ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 93.100 Duben 2009
Nástupiště a nástupištní přístřešky na drahách celostátních, regionálních a vlečkách |
ČSN 73 4959 |
Platforms and roofs of platforms of state, regional and industrial railways
Nahrazení předchozích norem
Touto normou se nahrazuje ČSN 73 4959 z února 1998.
Obsah
Strana
Předmluva 3
1 Předmět normy 5
2 Citované normativní dokumenty 5
3 Termíny a definice 5
4 Společná ustanovení 7
5 Technické parametry nástupišť 9
6 Technické parametry nástupištních přístřešků 12
7 Návazná zařízení a objekty 12
8 Vybavení nástupišť 13
Příloha A (normativní) Stanovení ploch nástupišť a výpočet průchodné šířky veřejných komunikací na železničních
drahách 14
Příloha B (normativní) Zatížení nástupišť 15
Příloha C (informativní) Vzor řešení umístění vodicích linií, varovných pásů a průchodů pro cestující a průjezdů vozíků
na ostrovních nástupištích 16
Příloha D (informativní) Vzor výstražné tabule u centrálního přechodu 18
Příloha E (informativní) Nástupiště ve stanicích a zastávkách – příklady řešení 19
Příloha F (normativní) Rozhledové poměry centrálního přechodu 22
Předmluva
Tato norma upravuje především geometrické a rozměrové požadavky staveb nástupišť. Podrobné řešení úpravy nástupišť pro jejich používání osobami s omezenou schopností pohybu a orientace) stanoví zvláštní předpis).
Změny proti předchozím normám
Tato norma nahrazuje původní ČSN 73 4959 z února 1998. V porovnání s předcházející normou byly do normy zapracovány změny vyvolané úpravou právních předpisů a změnami v souvisejících technických normách. Do normy byla rovněž zapracována ustanovení Technických specifikací pro interoperabilitu týkající se „osob s omezenou schopností pohybu a orientace“ v transevropském konvenčním a vysokorychlostním železničním systému (TSI PRM). Norma obsahuje technické parametry stanovené pro rychlost na přilehlých kolejích do 200 km/h včetně.
Souvisící ČSN
ČSN 73 0802 Požární bezpečnost staveb – Nevýrobní objekty
ČSN 73 1901 Navrhování střech
ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací
ČSN 73 6301 Projektování železničních drah
ČSN 73 6310 Navrhování železničních stanic
ČSN 73 6360-1 Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha – Část 1: Projektování
ČSN 73 6360-2 Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha – Část 2: Stavba a přejímka, provoz a údržba
ČSN 73 6380:2004 Železniční přejezdy a přechody
ČSN EN 81-70(27 4003) Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů – Část 70: Zvláštní úprava výtahů určených pro dopravu osob a osob a nákladů – Přístupnost výtahů včetně osob s omezenou schopností pohybu a orientace
ČSN EN 115(27 4802) Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž pohyblivých schodů a pohyblivých chodníků
ČSN EN 12183(84 1021) Ručně poháněné vozíky pro osoby se zdravotním postižením – Požadavky a zkušební metody
ČSN EN 12184(84 1022) Elektricky poháněné vozíky pro osoby se zdravotním postižením, skútry a jejich nabíječe – Požadavky a zkušební metody
ČSN ISO 9386-1(27 4013) Poháněné zdvihací plošiny pro osoby omezenou schopností pohybu – Bezpečnostní předpisy, rozměry a provoz – Část 1 – Svislé zdvihací plošiny
ČSN ISO 9386-2(27 4013) Poháněné zdvihací plošiny pro osoby omezenou pohyblivostí – Bezpečnostní předpisy, rozměry a provoz – Část 2 – Poháněné schodišťové výtahy pohybující se po šikmé dráze pro sedící nebo stojící osoby a uživatele na vozících pro invalidy
Souvisící odvětvové normy a předpisy
TNŽ 34 2572 Železniční rozhlasové zařízení pro informování cestujících
TNŽ 34 2609 Projektování kabelových rozvodů železničních zabezpečovacích zařízení
TNŽ 34 2610 Železniční světelná návěstidla
TNŽ 73 4955 Výpravní budovy a budovy zastávek ČSD
TNŽ 73 6334 Oplocení a zábradlí na dráhách celostátních a regionálních
TNŽ 73 6390 Názvy železničních zastávek ČD
TNŽ 73 6949 Odvodnění železničních tratí a stanic
SŽDC S 3 Železniční svršek
SŽDC S 5/4 Protikorozní ochrana ocelových konstrukcí
SŽDC Ž8 Vzorové listy železničního spodku – Nástupiště na drahách celostátních, regionálních a vlečkách
TKP Technické a kvalitativní podmínky staveb státních drah
POZNÁMKA Odvětvové technické normy železnic (TNŽ), stavební technické předpisy státních drah (SŽDC S) a TKP staveb státních drah (TKP) jsou dostupné na adrese: Správa železniční dopravní cesty, s.o., Technická ústředna dopravní cesty, Nerudova 1, 772 58 Olomouc.
Citované technické předpisy
Technické specifikace pro interoperabilitu PRM (2008/164/ES) schválené rozhodnutím komise evropských společenství K(2007) 6633 ze dne 21. 12. 2007 o technické specifikaci pro interoperabilitu týkající se „osob s omezenou schopností pohybu a orientace“ v transevropském konvenčním a vysokorychlostním železničním systému.
Souvisící právní předpisy
Zákon ČR č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška MD ČR č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška MD ČR č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška MMR ČR č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška MMR ČR č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace, ve znění pozdějších předpisů
Nařízení vlády ČR č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky, ve znění pozdějších předpisů
Sdělení MD ČR č. 111/2004 Sb., o výčtu železničních drah zařazených do evropského železničního systému
Vypracování normy
Zpracovatel: Ing. Jan Ježek, Bajkalská 672/14, 100 00 Praha 10, IČ 63105675
Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Eva Míkovcová
1 Předmět normy
Tato norma platí pro projektování a stavbu nástupišť a nástupištních přístřešků na celostátních a regionálních drahách a na vlečkách) normálního rozchodu pro rychlost na přilehlých kolejích do 200 km/h včetně. U kolejí s vyšší rychlostí nástupiště zřizovat nelze.
Norma platí i pro projektování a stavbu nástupišť a nástupištních přístřešků při změně dokončené stavby (rekonstrukci) spojené s rozšířením, prodloužením, nebo se zvýšením nástupišť a prodloužením nástupištních přístřešků.
Normu lze přiměřeně uplatnit i pro projektování a stavbu nástupišť a nástupištních přístřešků na tratích úzkorozchodných.
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.