ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 45.120; 93.100 Červen 2009
Železniční aplikace – Kolej – Kolejové stroje |
ČSN 28 1005 |
Railway applications – Track – Railbound construction and maintenance machines – Part 1: Technical requirements for running
Applications ferroviaires – Voie – Machines de construction et de maintenance empruntant exclusivement les voies ferrées – Partie 1: Prescriptions technique pour la circulation
Bahnanwendungen – Oberbau – Schienengebundene Bau- und Instandhaltungsmaschinen – Teil 1: Technische Anforderungen auf das Fahren
Tato norma je českou verzí evropské normy EN 14033-1:2008. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má stejný status jako oficiální verze.
This standard is the Czech version of the European Standard EN 14033-1:2008. It was translated by Czech Office for Standards, Metrology and Testing. It has the same status as the official version.
Národní předmluva
Informace o citovaných normativních dokumentech
EN 286-3 zavedena v ČSN EN 286-3 (69 5286) Jednoduché netopené tlakové nádoby pro vzduch nebo dusík – Část 3: Ocelové tlakové nádoby určené pro vzduchotlakové brzdy a pomocná pneumatická zařízení kolejových vozidel
EN 12080 zavedena v ČSN EN 12080 (28 0530) Železniční aplikace – Nápravová ložiska – Valivá ložiska
EN 12663:2000 zavedena v ČSN EN 12663:2001 (28 0320) Železniční aplikace – Konstrukční požadavky na skříně kolejových vozidel
EN 13103 zavedena v ČSN EN 13103 (28 0513) Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Nepoháněné nápravy – Metody konstrukce
EN 13104 zavedena v ČSN EN 13104 (28 0514) Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Poháněné nápravy – Metody konstrukce
EN 13260 zavedena v ČSN EN 13260 (28 0520) Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Dvojkolí – Požadavky na výrobek
EN 13261 zavedena v ČSN EN 13261 (28 0522) Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Nápravy – Požadavky na výrobek
EN 13262 zavedena v ČSN EN 13262 (28 0521) Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Kola – Požadavky na výrobek
EN 13715 zavedena v ČSN EN 13715 (28 0526) Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Kola – Jízdní obrysy kol
EN 13979-1 zavedena v ČSN 13979-1 (28 0525) Železniční aplikace – Dvojkolí a podvozky – Celistvá kola – Postup technického schvalování – Část 1: Kovaná a válcovaná kola
EN 14033-2 zavedena v ČSN EN 14033-2 (28 1005) Železniční aplikace – Kolej – Kolejové stroje pro stavbu a údržbu – Část 2: Technické požadavky na pracovní nasazení
prEN 14033-3 nezavedena
EN 14198:2004 zavedena v ČSN EN 13198:2005 (28 4021) Železniční aplikace – Brzdění – Požadavky na brzdový systém vlaků tažených lokomotivou
EN 14363:2005 zavedena v ČSN EN 14363:2006 (28 0307) Železniční aplikace – Přejímací zkoušky jízdních charakteristik železničních vozidel – Zkoušení jízdních vlastností a stacionární zkoušky
EN 14535-1 zavedena v ČSN EN 14535-1 (28 4031) Železniční aplikace – Brzdové kotouče pro kolejová vozidla – Část 1: Brzdové kotouče nalisované nebo natažené za tepla na nápravu nebo na hnací hřídel, rozměry a požadavky na kvalitu
prEN 14535-2 nezavedena
EN 14601 zavedena v ČSN EN 14601 (28 4051) Železniční aplikace – Přímé a úhlové uzavírací kohouty pro brzdová potrubí a potrubí hlavního vzduchojemu
EN 15152 zavedena v ČSN 15152 (28 0125) Železniční aplikace – Čelní skla pro vlakové kabiny
EN 15153-1 zavedena v ČSN 15153-1 (28 0121) Železniční aplikace – Vnější výstražná světelná a zvuková zařízení pro vysokorychlostní vlaky – Část 1: Čelní světlomety, obrysová světla a koncová světla
EN 15153-2 zavedena v ČSN EN 15153-2 (28 0121) Železniční aplikace – Vnější výstražná světelná a zvuková zařízení pro vysokorychlostní vlaky – Část 2: Výstražné houkačky
