ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 45.020; 45.060.01 Leden 2014

Železniční aplikace – Průjezdné průřezy tratí a obrysy vozidel –
Část 3: Průjezdné průřezy tratí

ČSN
EN 15273-3

28 0340

 

Railway applications – Gauges –
Part 3: Structure gauges

Applications ferroviaires – Gabarits –
Partie 3: Gabarit des obstacles

Bahnanwendungen – Begrenzungslinien –
Teil 3: Lichtraumprofile

Tato norma je českou verzí evropské normy EN 15273-3:2013. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the European Standard EN 15273-3:2013. It was translated by the Czech Office for Standards, Metrology and Testing. It has the same status as the official version.

Nahrazení předchozích norem

Touto normou se nahrazuje ČSN EN 15273-3 (28 0340) z března 2013.

 

Národní předmluva

Změny proti předchozí normě

Změny oproti předchozí normě jsou popsány v části Předmluva normy.

Informace o citovaných dokumentech

EN 13232-1zavedena v ČSN EN 13232-1 (73 6371) Železniční aplikace – Kolej – Výhybky a výhybkové konstrukce – Část 1: Definice

EN 13232-3zavedena v ČSN EN 13232-3+A1 (73 6371) Železniční aplikace – Kolej – Výhybky a výhybkové konstrukce – Část 3: Požadavky na interakci kolo/kolejnice

EN 13232-9zavedena v ČSN EN 13232-9+A1 (73 6371) Železniční aplikace – Kolej – Výhybky a výhybkové konstrukce – Část 9: Návrh konstrukce, dokumentace a přejímka

EN 13803-1zavedena v ČSN EN 13803-1 Železniční aplikace – Kolej – Parametry návrhu polohy koleje – Kolej rozchodu 1 435 mm a širšího – Část 1: Běžná kolej

EN 15273-1zavedena v ČSN EN 15273-1 (28 0340) Průjezdné průřezy tratí a obrysy vozidel – Část 1: Společná pravidla pro infrastrukturu a vozidla

EN 15273-2zavedena v ČSN EN 15273-2 (28 0340) Průjezdné průřezy tratí a obrysy vozidel – Část 2: Obrysy vozidel

EN 50119zavedena v ČSN EN 50119 ed.2 (34 1531) Drážní zařízení – Pevná trakční zařízení – Elektrická trakční nadzemní trolejová vedení

EN 50367zavedena v ČSN EN 50367 ed.2 (36 2315) Drážní zařízení – Systémy sběračů proudů – Technická kritéria pro interakci mezi pantografem a nadzemním trolejovým vedením (pro dosažení volného přístupu)

Citované předpisy

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/57/ES (2008/57/EC) ze dne 2008-06-17 o interoperabilitě
železničního systému ve Společenství (přepracované znění). V České republice je tato směrnice zavedena nařízením vlády č. 289/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 133/2005 Sb., o technických požadavcích na provozní a technickou propojenost evropského železničního systému, ve znění nařízení vlády č. 371/2007 Sb. a nařízení vlády č. 88/2012 Sb.

Vypracování normy

Zpracovatel: ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu, IČ 63832721, Ing. Radek Trejtnar

Technická normalizační komise: TNK 141 Železnice

Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Michal Dalibor

EVROPSKÁ NORMA EN 15273-3
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM
Květen 2013

ICS 45.020, 45.060.01 Nahrazuje EN 15273-3:2009

Železniční aplikace – Průjezdné průřezy tratí a obrysy vozidel –
Část 3: Průjezdné průřezy tratí

Railway applications – Gauges –
Part 3: Structure gauges 

Applications ferroviaires – Gabarits –
Partie 3: Gabarit des obstacles

Bahnanwendungen – Begrenzungslinien –
Teil 3: Lichtraumprofile

Tato evropská norma byla schválena CEN dne 2012-12-15.

Členové CEN jsou povinni splnit vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací uděluje status národní normy. Aktualizované seznamy a bibliografické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru CEN-CENELEC nebo u kteréhokoliv člena CEN.

Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru CEN-CENELEC, má stejný status jako oficiální verze.

Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.

CEN

Evropský výbor pro normalizaci

European Committee for Standardization

Comité Européen de Normalisation

Europäisches Komitee für Normung

Řídicí centrum: Avenue Marnix 17, B-1000 Brusel

© 2013 CEN Veškerá práva pro využití v jakékoli formě a jakýmikoli prostředky Ref. č. EN 15273-3:2013 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN.

Obsah

Strana

Předmluva 10

Úvod 12

1 Předmět normy 13

2 Citované dokumenty 13

3 Termíny a definice 14

4 Značky a zkratky 16

4.1 Značky, zkratky a indexy 16

4.2 Indexy 19

4.3 Notace 19

5 Obecné informace pro všechny metody stanovení průjezdných průřezů 20

5.1 Vztažná linie obrysu a jeho přidružená pravidla 20

5.2 Příčné rozšíření 20

5.2.1 Změny průjezdného průřezu v závislosti na místní situaci 20

5.2.2 Vliv náhodné příčné polohy 20

5.3 Zdvih a snížení kolmé k jízdní ploše koleje 21

5.3.1 Obecně 21

5.3.2 Svislý zdvih nebo snížení ve vztahu k zaoblení lomů sklonů 22

5.3.3 Vliv naklonění na svislou polohu 22

5.3.4 Zdvih 23

5.3.5 Vliv náhodné svislé polohy 23

5.4 Přídavné přesahy 23

5.5 Typy průjezdných průřezů 24

5.5.1 Metodika pro tvorbu průjezdných průřezů 24

5.5.2 Typy průjezdných průřezů 24

5.5.3 Jednotný průjezdný průřez 24

5.6 Volba průjezdného průřezu 25

5.6.1 Vztažná linie obrysu vozidla a volba metody 25

5.6.2 Volba průjezdného průřezu 25

5.6.3 Uvažování přirážek 25

5.6.4 Katalog průjezdných průřezů 26

6 Pravidla pro určení statického průjezdného průřezu 26

6.1 Obecně 26

6.2 Vztažná pravidla 26

6.3 Příčné přirážky 27

6.3.1 Uvažované vlivy 27

6.3.2 Určení součtu přirážek Sj 27

6.4 Svislé přirážky náhodné polohy 28

6.4.1 Uvažované vlivy 28

6.4.2 Určení součtu svislých přirážek SV 28

7 Pravidla pro určení kinematického průjezdného průřezu 28

7.1 Obecně 28

7.2 Vztažná pravidla 29

Strana

7.3 Příčné přirážky pro vliv náhodné polohy 29

7.3.1 Uvažované vlivy 29

7.3.2 Určení součtu příčných přirážek Sj 30

7.4 Svislé přirážky náhodné polohy 30

7.4.1 Uvažované vlivy 30

7.4.2 Určení součtu svislých přirážek SV 30

8 Pravidla pro určení dynamického průjezdného průřezu 31

8.1 Obecně 31

8.2 Přidružená pravidla 31

8.3 Příčné přirážky pro vliv náhodné polohy 31

8.3.1 Uvažované vlivy 31

8.3.2 Určení součtu příčných přirážek Sj 32

8.4 Svislé přirážky vlivu náhodné polohy 32

8.4.1 Uvažované vlivy 32

8.4.2 Určení součtu svislých přirážek SV 32

9 Osová vzdálenost kolejí 33

9.1 Obecně 33

9.2 Určení mezní osové vzdálenosti kolejí 33

9.2.1 Úvod 33

9.2.2 Vliv rozdílu převýšení sousedních kolejí DbdD 34

9.2.3 Přirážky uvažující vliv náhodné polohy 34

9.2.4 Postup výpočtu 35

9.3 Určení základní osové vzdálenosti kolejí 36

