany.
Příklady prvního typu spouštěcích událostí jsou: úkoly každoroční údržby, strategická přezkoumání majetku a dohody o přivolání k běžným opravám. Pro tyto typy spouštěcích událostí je možné a účelné vybrat a pověřit vedoucí pověřenou stranu dlouho před tím, než jakákoliv podobná spouštěcí událost nastane.
Pro druhý typ spouštěcích událostí existují dva různé scénáře. Prvním z nich je záměrné rozhodnutí o zahájení určitého projektu, např. výstavby mostu nebo podjezdu. V tomto případě by se proces managementu informací mohl řídit buď ISO 19650-2, nebo tímto dokumentem. Rozhodnutí bude záviset na velikosti a složitosti a požadavky na zapojené subjekty jsou uvedeny v 4.2. Druhý scénář se týká spouštěcích událostí, které jsou natolik neobvyklé nebo nepředvídatelné, že mít uzavřená pověření by mohlo být nevhodné nebo nemožné. K výběru a pověření zde dochází až po spouštěcí události. Mezi příklady patří neočekávaná selhání vybavení, nehody a extrémní povodně.
Nakonec se vyskytuje odlišná situace, kdy je aktivum pořízeno od stávajícího vlastníka, kdy jsou informace předmětem výměny v rámci příslušné transakce.
Všechny tyto situace
jsou zohledněny v uspořádání kapitoly 5. Příloha A uvádí návod jako
oporu pro některé požadavky obsažené v kapitole 5.
Kapitola 5 také obsahuje znázornění členění jednotlivých kroků
v procesu manage-
mentu informací a v obrázcích 5 až 12 připomíná, kdy ke
kterému z kroků dochází v rámci celkového procesu.
0.2 Management aktiv a facility management
Management aktiv a facility management se vyvinuly jako dvě odlišné disciplíny managementu, přestože se obě zaobírají managementem fyzických aktiv a služeb organizace. Management aktiv i facility management si vyvinuly vlastní normy a jazyk s preferovanými termíny.
Tento dokument uznává, že jak management aktiv, tak facility management hrají svou vlastní úlohu v rámci životního cyklu aktiva, ale pro hlavní text tohoto dokumentu pro jednoduchost používá termín management aktiv k zahrnutí obou disciplín.
0.3 Použití slovního spojení „musí zohlednit“
Tento dokument používá slovní spojení „musí zohlednit“, zejména v kapitole 5. Toto slovní spojení se používá pro uvedení soupisu položek, které musí předmětná osoba důkladně promyslet ve spojení s primárním požadavkem popsaným v určitém článku. Uplatněná hloubka promyšlení, čas potřebný k naplnění a potřeba doprovodných dokladů budou záviset na složitosti aktiva, zkušenostech zúčastněné osoby (osob) a požadavcích národních právních předpisů týkajících se informačního modelování staveb. U menších nebo jednoduchých aktiv je některé tyto položky typu „musí zohlednit“ možno naplnit nebo pominout velmi rychle.
Jednou z cest k identifikování, které z těchto položek typu „musí zohlednit“ jsou relevantní, může být přezkoumání každé z nich a vytvoření šablon pro projekty různých rozsahů a složitostí.
0.4 Národní příloha s relevantními národními technickými normami
Existuje několik technických norem potřebných pro úspěšnou implementaci tohoto dokumentu, které se vztahují ke specifickým regionům a zemím a nejsou v současné době vhodné pro začlenění do mezinárodní normy. Národní normalizační orgány se proto vyzývají k sestavení a dokumentaci technických norem a standardů relevantních pro daný region nebo zemi a jejich uvedení v národní příloze. V národní příloze mohou být také obsaženy místně upravené návody pro implementaci tohoto dokumentu pro aktiva a spouštěcí události různé složitosti.
0.5 Vztah k dalším technickým normám
Pojmy a principy vztahující se k uplatňování požadavků uvedených v tomto dokumentu jsou uvedeny v ISO 19650-1. Požadavky na bezpečnostně orientovaný přístup k managementu informací o aktivu jsou uvedeny v ISO 19650-5.