prEN 15273-2 nezavedena
prEN 15328 nezavedena
EN 15528 zavedena v ČSN EN 15528 (73 6330) Železniční aplikace – Traťové třídy zatížení pro určení vztahu mezi dovoleným zatížením infrastruktury a maximálním zatížením vozidly
prEN 15551 nezavedena
prEN 15566 nezavedena
prEN 15624 nezavedena
prEN 15625 nezavedena
EN 50121-3-1 zavedena v ČSN EN 50121-3-1 (33 3590) Drážní zařízení – Elektromagnetická kompatibilita – Část 3-1: Drážní vozidla – Vlak a celkové vozidlo
EN 50121-3-2 zavedena v ČSN EN 50121-3-2 (33 3590) Drážní zařízení – Elektromagnetická kompatibilita – Část 3-2: Drážní vozidla – Zařízení
EN 50153 zavedena v ČSN EN 50153 (33 3503) Drážní zařízení – Drážní vozidla – Opatření na ochranu před úrazem elektrickým proudem
EN 50238 zavedena v ČSN EN 50238 (33 3592) Drážní zařízení – Kompatibilita mezi drážním vozidlem a systémy pro detekování vlaků
ISO 3864-2:2004 nezavedena
UIC 530-2:2006 nezavedena
UIC 535-2:2006 nezavedena
UIC 540 nezavedena
UIC 541-1 nezavedena
UIC 541-2 nezavedena
UIC 541-4 nezavedena
UIC 544-2 nezavedena
UIC 545:2007 nezavedena
UIC 640 nezavedena
RIV 2000 nezavedena
Vypracování normy
Zpracovatel: Ing.Václav Jelínek, IČ: 73951129
Technická normalizační komise: TNK 141, Železnice
Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Tomáš Velát
EVROPSKÁ NORMA EN 14033-1
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM Listopad 2008
ICS 45.120; 93.100
Železniční aplikace – Kolej – Kolejové stroje pro stavbu a údržbu –
Část 1: Technické požadavky na jízdu
Railway applications – Track – Railbound construction and maintenance machines –
Part 1: Technical requirements for running
Applications ferroviaires – Voie – Machines |
Bahnanwendungen – Oberbau – Schienengebundene Bau- und Instandhaltungsmaschinen – |
Tato evropská norma byla schválena CEN 2008-02-29.
Členové CEN jsou povinni splnit Vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se musí této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací dát status národní normy. Aktualizované seznamy a bibliografické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru nebo u kteréhokoliv člena CEN.
Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru, má stejný status jako oficiální verze.
Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.
CEN
Evropský výbor pro normalizaci
European Committee for Standardization
Comité Européen de Normalisation
Europäisches Komitee für Normung
Řídicí centrum: rue de Stassart 36, B-1050 Brusel
© 2008 CEN Veškerá práva pro využití v jakékoli formě a jakýmikoli prostředky Ref. č. EN 14033-1:2008 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN.
Obsah
Strana
Předmluva 9
Úvod 10
1 Předmět normy 10
1.1 Všeobecně 10
1.2 Platnost této evropské normy 10
2 Citované normativní dokumenty 10
3 Termíny a definice 13
4 Kategorizace stroje 14
4.1 Kategorie 14
4.2 Schválení typu a kategorie 14
5 Obrys 14
5.1 Všeobecná pravidla 14
5.2 Uložení pohyblivých částí stroje do jízdní polohy 15
6 Rám 15
6.1 Hlavní rozměry 15
6.2 Konstrukce rámu stroje 15
6.3 Závěsná a zvedací místa 15
6.4 Místa pro ukotvení na lodích 15
7 Pojezd 15
7.1 Všeobecně 15
7.2 Průměr kola 15
7.3 Statické zatížení na nápravu 16
7.4 Profil kola 16
7.5 Tvar a rozměry náprav a dvojkolí 16
7.6 Uspořádání náprav a jejich zatížení 16
7.7 Provedení pro podélné tlačné síly 18
7.8 Smetadla 18
8 Bezpečnost jízdy 19
8.1 Jízdní zkoušky 19
8.2 Bezpečnost jízdy na kolejích se zborcením 19
9 Brzdy 19
9.1 Povinné brzdové vybavení 19
9.2 Charakteristiky 20
9.2.1 Účinek 20
9.2.2 Mechanické vlastnosti brzdy 22
9.2.3 Samočinná tlaková brzda 24
9.2.4 Přímočinná brzda 24
9.2.5 Zajišťovací brzda 24
