ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 93.080.30; 03.220.01 Září 2009
Autobusové, trolejbusové a tramvajové |
ČSN 73 6425-2 |
Bus, trolleybus and tramway lines halts
Nahrazení předchozích norem
Touto normou se nahrazuje ČSN 73 6075 z 1990-11-26.
Obsah
Strana
Národní předmluva 3
Změny proti předchozím normám 3
1 Předmět normy 5
2 Citované normativní dokumenty 5
3 Termíny a definice 5
4 Rozlišení přestupních uzlů 7
4.1 Základní dělení přestupních uzlů 7
4.2 Základní druhy doprav v přestupních uzlech 8
5 Návrhové prvky přestupních uzlů 8
5.1 Všeobecně 8
5.2 Návrhové období 8
5.3 Navrhování přestupních uzlů 8
5.4 Časové ztráty cestujících 9
5.5 Umístění přestupních uzlů 11
5.6 Navrhování autobusových, trolejbusových a tramvajových zastávek v přestupních uzlech 11
5.7 Navrhování komunikací, ploch a odstavných a manipulačních stání pro autobusy v přestupních uzlech 13
5.8 Navrhování nástupišť v přestupních uzlech 14
5.9 Řešení pěší a cyklistické dopravy v přestupních uzlech 16
5.10 Řešení individuální automobilové dopravy v přestupních uzlech 17
5.11 Další vybavení přestupních uzlů 18
5.12 Návrh dopravního a orientačního značení v přestupních uzlech 18
6 Zvláštní ustanovení jednotlivých kategorií přestupních uzlů 19
6.1 Přestupní zastávky a uzly městské linkové osobní dopravy 19
6.2 Přestupní uzly regionálního významu 21
6.3 Přestupní uzly nadregionálního významu 22
Příloha A (informativní) Vybavení přestupních uzlů 23
Národní předmluva
ČSN 73 6425 se společným názvem Autobusové, trolejbusové a tramvajové zastávky, přestupní uzly a stanoviště, se skládá ze samostatných částí:
Část 1: Navrhování zastávek
Část 2: Přestupní uzly a stanoviště
Změny proti předchozím normám
Tato norma ČSN 73 6425-2 nahrazuje ČSN 73 6075 z roku 1990 a zároveň přejímá některá ustanovení z ČSN 73 6425 z roku 1995. Je zaměřena na řešení přestupních uzlů a jejich vybavení zejména s odhledem na komfort cestujících veřejné hromadné dopravy. Jejím cílem je zavedení moderních trendů a praktických zkušeností při návrhu přestupních uzlů a optimalizace komunikací pro chodce, nástupišť a odstavných a manipulačních stání. Nově jsou zavedeny zejména doporučené měrné ztráty při pohybu cestujících na přestupním uzlu.
Souvisící ČSN
ČSN 01 3466 Výkresy inženýrských staveb – Výkresy pozemních komunikací
ČSN 73 6005 Prostorové uspořádání sítí technického vybavení
ČSN 73 6100 Názvosloví silničních komunikací
ČSN 73 6114 Vozovky pozemních komunikací – Základní ustanovení pro navrhování
ČSN 73 6177 Měření a hodnocení protismykových vlastností povrchů vozovek
ČSN 73 6310 Navrhování železničních stanic
ČSN 73 6380 Železniční přejezdy a přechody
ČSN 75 6101 Stokové sítě a kanalizační přípojky
ČSN 75 6230 Podchody stok a kanalizačních přípojek pod dráhou a pozemní komunikací
ČSN 83 9031 Technologie vegetačních úprav v krajině – Trávníky a jejich zakládání
ČSN 83 9051 Technologie vegetačních úprav v krajině – Rozvojová a udržovací péče o vegetační plochy
prEN 1317-6 (73 7001) Silniční záchytné systémy – Část 6: Záchytné systémy pro chodce, mostní zábradlí
ČSN EN 1433 (13 6302) Odvodňovací žlábky pro dopravní a pěší plochy – Klasifikace, konstrukční zásady, zkoušení, označování a hodnocení shody
ČSN EN 1436 (73 7010) Vodorovné dopravní značení – Požadavky na dopravní značení
ČSN EN 12676-1 Systémy proti oslnění na pozemních komunikacích – Část 1: Účinnost a funkční charakteristiky
ČSN EN 12899-1 (73 7030) Stálé svislé dopravní značení – Část 1: Stálé dopravní značky
ČSN EN 12899-3 (73 7030) Stálé svislé dopravní značení – Část 3: Směrové sloupky a odrazky
ČSN EN 12966-1 (73 7033) Svislé dopravní značení – Proměnné dopravní značky – Část 1: Norma výrobku
Souvisící právní předpisy
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích (silniční zákon), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 146/2008 Sb., o rozsahu a obsahu projektové dokumentace dopravních staveb, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 369/2001 Sb., o obecně technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace, ve znění pozdějších předpisů
Souvisící technické podmínky
TP 65 Zásady pro dopravní značení na pozemních komunikacích
TP 99 Vysazování a ošetřování silniční vegetace
TP 133 Zásady pro vodorovné dopravní značení na pozemních komunikacích
TP 141 Zásady pro systémy proměnného dopravního značení a zařízení pro proměnné provozní informace na pozemních komunikacích
TP 142 Parkovací zařízení (regulační sloupky, parkovací zábrany, parkovací sloupky, parkovací závory, pollery)
TP 170 Navrhování vozovek pozemních komunikací (všeobecná část, katalog, návrhová metoda)
TP 171 Vlečné křivky pro ověřování průjezdnosti směrových prvků pozemních komunikací
TP 179 Navrhování komunikací pro cyklisty
TP 205 Zásady pro proměnné dopravní značení na pozemních komunikacích
POZNÁMKA Směrnice, Technické podmínky, Metodické pokyny a Vzorové listy jsou k dispozici u příslušných zpracovatelů, jejichž evidenci zajišťuje Ministerstvo dopravy (www.pjpk.cz).
Vypracování normy
Zpracovatel: PRAGOPROJEKT, a.s., K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4, IČ 45272387, Ing. Miloslav Müller
Technická normalizační komise: TNK 146 Projektování pozemních komunikací, mostů a tunelů
Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Dana Bedřichová
1 Předmět normy
Tato norma upravuje všeobecné zásady pro navrhování přestupních uzlů. Norma dále platí pro rekonstrukce a změny staveb, dále přiměřeně pro opravy a údržbu. Norma řeší zejména venkovní prostor přestupních uzlů se zaměřením především na autobusovou dopravu. Předmětem normy není konkrétní technické řešení jednotlivých návrhových prvků přestupních uzlů. Normu lze přiměřeně použít i pro navrhování přestupů mezi ostatními druhy veřejné osobní dopravy (např. letecká a lodní doprava).
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN v anglickém jazyce.