ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 03.220.01; 35.240.60 Srpen 2014

Systémy řízení a dopravní informace (TICS) – Obecné řízení vozového parku a provoz komerční nákladní dopravy – Datový slovník a soubory zpráv pro elektronickou identifikaci a monitorování dopravy nebezpečných materiálů/zboží

ČSN
ISO 17687


01 8310

 

Transport Information and Control Systems (TICS) – General fleet management and commercial freight operations –
Data dictionary and message sets for electronic identification and monitoring of hazardous materials/dangerous goods transportation

Systèmes de commande et d'information des transports (TICS) – Gestion générale de la flotte et opérations commerciales de fret – Dictionnaire de données et jeux de messages pour l'identification électronique et la surveillance du transport
des marchandises à risque/matières dangereuses

Tato norma je českou verzí mezinárodní normy ISO 17687:2007. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the International Standard ISO 17687:2007. It was translated by the Czech Office for Standards, Metrology and Testing. It has the same status as the official version.

Nahrazení předchozích norem

Touto normou se nahrazuje ČSN ISO 17687 (01 8310) ze září 2008.

 

Národní předmluva

Změny proti předchozí normě

Proti předchozí normě dochází ke změně způsobu převzetí ISO 17687:2007 do soustavy norem ČSN. Zatímco ČSN ISO 17687 (01 8310) ze září 2008 převzala ISO 17687:2007 do soustavy norem ČSN převzetím originálu, tato norma ji přejímá překladem.

Informace o citovaných dokumentech

ISO/IEC 8824 (soubor) zaveden v souboru ČSN ISO/IEC 8824 (36 9632) Informační technologie – Abstraktní syntaxe způsobu zápisu jedna (ASN.1)

ISO/IEC 8825 (soubor) zaveden v souboru ČSN ISO/IEC 8825 (36 9635) Informační technologie – Pravidla kódování ASN.1

ISO 14817 zavedena v ČSN ISO 14817 (01 8204) Inteligentní dopravní systémy (ITS) – Požadavky na centrální datový registr ITS a datový slovník ITS

IEEE 1512.3 nezavedena

NFPA 704 nezavedena

SAE J2313 nezavedena

SAE 2540.ITIS nezavedena

Souvisící ČSN

ČSN EN ISO 17262 (01 8341) Inteligentní dopravní systémy (ITS) – Automatická identifikace vozidel, zařízení a nákladů – Číslování a datové struktury intermodální dopravy

ČSN EN ISO 17263 (01 8342) Inteligentní dopravní systémy (ITS) – Automatická identifikace vozidel, zařízení a nákladů – Systémové parametry intermodální dopravy

ČSN EN ISO 14814 (01 8339) Dopravní telematika – Automatická identifikace vozidel, zařízení a nákladů – Architektura a terminologie

ČSN EN ISO 14816 (01 8338) Dopravní telematika – Automatická identifikace vozidel a zařízení – Číslování a struktura dat

ČSN ISO 7372 (97 0001) Výměna obchodních dat – Sborník datových prvků pro obchod

ČSN EN ISO 10374:1999 (26 9364) Kontejnery – Automatická identifikace

ČSN ISO 14813-6 (01 8200) Inteligentní dopravní systémy (ITS) – Model referenční architektury pro obor ITS – Část 6: Prezentace dat v ASN.1

ČSN EN ISO 17261 (01 8340) Inteligentní dopravní systémy (ITS) – Automatická identifikace vozidel, zařízení a nákladů – Architektura a terminologie intermodální/multimodální přepravy

Vysvětlivky k textu této normy

V případě nedatovaných odkazů na evropské/mezinárodní normy jsou ČSN uvedené v článcích „Informace o citovaných dokumentech“ a „Souvisící ČSN“ nejnovějšími vydáními, platnými v době schválení této normy. Při používání této normy je třeba vždy použít taková vydání ČSN, která přejímají nejnovější vydání nedatovaných evropských/mezinárodních norem (včetně všech změn).

Upozornění na národní poznámky

Do normy byla ke kapitole 2 Citované dokumenty doplněna informativní národní poznámka.

Vypracování normy

Zpracovatel: SILMOS s. r. o. – CTN, IČ 45276293, ve spolupráci s Ing. Evou Gelovou, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.

Technická normalizační komise: TNK 136 Dopravní telematika

Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Jan Křivka

MEZINÁRODNÍ NORMA

Systémy řízení a dopravní informace (TICS) – ISO 17687
Obecné řízení vozového parku a provoz komerční nákladní První vydání
dopravy – Datový slovník a soubory zpráv pro elektronickou 2007-02-15
identifikaci a monitorování dopravy nebezpečných materiálů/zboží

ICS 03.220.01; 35.240.60

Obsah

Strana

Předmluva 5

Úvod 6

1 Předmět normy 7

2 Citované dokumenty 7

3 Termíny a definice 7

4 Symboly a zkratky 11

5 Kontext 12

5.1 Obecné souvislosti 12

5.2 Palubní systémy 14

5.3 Příjemce na straně infrastruktury centrům záchranného systému 16

5.4 Centra záchranných systémů jiným centrům záchranných systémů 16

5.5 Důležitá doporučení pro implementaci 16

6 Požadavky 16

6.1 Běžné zprávy 16

6.2 Datové rámce 20

6.3 Datové prvky 27

Příloha A (informativní) Použití zpráv 37

Příloha B (informativní) Běžná systémová architektura 50

Bibliografie 51 

  

Odmítnutí odpovědnosti za manipulaci s PDF souborem

Tento soubor PDF může obsahovat vložené typy písma. V souladu s licenční politikou Adobe lze tento soubor tisknout nebo prohlížet, ale nesmí být editován, pokud nejsou typy písma, které jsou vloženy, používány na základě licence a instalovány v počítači, na němž se editace provádí. Při stažení tohoto souboru přejímají jeho uživatelé odpovědnost za to, že nebude porušena licenční politika Adobe. Ústřední sekretariát ISO nepřejímá za její porušení žádnou odpovědnost.

