ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 45.100 Březen 2016
Bezpečnostní požadavky pro osobní lanové dráhy – Obecné požadavky – |
ČSN 27 3016 |
Safety requirements for cableway installations designed to carry persons – General requirements – Part 1: Requirements
for all installations
Sicherheitsanforderungen an Seilbahnen für den Personenverkehr – Allgemeine Bestimmungen – Teil 1: Anforderungen
an alle Anlagen
Prescriptions de sécurité pour les installations à câbles destinées au transport des personnes – Dispositions générales – Partie 1: Prescriptions applicables à toutes les installations
Tato norma je českou verzí evropské normy EN 12929-1:2015. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou
normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má stejný status jako oficiální verze.
This standard is the Czech version of the European Standard EN 12929-1:2015. It was translated by the Czech Office for Standards, Metrology and Testing. It has the same status as the official version.
Nahrazení předchozích norem
Touto normou se nahrazuje ČSN EN 12929-1 (27 3016) ze srpna 2015.
Národní předmluva
Změny proti předchozím normám
Proti předchozí normě dochází ke změně způsobu převzetí EN 12929-1:2015 do soustavy norem ČSN. Zatímco norma ze srpna 2015 převzala EN 12929-1:2015 schválením k přímému používání jako ČSN, tato norma ji přejímá překladem.
Informace o citovaných dokumentech
EN 1709 zavedena v ČSN EN 1709 (27 3010) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Inspekce před uvedením do provozu, údržba, provozní kontroly a zkoušky
EN 1907 zavedena v ČSN EN 1907 (27 3002) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Terminologie
EN 1908 zavedena v ČSN EN 1908 (27 3011) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Napínací zařízení
EN 1909 zavedena v ČSN EN 1909 (27 3012) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Obnovení provozu a evakuace
EN 12385-8 zavedena v ČSN EN 12385-8 (024302) Ocelová drátěná lana – Bezpečnost – Část 8: Pramenná tažná a nosná lana pro instalace lanovek navržených pro dopravu osob
EN 12385-9 zavedena v ČSN EN 12385-9 (024302) Ocelová drátěná lana – Bezpečnost – Část 9: Nosná uzavřená vinutá lana pro instalace lanovek navržených pro dopravu osob
EN 12397 zavedena v ČSN EN 12397 (27 3013) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Provoz
EN 12927 (soubor) zaveden v souboru ČSN EN 12927 (27 3015) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Lana
EN 12929-2 zavedena v ČSN EN 12929-2 (27 3016) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Všeobecné požadavky – Část 2: Doplňující požadavky na dvoulanové visuté lanové dráhy bez brzdy na běhounu
EN 12930 zavedena v ČSN EN 12930 (27 3017) Bezpečnostní požadavky na osobní lanovou dopravu – Výpočty
EN 13107 zavedena v ČSN EN 13107 (27 3018) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Stavební objekty
EN 13223 zavedena v ČSN EN 13223 (27 3019) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Poháněcí a další mechanická zařízení
EN 13243 zavedena v ČSN EN 13243 (27 3020) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Elektrická zařízení mimo poháněcí zařízení
EN 13796 (soubor) zaveden v ČSN EN 13796 (27 3021) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Vozy
EN ISO 12100 zaveden v souboru ČSN EN ISO 12100 (83 3001) Bezpečnost strojních zařízení – Všeobecné zásady pro konstrukci – Posouzení rizika a snižování rizika
EN ISO 13857 zavedena v ČSN EN ISO 13857 (83 3212) Bezpečnost strojních zařízení – Bezpečné vzdálenosti k zamezení dosahu k nebezpečným místům horními a dolními končetinami
Vypracování normy
Zpracovatel: CTN Unie výtahového průmyslu ČR, IČ 27022200, Ing. Jan Dvořák
Technická normalizační komise: TNK 143 Lanové dráhy a lyžařské vleky
Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Jaroslav Zajíček
EVROPSKÁ NORMA EN 12929-1
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM Leden 2015
ICS 45.100 Nahrazuje EN 12929-1:2004
Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Všeobecné požadavky –
Část 1: Požadavky na všechna zařízení
Safety requirements for cableway installations designed to carry persons – General requirements –
Part 1: Requirements for all installations
Prescriptions de sécurité pour les installations à câbles destinées au transport des personnes – Dispositions générales – |
Sicherheitsanforderungen für Seilbahnen |
Tato evropská norma byla schválena CEN 25. listopadu 2014.
Členové CEN jsou povinni splnit Vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se musí této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací dát status národní normy. Aktualizované seznamy
a bibliografické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru nebo
u kteréhokoliv člena CEN.
Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru, má stejný status jako oficiální verze.
Evropský výbor pro normalizaci
European Committee for Standardization
Comité Européen de Normalisation
Europäisches Komitee für Normung
Řídicí centrum CEN-CENELEC: Avenue Marnix 17, B-1000 Brusel
© 2015 CEN Veškerá práva pro využití v jakékoli formě a jakýmikoli prostředky Ref. č. EN 12929-1:2015 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN.
Členy CEN jsou národní normalizační orgány: Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Dřívější jugoslávské republiky Makedonie, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Kypru, Itálie, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.
Obsah
Strana
Předmluva 7
1 Předmět normy 10
2 Citované dokumenty 10
3 Termíny a definice 11
4 Bezpečnostní požadavky pro zařízení lanových drah 11
4.1 Obecné zásady 11
4.2 Výjimky 11
4.3 Obecné bezpečnostní požadavky na zařízení a jejich komponenty 11
4.4 Bezpečnostní požadavky na zařízení 12
4.5 Všeobecné požadavky na ochranu pracovníků 14
5 Trať a profil lanové dráhy 14
5.1 Výběr tratě 14
5.2 Trať pozemních lanových drah 14
5.3 Trať visuté lanové dráhy 15
5.4 Délka rozpětí visutých lanových drah 15
5.5 Trať lyžařských vleků 16
6 Průjezdný průřez 17
6.1 Obecně 17
6.2 Průjezdný průřez pozemních lanových drah 17
6.3 Průjezdný průřez visutých lanových drah 17
6.4 Průjezdný průřez lyžařských vleků 21
6.5 Průjezdný průřez signálních, omezovacích a značkovacích lan 21
6.6 Průjezdný průřez lan evakuačních drah 22
7 Volné vzdálenosti k průjezdnému průřezu, bezpečnostní vzdálenosti, rozchod trati 22
7.1 Obecně 22
7.2 Bezpečné vzdálenosti u pozemních lanových drah 22
7.3 Bezpečné vzdálenosti u visutých lanových drah 22
7.4 Rozchod tratě u visutých lanových drah 23
7.5 Vzdálenosti vzhledem k průjezdnému průřezu a bezpečné vzdálenosti u lyžařských vleků 23
8 Největší dovolená dopravní výška nad zemí 24
8.1 Obecně 24
8.2 Visuté lanové dráhy s uzavřenými vozy 24
8.3 Visuté lanové dráhy s otevřenými vozy 24
9 Provozní rychlost a interval 24
9.1 Provozní rychlost pozemních lanových drah a visutých lanových drah, obecně 24
9.2 Maximální dopravní rychlost pozemních lanových drah a visutých lanových drah 25
9.3 Minimální interval a vzdálenost mezi vozy oběžných visutých lanových drah 26
9.4 Provozní rychlost a interval lyžařských vleků 27
10 Poháněcí zařízení (včetně brzd) 28
10.1 Poháněcí zařízení pozemních lanových drah a visutých lanových drah 28
10.2 Brzdné systémy pozemních lanových drah a visutých lanových drah 29
10.3 Poháněcí a brzdná zařízení lyžařských vleků 29
Strana
11 Cesty pro pěší a pracovní prostory 29
11.1 Obecně 29
11.2 Nástupní prostory sedačkových lanových drah 31
11.3 Výstupní prostory sedačkových lanových drah 32
11.4 Nástupní a výstupní prostory v mezistanicích sedačkové lanové dráhy 34
11.5 Nástupní a výstupní prostory lyžařských vleků 34
11.6 Nástupní prostory lyžařských vleků 34
11.7 Výstupní prostory lyžařských vleků 35
11.8 Mezistanice lyžařských vleků 36
12 Napínání a vedení lan 36
12.1 Napínání lan 36
12.2 Vedení a podpírání lan – obecně 36
12.3 Vedení a podpírání tažných lan pozemních lanových drah 36
12.4 Vedení a podpírání dvoulanových visutých lanových drah 36
12.5 Vedení dopravních lan jednolanových visutých lanových drah 37
12.6 Vedení vlečných lan lyžařských vleků 37
13 Obnovení provozu a evakuace 38
13.1 Obecně 38
13.2 Evakuační cesta u pozemní lanové dráhy 38
13.3 Evakuace spouštěním na laně 38
14 Různé 38
14.1 Protipožární ochrana a hašení požáru 38
14.2 Ochrana proti blesku 38
14.3 Značení překážek pro letadla 38
14.4 Zařízení pro měření větru 39
14.5 Materiály 39
14.6 Pokyny pro cestující 39
14.7 Montážní návody 39
14.8 Návody pro provoz a údržbu 39
14.9 Technická dokumentace 39
14.10 Osvětlení 39
14.11 Radiostanice 40
