ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 55.180.99 Červen 2011

Zajišťování břemen na silničních vozidlech – Bezpečnost –
Část 1: Výpočet zajišťovacích sil

ČSN
EN 12195-1

30 0080

 

Load restraining on road vehicles – Safety – Part 1: Calculation of securing forces

Dispositifs d’arrimage des charges à bord des véhicules routiers – Sécurité – Partie 1: Calcul des forces de retenue

Ladungssicherung auf Straßenfahrzeugen – Sicherheit – Teil 1: Berechnung von Sicherungskräften

Tato norma je českou verzí evropské normy EN 12195-1:2010. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the European Standard EN 12195-1:2010. It was translated by Czech Office for Standards, Metrology and Testing. It has the same status as the official version.

Nahrazení předchozích norem

Touto normou se nahrazuje ČSN EN 12195-1 (30 0080) z prosince 2004.

 

Národní předmluva

Změny proti předchozím normám

Změny proti předchozímu vydání této normy jsou uvedené v předmluvě.

Informace o citovaných normativních dokumentech

EN 12195-2:2000 zavedena v ČSN EN 12195-2:2003 (30 0080) Prostředky pro zajišťování břemen na silničních vozidlech – Bezpečnost – Část 2: Přivazovací popruhy ze syntetických vláken

EN 12195-3:2001 zavedena v ČSN EN 12195-3:2002 (30 0080) Prostředky pro zajišťování břemen na silničních vozidlech – Bezpečnost – Část 3: Přivazovací řetězy

EN 12195-4:2003 zavedena v ČSN EN 12195-4:2004 (30 0080) Prostředky pro zajišťování břemen na silničních vozidlech – Bezpečnost – Část 4: Přivazovací ocelová drátěná lana

EN 12642:2006 zavedena v ČSN EN 12642:2007 (26 9376) Fixace nákladu na silničních vozidlech – Konstrukce karosérie na užitkových vozidlech – Minimální požadavky

EN ISO 7500-1 zavedena v ČSN EN ISO 7500-1 (42 0322) Kovové materiály – Ověřování statických jednoosých zkušebních strojů – Část 1: Tahové a tlakové zkušební stroje – Ověřování a kalibrace systému měření síly

Vypracování normy

Zpracovatel: VVUÚ, a. s., IČ 45193380, Ing. Miloš Vavřín

Technická normalizační komise: TNK 100 – Řetězy, lana, vázací prostředky a příslušenství

Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Markéta Kuntová

EVROPSKÁ NORMA EN 12195-1
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM
Listopad 2010

ICS 55.180.99 Nahrazuje EN 12195-1:2003

Zajišťování břemen na silničních vozidlech – Bezpečnost –
Část 1: Výpočet zajišťovacích sil

Load restraining on road vehicles – Safety –
Part 1: Calculation of securing forces 

Dispositifs ďarrimage des charges à bord
des véhicules routiers – Sécurité –
Partie 1: Calcul des forces de retenue

Ladungssicherung auf Straßenfahrzeugen – Sicherheit –
Teil 1: Berechnung von Sicherungskräften

Tato evropská norma byla schválena CEN 2010-05-12.

Členové CEN jsou povinni splnit Vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se musí této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací dát status národní normy. Aktualizované seznamy a bibliografické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru nebo u kteréhokoliv člena CEN.

Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru, má stejný status jako oficiální verze.

Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.

CEN

Evropský výbor pro normalizaci

European Committee for Standardization

Comité Européen de Normalisation

Europäisches Komitee für Normung

Řídicí centrum: Avenue Marnix 17, B-1000 Brusel

© 2010 CEN Veškerá práva pro využití v jakékoli formě a jakýmikoli prostředky Ref. č. EN 12195-1:2010 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN. 

Obsah

Strana

Předmluva 6

Úvod 7

1 Předmět normy 8

2 Citované normativní dokumenty 8

3 Termíny, definice, značky, jednotky a zkratky 8

3.1 Všeobecné termíny a definice 8

3.2 Termíny a definice výpočtových parametrů 10

3.3 Značky, jednotky a termíny 12

4 Koeficienty zrychlení 13

4.1 Všeobecně 13

4.2 Břemeno na přepravních prostředcích v průběhu silniční dopravy 13

4.3 Břemeno na přepravních prostředcích v průběhu železniční dopravy 14

4.4 Břemeno na přepravních prostředcích v průběhu námořní dopravy 14

5 Metody výpočtu 14

5.1 Všeobecně 14

5.2 Stabilita nezajištěného břemene 15

5.3 Blokování 16

5.4 Třecí přivazování 17

5.4.1 Všeobecně 17

5.4.2 Zamezení posunutí 17

5.4.3 Zamezení překlopení 18

5.5 Přímé přivazování 21

5.5.1 Všeobecně 21

5.5.2 Šikmé přivazování v podélném nebo příčném směru 21

5.5.3 Diagonální přivazování 22

5.5.4 Přivazování smyčkou 25

5.5.5 Přivazování smyčkou přes hranu 28

6 Parametry 29

6.1 Součinitel tření 29

6.2 Přenos síly v průběhu třecího přivazování 30

7 Zkoušení zajištění nákladu 30

8 Návody k používání 30

8.1 Všeobecně 30

8.2 Značení 30

Příloha A (informativní) Příklady pro výpočet přivazovacích sil 31

Příloha B (normativní) Tření 38

B.1 Praktické metody pro stanovené součinitele tření µ 38

B.1.1 Všeobecně 38

B.1.2 Zkouška náklonem 38

B.1.3 Zkouška tažením 38

B.2 Součinitelé tření µ některých obvyklých nákladů a povrchů 39

Příloha C (informativní) Protokol o zajištění břemene 41

Strana

Příloha D (normativní) Praktické zkoušky pro stanovení účinnosti uspořádání zajišťují náklad 42

