ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 91.100.30; 93.100 Leden 2010

Železniční aplikace – Kolej – Betonové příčné a výhybkové pražce –
Část 3: Dvoublokové železobetonové pražce

ČSN
EN 13230-3

73 6365

Railway applications – Track – Concrete sleepers and bearers – Part 3: Twin-block reinforced sleepers

Applications ferroviaires – Voie – Traverses et supports en béton – Partie 3: Traverses biblocs en béton armé

Bahnanwendungen – Oberbau – Gleis- und Weichenschwellen aus Beton – Teil 3: Bewehrte Zweiblockschwellen

Tato norma je českou verzí evropské normy EN 13230-3:2009. Překlad byl zajištěn Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the European Standard EN 13230-3:2009. It was translated by Czech Office for Standards, Metrology and Testing. It has the same status as the official version.

Nahrazení předchozích norem

Touto normou se nahrazuje ČSN EN 13230-3 (73 6365) z července 2004.

 

Národní předmluva

Změny proti předchozím normám

V normě je uvedena nová tabulka značek v čl. 4.1.1. Upraveny byly zkušební postupy v kapitole 4. Ustanovení o poloze výztuže do betonu byla přesunuta do části 1 normy EN 13230.

Informace o citovaných normativních dokumentech

EN 206-1 zavedena v ČSN EN 206-1 (73 2403) Beton – Část 1: Specifikace, vlastnosti, výroba a shoda

EN 10002-1 zavedena v ČSN EN 10002-1 (42 0310) Kovové materiály – Zkouška tahem – Část 1: Zkouška tahem za okolní teploty

EN 13230-1:2009 zavedena v ČSN EN 13230-1:2010 (73 6365) Železniční aplikace – Kolej – Betonové příčné a výhybkové pražce – Část 1: Všeobecné požadavky

EN ISO 6506-1 zavedena v ČSN EN ISO 6506-1 (42 0359) Kovové materiály – Zkouška tvrdosti podle Brinella – Část 1: Zkušební metoda (ISO 6506-1:1999)

Citované předpisy

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/57/ES z 2008-06-17 o interoperabilitě železničního systému ve Společenství

Směrnice Rady 96/48/ES o interoperabilitě transevropského vysokorychlostního železničního systému.

Koncept TSI konvenčního železničního systému, subsystému „Infrastruktura“ zpracovaný ERA (verze 2.71
datovaná 2008-10-07)

Vypracování normy

Zpracovatel: ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu, IČ 63832721, Otto Plášek

Technická normalizační komise: TNK 141 Železnice

Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Tomáš Velát

EVROPSKÁ NORMA EN 13230-3
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM
Červen 2009

ICS 91.100.30; 93.100 Nahrazuje EN 13230-3:2002

Železniční aplikace – Kolej – Betonové příčné a výhybkové pražce –
Část 3: Dvoublokové železobetonové pražce

Railway applications – Track – Concrete sleepers and bearers –
Part 3: Twin-block reinforced sleepers 

Applications ferroviaires – Voie – Traverses et supports en béton –
Partie 3: Traverses biblocs en béton armé

Bahnanwendungen – Oberbau – Gleis und Weichenschwellen aus Beton –
Teil 3: Bewehrte Zweiblockschwellen

Tato evropská norma byla schválena CEN 2009-05-14.

Členové CEN jsou povinni splnit Vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se musí této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací dát status národní normy. Aktualizované seznamy a bibliografické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru nebo u kteréhokoliv člena CEN.

Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru, má stejný status jako oficiální verze.

Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.

CEN

Evropský výbor pro normalizaci

European Committee for Standardization

Comité Européen de Normalisation

Europäisches Komitee für Normung

Řídicí centrum: avenue Marnix 17, B-1000 Brusel

© 2009 CEN Veškerá práva pro využití v jakékoli formě a jakýmikoli prostředky Ref. č. EN 13230-3:2009 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN.