15 Pozemní lanové dráhy se samočinným provozem 40
15.1 Obecně 40
15.2 Sledování provozu 40
15.3 Ohrazení tratě 40
15.4 Přístup k trati 40
15.5 Evakuace 40
15.6 Přístup k vozům 40
15.7 Zvláštní bezpečnostní zařízení vozů 41
15.8 Dohled na trať 41
Příloha A (normativní) Vysvětlující obrázek k 11.2 42
Příloha B (normativní) Vysvětlující obrázek k 11.3 43
Strana
Příloha C (normativní) Technická dokumentace 44
C.1 Pro všechna zařízení 44
C.2 Pro pozemní lanové dráhy 44
C.3 Pro visuté lanové dráhy 44
C.4 Pro lyžařské vleky 44
Příloha D (informativní) A – odchylky 45
Příloha ZA (informativní) Vztah této evropské normy a základních požadavků evropské směrnice 2000/9/EC
vztahující se na osobní lanovou dopravu 46
Bibliografie 48
Tabulky
Tabulka 1 – Přehled nebezpečných situací
Tabulka ZA.1 – Vztah mezi touto evropskou normou a směrnicí 2000/9/EC vztahující se na osobní lanovou dopravu
Obrázky
Obrázek A.1 – Vysvětlující obrázek k 11.2
Obrázek B.1 – Vysvětlující obrázek k 11.3
Předmluva
Tento dokument (EN 12929-1:2015) byl vypracován technickou komisí CEN/TC 242 „Bezpečnostní požadavky na osobní lanovou dopravu“, jejíž sekretariát zajišťuje AFNOR.
Této evropské normě musí být nejpozději do července 2015 udělen status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání jako národní normy. Národní normy, které jsou s ní v rozporu, musí být zrušeny nejpozději do července 2015.
Pozornost musí být věnována možnosti, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN (a/nebo CENELEC) nenesou žádnou odpovědnost za stanovení některých nebo všech takových
patentových práv.
V souladu s vnitřními pravidly CEN/CENELEC bude tato norma zavedena národními normalizačními organizacemi těchto států: Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Dřívější jugoslávské republiky Makedonie, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Kypru, Itálie, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty,
Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska Řecka, Slovenska, Slovinska,
Spojeného království, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.
Tato norma nahrazuje EN 12929-1:2004.
Tento dokument byl zpracován na základě mandátu daného CEN Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu a podporuje základní požadavky směrnice EU 2000/9/EC.
Pro vztah k směrnici EU 2000/9/ES viz informativní přílohu ZA1, která je nedílnou součástí této normy.
V EN 12929-1:2004 byly provedeny následující hlavní změny:
v kapitole 1 (dřívější článek 1.1) byly doplněny požadavky na ochranu pracovníků a cestujících;
v 4.2.1 (dřívější článek 1.3.1) EN 12929-1:2015 byly také doplněny výjimky z požadavků;
v kapitole 3 byly odstraněny termíny a definice, protože postačuje odkaz na EN 1907;
dřívější článek 4.2.2 „Bezpečnostní studie“ byl odstraněn, protože uvedené požadavky jsou uvedeny ve směrnici 2000/9/EC;
v 5.2.2 byla mez pro dovolené příčné zrychlení pozemních lanových drah zvýšena;
v 5.2.4 byly zařazeny podrobné požadavky pro stanovení projížděné smyčky pozemních lanových drah;
v 6.1 byly doplněny a stanoveny základní požadavky na průjezdný průřez. Následující články v kapitole 6 byly doplněny;
v 6.3.1 byly doplněny obecné požadavky na průjezdný průřez i pro visuté lanové dráhy;
v 6.3.2 změnou redukčního součinitele se dosáhlo srovnání s EN 12930:2014 a byla znovu definována velikost námrazy pro boční odklonění lan;
v 6.3.4 byly doplněny předpisy s ohledem na minimální hodnoty úhlu příčného výkyvu vozů;
v 6.3.5 byla zvětšena dovolená nárazová rychlost u kyvadlových visutých lanových drah;
v 6.3.7 byly zařazeny předpisy s ohledem na vedení z dřívějšího článku 7.3.2, protože vedení ovlivňuje průjezdný průřez. Předpisy byly doplněny a vysvětleny;
v 6.4.1 byly stanoveny předpisy pro průjezdný průřez lyžařských vleků s ohledem na kombinaci podélného a příčného výkyvu shodně s visutými lanovými dráhami;