D.1 Dynamická jízdní zkouška 42

D.2 Zkouška nakloněním 42

D.2.1 Popis zkoušky 42

D.2.2 Příklad 44

D.2.3 Teoretický podklad 44

Příloha E (informativní) Dokumentace praktických zkoušek 47

Bibliografie 48

Předmluva

Tento dokument (EN 12195-1:2010) byl vypracován technickou komisí CEN/TC 168 „Řetězy, lana, popruhy, vázací prostředky a příslušenství – Bezpečnost“, jejíž sekretariát zajišťuje BSI.

Této evropské normě je nutno nejpozději do května 2011 dát status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do května 2011.

Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. Není odpovědností CEN [a/nebo CENELEC] identifikovat jakákoliv nebo všechna tato patentová práva.

Tento dokument nahrazuje EN 12195-1:2003.

Hlavní změny v porovnání s předchozím vydáním EN 12195-1 jsou:

  1. změna názvu;

  2. odstranění koeficientu k;

  3. byl změněn koeficient překlopení;

  4. jsou uvedeny bezpečnostní součinitelé fs = 1,1 a fs = 1,25 a přepočítávací součinitel fm = 0,75 pro tření;

  5. příloha B o součinitelích tření m byla provedena jako normativní a byly revidovány součinitelé tření;

  6. byly zahrnuty zkušební metody pro stanovení tření m a ověření obsažených zajišťovacích uspořádání;

  7. byly odstraněny součinitelé statického a dynamického tření a uveden součinitel tření m podle přílohy B.

EN 12195-1 Prostředky pro zajišťování břemen na silničních vozidlech – Bezpečnost obsahuje následující části:

Podle Vnitřních předpisů CEN/CENELEC jsou tuto evropskou normu povinny zavést národní normalizační organizace následujících zemí: Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.

Úvod

Tato část EN 12195 byla připravena, aby poskytla způsoby zajištění shody se základními bezpečnostními požadavky pro výpočet zajišťovacích sil pro prostředky zajištění břemen používaných na společném evropském trhu a tak umožnit neomezenou dopravu zboží.

Tato část EN 12195 přispívá k harmonizaci výpočtu zajištění břemene na silničních vozidlech uvedením různých postupů a výpočtů zajištění břemene.

Jsou popsány blokovací a přivazovací postupy a příslušné kombinace pro zajištění břemene. Použité rovnice jsou založeny na příslušných odborných a zvláště na mechanických zákonech a praktických zkušenostech. Pro tento účel by měla být použita vhodná vozidla s příslušnými prostředky pro blokování, zpevnění a zajištění pro zajištění bezpečné dopravy břemene. Bezpečnost dopravy by měla být zaručena dimenzovaným zajištěním břemene podle této evropské normy. Rozsah nebezpečí, které působí na břemeno v průběhu dopravy a vyplývajících ze sil způsobených břemenem, je uveden v předmětu této evropské normy. Navíc, prostředky pro zajišťování břemen na vozidlech s ohledem na jejich zajištění a nosná schopnost, které nejsou pokryté touto evropskou normou, by měly odpovídat dalším částem této normy a EN ISO 12100-2.

1 Předmět normy

Tato evropská norma je použitelná pro návrh metod zajištění (blokování, přivazování a jejich kombinace) pro zajištění břemen pro pozemní dopravu silničními vozidly nebo jejich částmi (valníky, návěsy, kontejnery a výměn-
nými nástavbami), včetně jejich dopravy na plavidlech nebo po železnici a/nebo jejich kombinacemi. Jsou vyloučeny svážné pahrbky1) se zrychlením 1 g v železniční dopravě, tak jako nepředvídaná kombinovaná doprava. (Pro přivazovací popruhy ze syntetických vláken viz EN 12195-2, pro přivazovací řetězy viz EN 12195-3, pro přivazovací ocelová drátěná lana viz EN 12195-4).

Tato evropská norma není použitelná pro vozidla s celkovou hmotností rovnou nebo nižší než 3 500 kg.

POZNÁMKA Lehčí vozidla mohou mít jízdní charakteristiky, které mají na silnici vyšší hodnoty zrychlení.

Pro dimenzování zajištění břemene je provedeno rozlišení mezi stabilními břemeny a břemeny náchylnými k překlopení.

Kromě toho, jsou specifikované koeficienty zrychlení pro pozemní dopravu.

Pro přivazování přes vrchol je bráno v úvahu snížení síly v napínací síle přivazovacího prostředku na vnějších hranách břemene a přivazovacího prostředku. Zajišťovací síly, které byly vybrány pro tuto EN 12195, jsou statické síly vytvářené blokováním nebo napínáním přivazovacího prostředku a dynamické síly, které působí na přivazovací prostředek jako reakce na pohyby břemene.

Příklady pro použití výpočtů jsou uvedeny v příloze A.

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.