9.3.1 Úvod 36

9.3.2 Specifikace 36

10 Prvky směrového uspořádání nekonstantní křivosti 36

10.1 Úvod 36

10.1.1 Princip výpočtu 36

10.1.2 Vlastnosti přechodnic 37

10.1.3 Změny průjezdného průřezu 37

10.2 Směrové řešení – změna křivosti 38

10.2.1 Náhlá změna křivosti 38

10.2.2 Plynulá změna křivosti 39

10.3 Průjezd výhybkou 39

10.3.1 Obecně 39

10.3.2 Změny přídavných přirážek 40

10.3.3 Změna kvazistatického vlivu ve výhybce 41

10.3.4 Shrnutí 41

11 Určení průjezdného průřezu sběrače 41

11.1 Obecně 41

11.1.1 Prostor vymezený pro elektrizované tratě 41

11.1.2 Specifika 42

11.1.3 Základní principy 42

Strana

11.2 Určení mechanického průjezdného průřezu sběrače (v případě kinematického obrysu) 43

11.2.1 Určení šířky mechanického průjezdného průřezu 43

11.2.2 Určení maximální výšky heff mechanického průjezdného průřezu 45

11.3 Elektrický průjezdný průřez (pro případ kinematického obrysu) 45

11.3.1 Obecně 45

11.3.2 Šířka elektrického průjezdného průřezu sběrače 46

11.3.3 Výška elektrického průjezdného průřezu sběrače 46

11.3.4 Izolační vzdálenost 46

11.4 Určení průjezdného průřezu sběrače v případě dynamického obrysu 46

12 Trolejové vedení 46

13 Pravidla pro zřizování hrany nástupiště 47

13.1 Obecně 47

13.2 Mezera blac0hlac0 49

13.3 Projektované rozměry 51

13.3.1 Projektované rozměry ve vztahu k jízdní ploše 51

13.3.2 Projektované rozměry ve vztahu k vodorovným souřadnicím (xq, yq) 51

13.3.3 Stavební odchylky 52

13.4 Ověření a odchylky 52

14 Jednotky s naklápěcími skříněmi 52

14.1 Obecně 52

14.2 Přechodnice 53

14.3 Poruchové stavy 53

15 Pravidla pro trajekty 53

16 Zvláštní konstrukce železničního svršku 54

16.1 Obecně 54

16.2 Kontaktní lišty zabezpečovacího zařízení 54

16.3 Aktivní přídržnice 54

16.4 Zadláždění úrovňových křížení 54

16.5 Přívodní kolejnice 55

16.6 Kolejové brzdy 55

17 Verifikace a údržba průjezdného průřezu 55

17.1 Průjezdný průřez 55

17.2 Osová vzdálenost kolejí 55

18 Návod k určení nového průjezdného průřezu na stávající infrastruktuře 55

Příloha A (normativní)  Metodika výpočtu přirážek průjezdného průřezu 56

A.1 Úvod 56

A.2 Formulace v případě kinematického průjezdného průřezu 56

A.2.1 Základní průjezdný průřez 56

A.2.2 Jmenovitý průjezdný průřez 57

A.2.3 Pro ověření mezního průjezdného průřezu 58

A.2.4 Základní osová vzdálenost kolejí 58

A.2.5 Jmenovitá osová vzdálenost kolejí 59

A.2.6 Mezní osová vzdálenost kolejí 59

Strana

A.2.7 Pro průjezdný průřez sběrače 59

A.3 Vztahy pro dynamický průjezdný průřez 59

A.3.1 Obecně 59

A.3.2 Základní průjezdný průřez 60

A.3.3 Jmenovitý průjezdný průřez 60

A.3.4 Mezní průjezdný průřez 61

A.3.5 Pro základní osovou vzdálenost kolejí 61

A.3.6 Mezní osová vzdálenost kolejí 61

Příloha B (informativní)  Doporučené hodnoty pro výpočet průjezdného průřezu a příklady výpočtu 63