Adobe je obchodní značka „Adobe Systems Incorporated“.

Podrobnosti o softwarových produktech použitých k vytvoření tohoto souboru PDF lze najít ve Všeobecných informacích, které se vztahují k souboru; parametry, na jejichž základě byl PDF soubor vytvořen, byly optimalizovány pro tisk. Soubor byl zpracován s maximální péčí tak, aby ho členské organizace ISO mohly používat. V málo pravděpodobném případě, že vznikne problém, který se týká souboru,
informujte o tom Ústřední sekretariát ISO na níže uvedené adrese.

 

 

 

© ISO 2007

Veškerá práva vyhrazena. Pokud není specifikováno jinak, nesmí být žádná část této publikace reprodukována nebo používána v jakékoliv formě nebo jakýmkoliv způsobem, elektronickým nebo mechanickým, včetně fotokopií a mikrofilmů, bez písemného svolení buď od organizace ISO na níže uvedené adrese, nebo od členské organizace ISO v zemi žadatele.

ISO copyright office

Case postale 56 · CH-1211 Geneva 20

Tel. + 41 22 749 01 11

Fax + 41 22 749 09 47

E-mail copyright@iso.org

Web www.iso.org

Published in Switzerland 

Předmluva

ISO (Mezinárodní organizace pro normalizaci) je celosvětová federace národních normalizačních orgánů (členů ISO). Mezinárodní normy obvykle vypracovávají technické komise ISO. Každý člen ISO, který se zajímá o předmět, pro který byla vytvořena technická komise, má právo být v této technické komisi zastoupen. Práce se zúčastňují také vládní i nevládní mezinárodní organizace, s nimiž ISO navázala pracovní styk. ISO úzce spolupracuje s Mezinárodní elektrotechnickou komisí (IEC) ve všech záležitostech normalizace v elektrotechnice.

Návrhy mezinárodních norem jsou vypracovány v souladu s pravidly danými směrnicemi ISO/IEC, část 2.

Hlavním úkolem technických komisí je vypracování mezinárodních norem. Návrhy mezinárodních norem přijaté technickými komisemi se rozesílají členům ISO k hlasování. Vydání mezinárodní normy vyžaduje souhlas alespoň 75 % hlasujících členů.

Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. ISO nelze činit odpovědnou za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv.

ISO 17687 vypracovala technická komise ISO/TC 204 Inteligentní dopravní systémy.

Úvod

Tato mezinárodní norma podporuje automatickou identifikaci, monitorování a výměnu informací o mimořádných situacích týkajících se nebezpečných nákladů přepravovaných silničními vozidly. Tyto informace mohou zahrnovat identifikaci, množství a současný stav tohoto zboží (např. tlak a teplota), jakož i relevantní informace nouzové reakce. Tyto informace mohou být zaslány před nebo během přepravy zboží takovým způsobem, který všem zúčastněným stranám umožňuje přístup a správnou interpretaci těchto informací. Pokud jsou vozidla přepravující nebezpečné zboží vybavena vhodnou elektronikou a komunikačními funkcemi, mohou tato vozidla odpovídat na dotazy ohledně svého stavu, nebo sama vytvořit zprávu.

Tato mezinárodní norma nestanoví ani neupřednostňuje žádné konkrétní palubní nebo mimopalubní systémy, které by zajišťovaly monitorování, komunikaci nebo uchovávání dat. Jestliže však existují, pak je tato mezinárodní norma uplatňuje. Tato mezinárodní norma nechce ovlivňovat zákony a nařízení různých zemí ohledně přepravy nebezpečného zboží, ale nabízí prostředky pro elektronickou podporu nouzových postupů pomocí normy na elektronickou identifikaci a sledování zpráv.

Tato mezinárodní norma zahrnuje čtyři kontextové situace:

  1. obecné požadavky;

  2. palubní systémy;

  3. od příjemce na straně infrastruktury k centrům záchranných systémů;

  4. od center záchranných systémů k dalším centrům záchranných systémů.

Cílem je, aby zde definované informace, nesené na palubě dopravního prostředku a umožňující být jakýmikoliv komunikačními prostředky převedeny do patřičných silničních systémů, byly pro daný silniční systém vyhovující.

 

1 Předmět normy

Tato mezinárodní norma podporuje automatickou identifikaci, monitorování a výměnu informací o mimořádných situacích týkajících se nebezpečných nákladů přepravovaných na palubě silničních vozidel. Tyto informace mohou zahrnovat identifikaci, množství a současný stav tohoto zboží (např. tlak a teplota), jakož i relevantní informace nouzové reakce. Pokud jsou vozidla přepravující nebezpečné zboží vybavena vhodnou elektronikou a komunikačními funkcemi, mohou tato vozidla odpovídat na dotazy ohledně svého stavu nebo samy vytvořit zprávu.

Zde definované informace, nesené v elektronické podobě na palubě dopravního prostředku a umožňující být jakýmikoliv komunikačními prostředky převedeny do patřičných silničních systémů, jsou pro daný silniční systém vyhovující. Hlavním cílem této mezinárodní normy nejsou hospodářské nebo komerční zájmy, ale pomoc při záchraně životů usnadněním nouzové reakce. Tato mezinárodní norma podporuje lokální „on-site“ potřeby stejným způsobem jako běžné vizuální bezpečnostní značky, ale s volitelnou, doplňkovou, vylepšenou a univerzálnější elektronickou verzí.

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.