ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 45.060.01 Květen 2009

Železniční aplikace – Brzdění – Ventil potrubního
zrychlovače

ČSN
EN 15612

28 4057

 

Railway applications – Braking – Brake pipe accelerator valve

Applications ferroviaires – Freinage – Valve accélératrice de vidange

Bahnanwendungen – Bremse – Schnellbremsbeschleunigungsventil

Tato norma je českou verzí evropské normy EN 15612:2008. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the European Standard EN 15612:2008. It was translated by Czech Office for Standards, Metrology and Testing. It has the same status as the official version.

 

Národní předmluva

Informace o citovaných normativních dokumentech

EN 14478:2005 zavedena v ČSN EN 14478:2005 (28 4001) Železniční aplikace – Brzdění – Všeobecný slovník

EN 14601 zavedena v ČSN EN 14601 (28 4051) Železniční aplikace – Přímé a úhlové uzavírací kohouty pro brzdová potrubí a potrubí hlavního vzduchojemu

EN 15355 zavedena v ČSN EN 15355 (28 4042) Železniční aplikace – Brzdění – Rozváděče a vypínače brzdy

EN 50125-1 zavedena v ČSN EN 50125-1 (33 3504) Drážní zařízení – Podmínky prostředí pro zařízení – Část 1:
Zařízení drážních vozidel

EN 60721-3-5:1997 zavedena v ČSN EN 60721-3-5:1998 (03 8900) Klasifikace podmínek prostředí – Část 3: Klasifikace skupin parametrů prostředí a jejich stupňů přísnosti – Oddíl 5: Zařízení pozemních vozidel
(idt IEC 60721-3-5:1997)

EN 61373:1999 zavedena v ČSN EN 61373:2002 (33 3565) Drážní zařízení – Zařízení drážních vozidel – Zkoušky
rázy a vibracemi (idt IEC 61373:1999)

EN ISO 228-1 zavedena v ČSN EN ISO 228-1 (01 4033) Trubkové závity pro spoje netěsnící na závitech –
Část 1: Rozměry, tolerance a označování

ISO 8573-1:2001 nezavedena

Citované předpisy

Směrnice Rady 96/48/ES z 23. července 1996, o interoperabilitě transevropského vysokorychlostního železničního systému.Články 2 a 4, 8 až 16, 18 a 20 této směrnice, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/50/ES, jsou zapracovány v nařízení vlády č. 133/2005 Sb., o technických požadavcích na provozní a technickou propojenost evropského železničního systému, v platném znění.

Směrnice EU 2001/16/ES ve znění směrnice 2004/50/ES.

Vypracování normy

Zpracovatel: Ing. Ferdinand Adamčík, IČ 76023265, Praha

Technická normalizační komise: TNK 141 Železnice

Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Tomáš Velát

EVROPSKÁ NORMA EN 15612
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM
Listopad 2008

ICS 45.060.01

Železniční aplikace – Brzdění – Ventil potrubního zrychlovače

Railway applications – Braking – Brake pipe accelerator valve 

Applications ferroviaires – Freinage – Valve
accélératrice de vidange

Bahnanwendungen – Bremse –
Schnellbremsbeschleunigungsventil

Tato evropská norma byla schválena CEN 2008-09-27.

Členové CEN jsou povinni splnit Vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se musí této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací dát status národní normy. Aktualizované seznamy a biblio-
grafické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru nebo u kteréhokoliv člena CEN.

Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru, má stejný status jako oficiální verze.

CEN

Evropský výbor pro normalizaci

European Committee for Standardization

Comité Européen de Normalisation

Europäisches Komitee für Normung

Řídicí centrum: rue de Stassart 36, B-1050 Brusel

© 2008 CEN Veškerá práva pro využití v jakékoli formě a jakýmikoli prostředky Ref. č. EN 15612:2008 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN.

Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.

Obsah

Strana

Předmluva 5

1 Předmět normy 6

2 Citované normativní dokumenty 6

3 Termíny a definice 6

4 Návrh a výroba 7

4.1 Všeobecně 7

4.2 Funkční požadavky 7

4.3 Požadavky z hlediska vibrací a rázů 8

4.4 Požadavky z hlediska okolního prostředí 9

4.5 Jakost stlačeného vzduchu 10

4.6 Doba provozní životnosti 10

4.7 Hořlavost 11

4.8 Vnější vzhled 11

4.9 Konstrukční požadavky z hlediska namáhání tlakem 11

4.10 Přípojná místa 11

5 Materiály 11

6 Zkoušky typu 11

6.1 Všeobecně 11

6.2 Zkoušky samostatného potrubního zrychlovače 12

6.3 Zkoušky na simulované vlakové soupravě 16

7 Kusová zkouška a kontrola 18

8 Dokumentace 18

9 Popisné údaje 18

10 Identifikace a označení 18

Příloha ZA (informativní)  Vztah mezi touto evropskou normou a základními požadavky směrnice EU 96/48/ES
ve znění směrnice 2004/50/ES 19

Příloha ZB (informativní)  Vztah mezi touto evropskou normou a základními požadavky směrnice EU 2001/16/ES
Evropského parlamentu a Rady z 19. března 2001 o interoperabilitě transevropského konvenčního železničního
systému, ve znění směrnice EU 2004/50/ES z 29. dubna 2004 20

Bibliografie 21

Předmluva

Tento dokument (EN 15612:2008) byl vypracován technickou komisí CEN/TC 256 „Železniční aplikace“, jejíž sekretariát zajišťuje DIN.

Této evropské normě je nutno nejpozději do května 2009 dát status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do května 2009.

Upozorňuje se na možnost, že některé části textu tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN [a/nebo CENELEC] nejsou povinny některá nebo všechna taková patentová práva zjišťovat.

Tato evropská norma byla vypracována na základě mandátu uděleného CEN/CENELEC/ETSI Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu a podporuje základní požadavky směrnic EU 96/48 a 2001/16 ve znění směrnice EU 2004/50.

Vztah k evropským směrnicím je uveden v informativních přílohách ZA a ZB, které jsou nedílnou součástí tohoto dokumentu.

Podle Vnitřních předpisů CEN/CENELEC jsou tuto evropskou normu povinny zavést národní normalizační organi-
zace následujících zemí: Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.

1Předmět normy

Tato evropská norma platí, bez ohledu na typ vozidla a rozchod koleje, pro ventily potrubních zrychlovačů, konstruované pro odvětrání hlavního potrubí železničních vozidel, je-li uvedena do činnosti nouzová brzda.

Tato evropská norma stanovuje požadavky na konstrukci, výrobu a zkoušení ventilů potrubních zrychlovačů.

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.