B.1 Doporučení pro koeficienty 63

B.2 Příklad kinematického výpočtu 64

B.2.1 Základní, jmenovitý a mezní průjezdný průřez 64

B.2.2 Základní, jmenovitá a mezní osová vzdálenost kolejí 66

B.2.3 Průjezdný průřez sběrače 66

Příloha C (normativní)  Mezinárodní průjezdné průřezy G1, GA, GB a GC 72

C.1 Obecně 72

C.1.1 Použití 72

C.1.2 Typy průjezdných průřezů 72

C.1.3 Parametry a společná pravidla 72

C.1.4 Výpočet osové vzdálenosti kolejí 73

C.1.5 Průjezdný průřez sběrače 73

C.1.6 Části průjezdného průřezu 73

C.2 Horní část průjezdného průřezu (h > 400 mm) 73

C.2.1 Průjezdný průřez G1 73

C.2.2 Průjezdný průřez GA a GB 74

C.2.3 Průjezdný průřez GC 75

C.3 Spodní části (h £ 400 mm) 76

C.3.1 Spodní části GIC2 – obecně platné 76

C.3.2 Spodní části GIC1 – Koleje vybavené kolejovými brzdami 77

C.3.3 Spodní části pro vagóny pro přepravu kamionů – GIC3 81

C.3.4 Průjezdný průřez sběrače 82

Příloha D (normativní)  Průjezdné průřezy podle mezinárodních dohod a národních předpisů 83

D.1 Obecně 83

D.2 Kinematické průjezdné průřezy odvozené z mezinárodních průřezů 83

D.2.1 Průjezdný průřez G2 83

D.2.2 Průjezdné průřezy GB1 a GB2 84

D.3 Statické průjezdné průřezy odvozené z mezinárodních obrysů 86

D.3.1 Průřez G1 86

D.3.2 Průjezdný průřez G2 89

D.3.3 Průjezdné průřezy GA, GB a GC 90

D.4 Národně platné průjezdné průřezy 92

D.4.1 Belgické průjezdné průřezy BE1, BE2 a BE3 92

D.4.2 Francouzský průjezdný průřez FR – 3.3 95

Strana

D.4.3 Portugalské průjezdné průřezy PTb, PTb+ a PTc 96

D.4.4 Finský průjezdný průřez FIN1 100

D.4.5 Švédské průjezdné průřezy SEa a SEc 103

D.4.6 Německý průjezdný průřez DE1 105

D.4.7 Německý průřez DE2 106

D.4.8 Německý průjezdný průřez DE3 107

D.4.9 Český průjezdný průřez Z-GČD 109

D.4.10 Britské průjezdné průřezy 110

D.4.11 Španělské průřezy GHE16, GEA16, GEB16, GEC16, GEC14, GEE10 and GED10 110

Příloha E (informativní)  Příklad výpočtu stanovení průjezdného průřezu ve výhybce 125