V případech, kdy provozní fáze určitého aktiva vyústí v dodací fázi, se mají požadavky uvedené v ISO 19650-2 používat společně s tímto dokumentem.
Obecné informace o systému managementu pro management aktiv lze včetně terminologie platné pro management aktiv nalézt v souboru ISO 55000. Obecné informace o systému managementu pro facility management lze nalézt v ISO 41001 a ISO 41011.
Zohledňování pojmů a principů obsažených v ISO 19650-1 a ISO 55000 může pověřujícím stranám pomoci při implementaci požadavků obsažených v tomto dokumentu a při rozvoji managementu aktiv v jejich organizaci.
0.6 Přínosy tohoto dokumentu
Záměrem tohoto dokumentu je podpořit všechny strany směrem k dosahování jejich obchodních cílů prostřednictvím efektivního vytváření, používání a managementu informací v průběhu provozní fáze a fáze konce životního cyklu aktiv při využívání informačního modelování staveb.
Při mezinárodní spolupráci na přípravě tohoto dokumentu byl identifikován společný proces managementu informací, který lze aplikovat na co možná nejširší okruh aktiv. To platí pro co nejširší okruh organizací, napříč co nejširším okruhem kulturních zvyklostí a pro co nejširší okruh způsobů pověřování.
Přínosy procesu managementu informací se mají v průběhu provozní fáze životního cyklu aktiv přezkoumávat a toto přezkoumávání se má provádět formou pravidelných formálních přezkoumání nákladů a přínosů celého procesu pro všechny strany.
0.7 Rozhraní mezi stranami a týmy pro účely managementu informací
Obrázek 3 pro účely tohoto dokumentu znázorňuje rozhraní mezi stranami a týmy s ohledem na management informací v provozní fázi a neměl by být vnímán jako indikující smluvní vztahy.
Pověřující stranou uvedenou na obrázku 3 může být vlastník aktiva, provozovatel aktiva (např. na základě dlouhodobé koncesní smlouvy) nebo externě zajišťovaný manažer aktiva nebo facility manažer (obvykle pověřený na dobu několika let).
Realizační týmy pro provozní fázi se k týmu pro provoz a management aktiv/facility management obvykle připojují a opouští ho v jakémkoliv vhodném čase v průběhu životního cyklu aktiva. V případě, že jsou informace vytvářeny úkolovým týmem v rámci organizace pověřující strany, např. oddělením pro údržbu, má i tento tým být v souladu s požadavky tohoto dokumentu jako pověřená strana nebo vedoucí pověřená strana.
Obrázek 3 znázorňuje, že realizační týmy pro management aktiv a provozní činnosti mohou mít různou velikost a složitost a mohou zahrnovat různé počty úkolových týmů. V případě, že je více realizačních týmů pověřeno zároveň, může po nich pověřující strana požadovat, aby vytváření informací navzájem koordinovaly.
Legenda
A |
pověřující strana |
B |
vedoucí pověřená strana |
C |
pověřená strana |
... |
různý počet |
1 |
tým pro provoz a management aktiv/facility management |
2 |
znázornění realizačního týmu |
3 |
úkolové týmy |
|
požadavky na informace a výměna informací |
|
koordinace informací mezi vedoucími pověřenými stranami, pokud je pověřující stranou požadována |
Obrázek 3 – Rozhraní mezi stranami a týmy pro účely managementu informací
Tento dokument specifikuje požadavky pro management informací, ve formě procesu managementu, v kontextu provozní fáze aktiv a výměn informací v jejím rámci, s využitím informačního modelování staveb.
Tento dokument může být použit pro všechny typy aktiv a všemi typy a velikostmi organizací zapojených do provozní fáze aktiv.
Požadavkům tohoto dokumentu lze dostát přímými opatřeními plněnými na straně předmětné organizace nebo delegováním na jinou stranu.
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.