9.2.6 Dynamická brzda 25
9.2.7 Záchranná brzda 25
9.2.8 Ovládače rozvodu brzdy 25
9.2.9 Jiné brzdové systémy 25
Strana
9.3 Vzduchové jímky 25
9.4 Výroba tlakového vzduchu na strojích s vlastním pohonem 25
9.5 Brzdové spojky 25
9.6 Speciální brzdové zařízení 26
10 Tažné a narážecí ústrojí 26
10.1 Tažné ústrojí 26
10.2 Nárazníky 26
10.3 Vzájemně působící síly mezi strojem a připojenými vozidly 26
10.4 Volné prostory na čele stroje 26
11 Součinnost s kolejovými obvody, počítači náprav, spínači přejezdového zařízení, indikátory horkoběžnosti a detektory neuvolněné brzdy 26
11.1 Součinnost s kolejovými obvody 26
11.2 Součinnost s počítači náprav a spínači přejezdového zařízení 26
11.3 Součinnost s indikátory horkoběžnosti a detektory neuvolněné brzdy 27
12 Zařízení pro bezpečnost jízdy 27
13 Varovné a návěstní zařízení 27
13.1 Akustická varovná zařízení 27
13.2 Konzoly na světla a návěstní světla 27
13.2.1 Konzoly na světla 27
13.2.2 Uspořádání návěstních světel 28
13.2.3 Provedení návěstních světel 29
13.2.4 Přídavná zařízení 29
13.2.5 Spínací zařízení pro návěstní světla 29
14 Řídicí kabiny a stanoviště řidiče 29
14.1 Všeobecně 29
14.2 Přístup do kabiny 29
14.2.1 Všeobecně 29
14.2.2 Schůdky, madla, plošiny a zábradlí 29
14.2.3 Dveře 29
14.3 Interiér kabiny 30
14.3.1 Stanoviště řidiče 30
14.3.2 Přídavná sedadla 30
14.3.3 Rozměry kabiny (kabin) řidiče 30
14.3.4 Čelní skla 30
14.3.5 Boční okna 30
14.4 Vytápění, chlazení a ventilace 30
14.5 Vnitřní osvětlení 31
14.6 Viditelný prostor 31
14.7 Řídící pulty 31
14.8 Ovládací a kontrolní prvky 31
14.9 Sedadla 32
14.9.1 Sedadla řidiče a doprovodu 32
14.9.2 Přídavná sedadla 32
Strana
14.10 Vybavení a ovládací prvky 32
14.10.1 Minimální vybavení 32
14.10.2 Volitelné zařízení 33
14.10.3 Uspořádání přístrojů pro doprovod řidiče 33
14.10.4 Různá příslušenství 33
15 Konstrukční ochranná opatření 33
15.1 Elektrická ochranná opatření 33
15.2 Mechanická ochranná opatření 34
15.3 Protipožární ochrana 34
15.4 Elektromagnetická kompatibilita 34
16 Ochrana životního prostředí 34
16.1 Přeprava a skladování paliva a maziv 34
16.2 Nádrže a jejich vybavení 34
16.2.1 Palivové nádrže a potrubí 34
16.2.2 Hydraulická soustava 34
16.3 Pohonná jednotka 34
16.4 Nátěr stroje 35
17 Označení stroje 35
17.1 Nápisy na stroji 35
17.2 Provozní číslo stroje 36
17.3 Údaje o železniční infrastruktuře, po níž stroj může jezdit 36
18 Údaje o stroji a pokyny pro údržbu 36
18.1 Plán údržby 36
18.2 Pokyny pro údržbu 36
Příloha A (normativní) Aplikace technických požadavků na stroje jednotlivých kategorií 37
Příloha B (informativní) Zvláštní národní podmínky 40
Příloha C (normativní) Nákres stroje s obrysem a kritickými body 48
Příloha D (normativní) Volný prostor na čele stroje 49
Příloha E (normativní) Schůdky, madla a kliky dveří 50
Příloha F (normativní) Identifikační tabulka 51
Příloha G (normativní) Technická dokumentace pro provozovatele 52
Příloha H (normativní) Certifikáty 54
H.1 Certifikát o schválení typu podle EN 14033-1 54
H.2 Dokument pro kontrolu shody typu 55
H.2.1 Identifikace stroje 55
H.2.2 Všeobecné údaje 55
H.2.3 Kontrola technických požadavků 56
H.2.4 Kontrolní list dvojkolí pro profil S 1002 (EN 13715) 67
H.2.5 Měřicí list dvojkolí pro všechny profily kol 69
Příloha I (normativní) Označení 70
Příloha J (informativní) Technická dokumentace pro autorizovanou osobu 72
Příloha K (informativní) Palubní vybavení bezpečnostním zařízením 74
Příloha L (informativní) Struktura evropských norem pro stroje pro stavbu a údržbu 77
Bibliografie 78
Předmluva
Tento dokument (EN 14033-1:2008) byl vypracován technickou komisí CEN/TC 256 „Železniční aplikace“, jejíž sekretariát zabezpečuje DIN.
