ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 45.100 Duben 2016

Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy –
Výpočty

ČSN
EN 12930

27 3017

 

Safety requirements for cableway installations designed to carry persons – Calculations

Sicherheitsanforderungen an Seilbahnen für den Personenverkehr – Berechnungen

Prescriptions de sécurité pour les installations ŕ câbles transportant des personnes – Calculs

Tato norma je českou verzí evropské normy EN 12930:2015. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the European Standard EN 12930:2015. It was translated by the Czech Office for Standards, Metrology and Testing. It has the same status as the official version.

Nahrazení předchozích norem

Touto normou se nahrazuje ČSN EN 12930 (27 3017) z prosince 2015.

 

Národní předmluva

Změny proti předchozí normě

Proti předchozí normě dochází ke změně způsobu převzetí EN 12930:2015 do soustavy norem ČSN. Zatímco norma z prosince 2015 převzala EN 12930:2015 schválením k přímému používání jako ČSN, tato norma ji přejímá překladem.

Informace o citovaných dokumentech

EN 1709 zavedena v ČSN EN 1709 (27 3010) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Inspekce před uvedením do provozu, údržba, provozní kontroly a zkoušky

EN 1907 zavedena v ČSN EN 1907 (27 3002) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Terminologie

EN 1908 zavedena v ČSN EN 1908 (27 3011) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Napínací zařízení

EN 1909 zavedena v ČSN EN 1909 (27 3012) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Obnovení provozu a evakuace

EN 1990 zavedena v ČSN EN 1990 (73 0002) Eurokód: Zásady navrhování konstrukcí

EN 1991-1-1 zavedena v ČSN EN 1991-1-1 (73 0035) Eurokód 1: Zatížení konstrukcí – Část 1-1: Obecná zatížení, objemové tíhy, vlastní tíha a užitková zatížení pozemních staveb

EN 1991-1-4 zavedena v ČSN EN 1991-1-4 (73 0035) Eurokód 1: Zatížení konstrukcí – Část 1-4: Obecná zatížení – Zatížení větrem

EN 12397 zavedena v ČSN EN 12397 (27 3013) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Provoz

EN 12408 zavedena v ČSN EN 12408 (27 3014) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Zabezpečení kvality

EN 12927 (soubor) zaveden v souboru ČSN EN 12927 (27 3015) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Lana

EN 12929 (soubor) zaveden v souboru ČSN EN 12929 (27 3016) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Všeobecné požadavky

EN 13107 zavedena v ČSN EN 13107 (27 3018) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Stavební objekty

EN 13223 zavedena v ČSN EN 12223 (27 3019) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Poháněcí a další mechanická zařízení

EN 13243 zavedena v ČSN EN 12243 (27 3020) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Elektrická zařízení mimo poháněcí zařízení

EN 13796 (soubor) zaveden v souboru ČSN EN 13796 (27 3021) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Vozy

Vypracování normy

Zpracovatel: CTN Unie výtahového průmyslu ČR, IČ 27022200, Ing. Jan Dvořák

Technická normalizační komise: TNK 143 Lanové dráhy a lyžařské vleky

Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Jaroslav Zajíček

EVROPSKÁ NORMA EN 12930
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM Leden 2015

ICS 45.100 Nahrazuje EN 12930:2005

Bezpečnostní požadavky na osobní lanovou dopravu – Výpočty

Safety requirements for cableway installations designed to carry persons –
Calculations 

Prescriptions de sécurité pour les installations
a cables transportant des personnes – Calculs

Sicherheitsanforderungen für Seilbahnan
für den Personenverkehr – Berechnungen

Tato evropská norma byla schválena CEN 2014-11-08.

Členové CEN jsou povinni splnit vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací uděluje status národní normy. Aktualizované seznamy a biblio-
grafické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru CEN-CENELEC nebo u kteréhokoliv člena CEN.

Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru CEN-CENELEC, má stejný status jako oficiální verze.

Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.