v 6.4.5 byly vysvětleny předpisy s ohledem na rotaci závěsů vleků;
v 6.5 a 6.6 byly převzaty předpisy s ohledem na průjezdný průřez u signálních kabelů, omezujících lan, vytyčovacích lan a lan evakuačních lanových drah z EN 12930, při čemž byly srovnány s lany visutých lanových drah;
v 7.1 byl revidován obsah a požadavky na konstrukci
v 7.3 byl revidován obsah, požadavky na konstrukci a doplněny předpisy s ohledem na bezpečné vzdálenosti, které byly dříve v 7.5. Dřívější článek 7.3.2 pro vedení byl přesunut do 6.3.7, protože průjezdný průřez je vedením ovlivněn;
v 7.4 byly objasněny předpoklady pro ověřování tratí kyvadlových visutých lanových drah, pulzačních visutých lanových drah a dvoulanových visutých lanových drah;
v 7.5 byly revidovány předpisy pro lyžařské vleky, pokud jde o obsah a konstrukci;
v 8.1.1 byla omezena maximální výška nad zemí na výšku lana, které nese cestující;
v 8.2 a 8.3 byla revidována výška lana nad zemí pro visuté lanové dráhy, pokud jde o obsah a konstrukci;
v 9.2 byla revidována maximální provozní rychlost lanových drah, pokud jde o obsah a konstrukci;
v 10.1.1 byly zpřesněny předpisy pro vynechání nouzového pohonu;
v 10.1.6 byly zpřesněny předpisy pro nezávislost nouzového pohonu na hlavním pohonu;
v 10.2.4 bylo vzato v úvahu zbytkové riziko při zastavení vozovou brzdou;
v 10.3.2 byl omezen požadavek na uspořádání nouzového ovládače STOP, který je přístupný všem osobám při vstupu a výstupu z lyžařských vleků;
v 10.3.4 byly upraveny dovolené zastavovací vzdálenosti u lyžařských vleků;
bývalý článek 10.3.5, který stanovil provedení brzd u lyžařských vleků, byl vypuštěn;
v 11.1.5 byly upraveny požadavky pro pracovní polohy a průchody pro provozní pracovníky;
v 11.1.7 byly upraveny vzdálenosti mezi vozy a okraji nástupních plošin;
v 11.1.9 byly doplněny další požadavky pro výstupní plochy sedačkových lanových drah;
v 11.1.10 byla upravena výška povrchu sedačky u sedačkových lanových drah v nástupních a výstupních
prostorech;
v 11.2.3 bylo upraveno provedení stabilizačních ploch, bezpečnostních ploch a ramp v nástupním prostoru;
v 11.2.11 byly upraveny návody pro pobyt v prostoru dolní stanice sedačkové lanové dráhy a odkaz na přísluš-
nou normu;
v 11.3.2 byly upraveny a doplněny požadavky na výstupní prostory sedačkových lanových drah;
v 11.3.4 byly vzaty v úvahu meze výšky nad zemí v přibližovacím prostoru zamykacího systému;
v 11.3.5 byly objasněny předpisy pro rampy za výstupním prostorem sedačkových lanových drah;
v 11.3.6 stávající požadavek na sedačkové lanové dráhy s vozy s pevným uchycením byl rozšířen na sedačkové lanové dráhy s odpojitelným uchycením;
v 11.3.7 byly objasněny předpisy na nouzové výstupní prostory;
v 11.3.8 byly upraveny návody pro cestující v prostorech stanic sedačkových lanových drah a odkaz na přísluš-
nou normu;
v 11.6.1 byly doplněny předpisy na nástupní prostory lyžařských vleků;
v 11.6.4 byly upraveny návody pro cestující v prostorech stanic lyžařských vleků a odkaz na příslušnou normu;
v 11.7.2 byla upravena formulace, protože výška nad zemí u lyžařských vleků nebyla stanovena;
v 11.7.9 bylo objasněno umístění bezpečnostního zařízení ve výstupním prostoru lyžařských vleků;
v 12.4.1 byla odstraněna výjimka na vynechání sledování pohybu mezi nosným lanem a tažným lanem u dvoulanových oběžných visutých lanových drah, protože to neodpovídá současnému stavu techniky a stanovenému časovému rozpětí, ve kterém musí dojít k vypnutí;
12.6.2 byl nově formulován, protože výška nad zemí u lyžařských vleků nebyla stanovena;
v 12.6.3 byly doplněny předpisy na lyžařské vleky s nízkým vedením s ohledem na kroucení lan;
v 13.1 byly vypuštěny předpisy pro evakuační plán a byl proveden odkaz na EN 1909;
v 13.2 byly doplněny dodatečné předpisy pro evakuační cesty pozemních lanových drah;