Tomuto dokumentu je nutno nejpozději do května 2009 dát status národní normy, a to buď vydáním identického textu nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ním v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do května 2009.
Řada norem EN 14033 „Railway applications – Track – Railbound construction and maintenance machines“ (Železniční aplikace – Kolej – Kolejové stroje pro stavbu a údržbu) sestává z následujících částí:
Part 1: Technical requirements for running (Část 1: Technické požadavky na jízdu)
Part 2: Technical requirements for working (Část 2: Technické požadavky na pracovní nasazení)
Part 3: General safety requirements (Část 3: Všeobecné bezpečnostní požadavky)
Podle vnitřních předpisů CEN/CENELEC jsou tuto evropskou normu povinny zavést národní normalizační organizace následujících zemí: Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.
Úvod
Tato evropská norma byla vypracována pro splnění základních požadavků směrnic EU pro podporu volného trhu zboží a služeb.
Předmětem této evropské normy jsou specificky železniční údaje pro stroje pro stavbu a údržbu.
Rizika, která existují ve všech mechanických, elektrických, hydraulických, pneumatických a jiných částech strojů a o nichž pojednávají relevantní evropské normy, nejsou obsahem této evropské normy. Pokud je to nutné, jsou uvedeny odkazy na příslušné normy takového typu.
1 Předmět normy
1.1 Všeobecně
Tato evropská norma specifikuje technické železniční požadavky na jízdu strojů a ostatních vozidel používaných pro stavbu, údržbu a kontrolu železničního svršku, stavebních objektů, železničního spodku, dopravní cesty a pevného trakčního zařízení.
Tato evropská norma se vztahuje na všechny kolejové stroje a ostatní vozidla – souhrnně označované jako stroje – pojíždějící výhradně po železnici (využívající adhezi mezi kolejnicemi a koly) a používanými pro stavbu, údržbu a kontrolu železničního svršku, stavebních objektů, dopravní cesty a pevného trakčního zařízení. Tato evropská norma platí pro stroje vybavující návěstní a řídící systémy. O ostatních strojích pojednávají jiné evropské normy, viz přílohu L.
Pro jízdu na tratích železničních infrastruktur s úzkým nebo širokým rozchodem koleje, tramvajových tratích, železnicích využívajících jiný způsob než adhezi mezi kolejnicemi a koly, pro dvoucestné stroje a na podzemních drahách mohou být vyžadovány dodatečné požadavky.
Tato evropská norma pokrývá požadavky na zajištění bezpečnosti a přístupu do železničního provozu, na specifickou železniční problematiku jízdy na různých infrastrukturách ve vztahu k nutným přesunům stroje jako vlak a přesunům do míst pracovního nasazení. Aplikace těchto požadavků je předmětem verifikace, která není součástí této evropské normy. Ve všech případech je pro přístup na železniční infrastrukturu vyžadováno povolení k přístupu.
1.2 Platnost této evropské normy
Tato evropská norma platí pro všechny stroje, které byly objednány po jednom roce od data jejího zveřejnění.
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.