E.1 Úvod 125

E.2 Metodika 125

E.3 Rozšíření v oblouku 126

E.3.1 Rozšíření v hlavním směru 126

E.3.2 Rozšíření průjezdného průřezu v odbočné větvi výhybky 127

E.4 Kvazistatický vliv 128

E.5 Šířka průjezdného průřezu ve výhybce 128

Příloha F (normativní)  Stanovení charakteristik vztažného vozidla 132

F.1 Úvod 132

F.2 Metodika 132

F.3 Příklad výpočtu 133

F.3.1 Obecně 133

F.3.2 Vozidlo č.1 (na vnitřní straně oblouku) 133

F.3.3 Vozidlo č.2 (na vnější stranu oblouku) 133

F.3.4 Vozidlo č.3 (na vnější stranu oblouku) 133

F.3.5 Vozidlo č.4 (na vnější stranu oblouku) 133

F.3.6 Souhrn 134

F.3.7 Mezinárodní referenční vozidlo 134

Příloha G (normativní)  Jednotný průjezdný průřez 136

G.1 Obecně 136

G.2 GU1 136

G.2.1 Obecně 136

G.2.2 Definování průjezdného průřezu 136

G.2.3 Odpovídající kinematický průjezdný průřez 137

G.3 GU2 138

G.3.1 Obecně 138

G.3.2 Určení průjezdného průřezu 139

G.4 GUC 140

G.4.1 Obecně 140

G.4.2 Určení průjezdného průřezu 141

Příloha H (informativní)  Návod k údržbě průjezdného průřezu 142

H.1 Obecně 142

H.2 Výběr průjezdného průřezu 142

Strana

H.3 Pravidla pro stavbu 142

H.3.1 Pravidla pro zřizování objektů podél tratě 142

H.3.2 Pravidla pro zřizování koleje podél staveb 142

H.3.3 Pravidla pro instalaci dočasných zařízení 142

H.4 Zařízení kontroly a údržby 143

H.4.1 Principy údržby 143 

H.4.2 Řešení mezních situací 143

H.4.3 Praktické aspekty pro měření staveb 143

H.5 Vliv údržby koleje 143

H.6 Výcvik zaměstnanců 143

Příloha I (informativní)  Odchylka typu A 144

Příloha ZA (normativní)  Vztah mezi touto evropskou normou a základními požadavky směrnice EU 2008/57/ES 145

Bibliografie 149

Národní příloha NA (informativní)  Průjezdný průřez odvozený od kinematického obrysu GCZ3 150

NA.1 Obecně 150

NA.2 Vztažná linie kinematického obrysu 150

NA.3 Jednotný průjezdný průřez 151

  

Předmluva

Tento dokument (EN 15273-3:2012) byl vypracován Technickou komisí CEN/TC 256 „Železniční aplikace“, jejíž sekretariát zajišťuje DIN.

Této evropské normě je nutno nejpozději do listopadu 2013 dát status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do listopadu 2013.

Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN [a/nebo CENELEC] nenese zodpovědnost za identifikaci jakýchkoliv patentových práv.

Vztah ke směrnici 2008/57/ES je uveden v informativní příloze ZA, která je nedílnou částí tohoto dokumentu.

Tento dokument nahrazuje EN 15273-3:2009.

Tento dokument byl vypracován na základě mandátu uděleného CEN/CENELEC/ETSI Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu, a podporuje základní požadavky směrnice 2008/57/ES.

Tento dokument nahrazuje EN 15273-3:2009 jako výsledek revize vytvořené národními normalizačními úřady ve vztahu k symbolům, vzorcům a ostatnímu chybnému věcnému obsahu uvedeném v dokumentu z roku 2009.

Změny v porovnání s EN 15273-3:2009:

Podle vnitřních předpisů CEN/CENELEC jsou tuto evropskou normu povinny zavést národní normalizační organizace následujících zemí: Belgie, Bulharska, Bývalé jugoslávské republiky Makedonie České republiky, Dánska,
Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.

Úvod

Tento dokument je třetím ze série třídílné evropské normy týkající se průjezdných průřezů tratí a obrysů vozidel:

1Předmět normy

Tato evropská norma:

Stanovený průjezdný průřez obsahuje prostor, který musí být volný a udržovaný k umožnění jízdy drážních
vozidel a tato norma obsahuje pravidla pro výpočet a ověření určené velikosti drážních vozidel tak, aby byla umožněna jízda drážních vozidel po jedné nebo několika infrastrukturách bez rizika kolize.

Tato norma stanovuje metodiku pro ověření shody mezi vozidlem a infrastrukturou.

Tato norma definuje odpovědnosti v následujících částech:

  1. v oblasti infrastruktury:

    1. volnost průjezdného průřezu,

    2. údržba,

    3. diagnostika infrastruktury.

  2. v oblasti vozidel

    1. shoda provozovaných vozidel s obrysem,

    2. údržba této shody v době provozu vozidel.

Průjezdné průřezy obsažené v této normě byly odvozeny na základě jejich použití u evropských železničních správ. Ostatní systémy jako např. místní dráhy, městské a příměstské dráhy mohou využívat průjezdných průřezů definovaných touto normou. V těchto případech může být vyžadováno specifické posouzení, především tam kde:

Katalog obsažený v této normě obsahuje pouze výběr průjezdných průřezů a tak není vyčerpávající. Každá železniční správa může definovat průjezdné průřezy podle vlastních potřeb.NP)

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.