[image]

Evropský výbor pro normalizaci

European Committee for Standardization

Comité Européen de Normalisation

Europäisches Komitee für Normung

Řídicí centrum CEN-CENELEC: Avenue Marnix 17, B-1000 Brusel

© 2015 CEN Veškerá práva pro využití v jakékoli formě a jakýmikoli prostředky Ref. č. EN 12930:2015 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN.

Obsah

Strana

1 Předmět normy 9

2 Citované dokumenty 9

3 Termíny a definice 10

4 Značky a zkratky 10

5 Obecné požadavky 10

5.1 Použití této normy 10

5.2 Bezpečnostní zásady 10

5.2.1 Obecně 10

5.2.2 Nebezpečné případy 10

5.2.3 Bezpečnostní opatření 11

6 Obecné požadavky na výpočty 11

6.1 Obecné připomínky 11

6.2 Výpočtové metody 11

6.3 Provedení výpočtů 11

6.4 Ověření zkouškami 11

6.5 Účinky 11

6.5.1 Obecně 11

6.5.5 Další účinky 12

7 Ověřování lan výpočtem 13

7.1 Obecně 13

7.2 Vlivy, které je třeba vzít v úvahu při výpočtu podélného profilu a při výpočtu lana 14

7.2.1 Vlastní hmotnost a užitečné zatížení 14

7.2.2 Dynamické účinky 14

7.2.3 Součinitele tření 14

7.2.4 Účinky větru a námrazy 15

7.3 Součinitel bezpečnosti v tahu – Všeobecně 15

7.4 Nosná lana 15

7.4.1 Napínací síly a průvěs 15

7.4.2 Součinitel bezpečnosti v tahu 15

7.4.3 Ohybové namáhání 16

7.4.4 Minimální podpěrné síly 16

7.5 Tažná a přítěžná lana 17

7.5.1 Napínací síly a průvěs 17

7.5.2 Součinitel bezpečnosti v tahu 17

7.5.3 Ohybové namáhání 17

7.5.4 Bezpečnost uložení 17

7.6 Dopravní lana visutých lanových drah 18

7.6.1 Napínací síly a průvěs 18

7.6.2 Součinitel bezpečnosti v tahu 18

7.6.3 Ohybové namáhání 18

7.6.4 Minimální podpěrné síly 18

Strana

7.7 Tažné lano lyžařských vleků 19

7.7.1 Napínací síly lana a průvěs 19

7.7.2 Součinitel bezpečnosti v tahu 19

7.7.3 Ohybové namáhání 19

7.7.4 Minimální podpěrné síly 19

7.8 Napínací lana 20

7.8.1 Napínací síly lan 20

7.8.2 Součinitel bezpečnosti v tahu 20

7.8.3 Ohybové namáhání 20

7.9 Evakuační lana 20

7.9.1 Napínací síly, průvěs, podpěrné síly, ohybové namáhání 20

7.9.2 Součinitel bezpečnosti v tahu 20

7.9.3 Nejmenší jmenovitý průměr nekonečných evakuačních lan 20

7.10 Signální, omezovací a označovací lana 20

7.10.1 Součinitel bezpečnosti v tahu 20

7.10.2 Ohybové namáhání 20

8 Přenos zatížení poháněcím lanovým kotoučem 21

8.1 Bezpečný přenos obvodové síly 21

8.2 Dovolený součinitel tření na poháněcím lanovém kotouči 21

8.3 Případy zatížení 21

9 Výpočet poháněcího výkonu 22

9.1 Obecně 22

9.2 Trvalý výkon zařízení lanové dráhy při přerušovaném provozu 22

9.3 Trvalý výkon pro zařízení lanové dráhy v trvalém provozu 22

9.4 Výkon pro zrychlování 22

10 Účinky lan a vozů na podpěry 22

10.1 Obecně 22

10.2 Účinky napínacích sil lan 23

10.2.1 Všeobecně 23

10.3 Síly větru na lana a vozy 23

10.4 Třecí síly lan na stavební konstrukce 23

10.5 Námraza na lanech 23

10.6 Rozjezdová a brzdná síla 23

10.7 Dynamické účinky při provozu 23

10.8 Účinky způsobené montážními pracemi a údržbou 23

10.9 Náhodilé účinky 23

10.9.1 Obecně 23

10.9.2 Brzdné síly 24

10.9.3 Účinky způsobené vypadnutím lana do lanových zachycovačů 24

10.9.4 Účinky způsobené vypadnutím lana do lanového zachycovače na tlačné podpěře 24