v 14.1 byla doplněna nebezpečí požáru v sousedství lanových drah;
v 14.2 byl doplněn požadavek na kontrolu lana po zjištění nebo předpokládaném úderu blesku, protože
EN 12929-2 už tento předpis nestanoví;
v 14.4 byl vzat v úvahu požadavek na zařízení na měření síly větru u pozemních lanových drah;
v 15.4 byl objasněn přístup k trati pozemních lanových drah se samočinným provozem;
v 15.6 byl objasněn přístup k vozům pozemních lanových drah se samočinným provozem;
v 15.7 byly odstraněny požadavky na zvláštní bezpečnostní zařízení u vozů pozemních lanových drah a proveden odkaz na EN 13796-1;
v příloze A byl doplněn obrázek a vysvětlivky pro vysvětlení článku 11.2 podle specifikace normy;
v příloze B byl doplněn obrázek a vysvětlivky pro vysvětlení článku 11.3 podle specifikace normy;
v příloze C byla doplněna a objasněna technická dokumentace;
v příloze D byla odstraněna odchylka A pro Německo;
příloha ZA byla upravena.
EN 12929 se společným názvem „Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Všeobecné požadavky“ má dvě části:
Část 1: Požadavky na všechna zařízení
Část 2: Doplňující požadavky na kyvadlové dvoulanové visuté lanové dráhy bez brzd na běhounu
Část 1 tohoto dokumentu pojednává o všeobecných požadavcích na všechny osobní lanové dráhy. Část 2 pojednává o doplňujících požadavcích na dvoulanové kyvadlové visuté dvoulanové lanové dráhy bez brzd na běhounu.
Tato evropská norma je částí souboru evropských norem týkajícího se bezpečnostních požadavků na osobní lanovou dopravu. Tento soubor norem zahrnuje následující části:
EN 1907 – Terminologie
EN 12929 – Všeobecné požadavky
EN 12930 – Výpočty
EN 12927 (všechny části) – Lana
EN 1908 – Napínací zařízení
EN 13223 – Poháněcí a další mechanická zařízení
EN 13796 (všechny části) – Vozy
EN 13243 – Elektrické příslušenství mimo poháněcí zařízení
EN 13107 – Stavební objekty
EN 1709 – Inspekce před uvedením do provozu, údržba, provozní kontroly a zkoušky
EN 1909 – Obnovení provozu a evakuace
EN 12397 – Provoz
EN 12408 – Zabezpečování kvality
Tento soubor norem tvoří úplný soubor norem pro navrhování, výrobu, montáž, údržbu a provoz všech zařízení instalovaných pro osobní lanovou dopravu.
Pokud jde o lyžařské vleky, byly práce na tomto dokumentu řízeny Mezinárodní organizací pro dopravu na laně (OITAF).
V souladu s vnitřními pravidly CEN/CENELEC bude tato norma zavedena národními normalizačními organizacemi těchto států: Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Dřívější jugoslávské republiky Makedonie, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Kypru, Itálie, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty,
Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska,
Spojeného království, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.
1 Předmět normy
Tato evropská norma specifikuje všeobecné bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy. Doplňující bezpečnostní požadavky pro kyvadlové dvoulanové visuté lanové dráhy bez brzd na běhounu jsou uvedeny
v EN 12929-2.
Tato část EN 12929 stanoví obecné technické parametry a předpisuje zásady pro navrhování a obecné bezpečnostní požadavky.
Tato část EN 12929 se nezabývá podrobnostmi provozu a údržby, výpočty a podrobnými požadavky na výrobu komponent.
Tato část EN 12929 zahrnuje požadavky k zabránění úrazů a k ochraně pracovníků a to bez ohledu na aplikaci národních předpisů.
Národní stavební předpisy, které slouží k ochraně zvláštních skupin osob, tím nejsou ovlivněny.
Není vždy možné, aby norma platila pro všechny druhy lanových drah pro dopravu všech zvláštních skupin osob (např. pro osoby s omezenou schopností pohybu). Cílem by však mělo být, aby lanové dráhy byly schopny
dopravy co nejširší populace obyvatelstva.
Tato norma neplatí pro zařízení lanových drah pro dopravu nákladů nebo pro výtahy.
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.