Obsah

Strana

Předmluva 6

Úvod 7

1 Předmět normy 8

2 Citované normativní dokumenty 8

3 Termíny a definice 8

4 Zkoušení výrobku 8

4.1 Uspořádání zkoušky 8

4.1.1 Značky 8

4.1.2 Průřez pod úložnou plochou 9

4.2 Zkušební postupy 11

4.2.1 Zkušební zatížení 11

4.2.2 Statická zkouška 12

4.2.3 Dynamická zkouška 14

4.3 Kritéria pro převzetí 16

4.3.1 Všeobecně 16

4.3.2 Statická zkouška 16

4.3.3 Dynamická zkouška 16

4.3.4 Hodnoty součinitelů 16

4.4 Zkoušky typu 16

4.4.1 Všeobecně 16

4.4.2 Vyhodnocení ohybových momentů 17

4.4.3 Beton 17

4.4.4 Kontrola výrobku 17

4.4.5 Systém upevnění 17

4.5 Kontrolní výrobní zkoušky 17

4.5.1 Všeobecně 17

4.5.2 Statická zkouška na kladný moment v průřezu pod úložnou plochou 17

4.5.3 Beton 17

5 Ocelová spojovací tyč 17

5.1 Všeobecně 17

5.2 Ocel 17

5.2.1 Chemické složení 17

5.2.2 Mechanické vlastnosti 18

5.3 Geometrie 18

5.4 Vzhled ocelové spojovací tyče 18

6 Požadavky návrhu zabudované ocelové spojovací tyče 18

6.1 Délka spojovací tyče 18

6.2 Orientace spojovací tyče 19

6.3 Poloha spojovací tyče 19

7 Výroba 19

7.1 Výrobní zásady 19

7.2 Ostatní výrobní zásady 19

Strana

Příloha A (normativní) Podrobnosti uspořádání zkoušky 20

A.1 Kloubová podpora 20

A.2 Pružná podložka 21

A.3 Zkosená podložka 22

Příloha B (normativní) Vady ocelové spojovací tyče 23

B.1 Povrchové spálení 23

B.2 Rozštěpení konce 24

B.3 Necelistvý řez 25

B.4 Povrchová vada 25

B.5 Rozštěpení 26

B.6 Deformace konce 26

B.7 Povrchové šupiny 26

Příloha ZA (informativní) Vztah mezi touto evropskou normou a základními požadavky směrnice EU 2008/57/ES 27

Bibliografie 29

Předmluva

Tento dokument (EN 13230-3:2009) byl vypracován Technickou komisí CEN/TC 256 „Železniční aplikace“, jejíž sekretariát zajišťuje DIN.

Této evropské normě je nutno nejpozději do prosince 2009 dát status národní normy, a to buď vydáním identického textu nebo schválením k přímému používání nejpozději do prosince 2009, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do prosince 2009.

Pozornost je třeba věnovat možnosti, že některé části tohoto dokumentu mohou podléhat patentovým právům. CEN [a/nebo CENELEC] nenese odpovědnost za identifikaci jakýchkoliv patentových práv.

Tento dokument nahrazuje EN 13230-3:2002.

Tato evropská norma je jednou z řady norem EN 13230 „Železniční aplikace – Kolej – Betonové příčné a výhybkové pražce“, která se skládá z následujících částí:

Tento dokument byl vypracován pod mandátem CEN uděleným Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu a podporuje splnění základních požadavků direktivy evropské komise č. 2008/57/EC.

Vztah ke směrnici EK 2008/57/EC je uveden v informativní příloze ZA, která je nedílnou součástí tohoto dokumentu.

Podle Vnitřních předpisů CEN/CENELEC jsou následující země povinny převzít tuto evropskou normu: Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Island, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko,
Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Spojeného království, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko.

Úvod

Tato část stanoví zvláštní požadavky, které se vztahují na dvoublokové železobetonové pražce.

Tyto dodatečné požadavky jsou doplněním EN 13230-1:2009 a jsou nezbytné pro poskytnutí úplné normy
pojednávající o dvoublokových železobetonových pražcích.

Dokument stanoví doplňující podmínky pro uspořádání zkoušek a jejich postupy, odpovídající kritéria pro
převzetí a stejně tak zkoušky typu.

Stanoveny jsou také charakteristiky pro ocelovou spojovací tyč a návrhová kriteria pro začlenění ocelové spojovací tyče do dvoublokových železobetonových pražců.

1 Předmět normy

Tato část EN 13230 stanoví dodatečné technické požadavky a zkušební postupy týkající se návrhu a výroby dvoublokových železobetonových pražců.

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.