10.9.5 Činnosti při celkovém vypadnutí pohyblivého lana na jedné straně 24

10.9.6 Přetržení kotevního lana konstrukce podpěry 24

10.9.7 Další mimořádné účinky 24

Strana

11 Deformace podpěr 24

12 Technická dokumentace profilu trati 24

12.1 Pro pozemní lanové dráhy 24

12.2 Pro visuté lanové dráhy 25

12.3 Lyžařské vleky 25

Příloha ZA (informativní) Vztah mezi touto evropskou normou a základními požadavky směrnice EU 2000/9/EC,
která se vztahuje na lanové dráhy pro dopravu osob 26

Tabulka ZA.1 – Vztah mezi touto evropskou normou a základními požadavky směrnice EU 2000/9/EC, která se vztahuje
na lanové dráhy pro dopravu osob 26

Předmluva

Tento dokument (EN 12930:2015) byl vypracován technickou komisí CEN/TC 242 „Bezpečnostní požadavky na osobní lanovou dopravu“, jejíž sekretariát zajišťuje AFNOR.

Této evropské normě musí být nejpozději do července 2015 udělen status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání jako národní normy. Národní normy, které jsou s ní v rozporu, musí být zrušeny nejpozději do července 2015.

Pozornost musí být věnována možnosti, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN (a/nebo CENELEC) nenese žádnou odpovědnost za stanovení těchto nebo všech jiných patentových práv.

Tento dokument nahrazuje EN 12930:2004.

Tento dokument byl zpracován na základě mandátu daného CEN Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu a podporuje základní požadavky směrnice EU 2000/9/EC.

Pro vztah ke směrnici EU 2000/9/EC, viz informativní příloha ZA, která je nedílnou součástí této normy.

V EN 12930:2004 byly provedeny následující hlavní změny:

Tato evropská norma je částí souboru evropských norem týkajících se bezpečnostních požadavků pro lanové dráhy určené pro dopravu osob. Tento soubor norem má tyto části:  

EN 1907 – Terminologie

EN 12929 (všechny části) – Všeobecné požadavky

EN 12930 – Výpočty

EN 12927 (všechny části) – Lana

EN 1908 – Napínací zařízení

EN 13223 – Pohony a další mechanická zařízení

EN 13796 (všechny části) – Vozy

EN 13243 – Elektrická instalace mimo poháněcí zařízení

EN 13107 – Stavební objekty

EN 1709 – Inspekce před uvedením do provozu, údržba, provozní kontroly a zkoušky

EN 1909 – Obnovení provozu a evakuace

EN 12397 – Provoz

EN 12408 – Zabezpečování kvality

Společně tyto normy tvoří soubor norem pro navrhování, výrobu, stavbu, údržbu a provoz všech zařízení lanových drah pro dopravu osob.

S ohledem na lyžařské vleky je tento dokument veden výkladem Mezinárodní organizace pro dopravu na laně (OITAF).

V souladu s vnitřními předpisy CEN/CENELEC jsou následující země povinny převzít tuto evropskou normu: Belgie, Bulharska, Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.

1 Předmět normy

Tato evropská norma stanovuje všeobecné bezpečnostní požadavky použitelné při výpočtech pro dopravu osob. Tato norma se vztahuje na různé typy zařízení lanových drah a bere v úvahu jejich okolí.

Tato norma obsahuje:

Tento dokument se nevztahuje ani na zařízení pro dopravu nákladů ani na výtahy.

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.