SWITCH_LABEL_PAGE_PROVEDEN
|
ICS 93.080.30 Říjen 2001
|
Řízení dopravy na pozemních komunikacích - Zařízení a příslušenství - Detektory vozidel |
ČSN P 73 7044 |
Traffic control equipment - Vehicle detectors
Equipement de régulation du trafic - Détecteurs de véhicules
Anlagen zur Verkehrssteuerung - Fahrzeug-Detektoren
Tato norma je českou verzí evropské předběžné normy ENV 13563:2000. Evropská předběžná norma ENV 13563:2000 má status české předběžné normy.
This standard is the Czech version of the European Prestandard ENV 13563:2000. The European Prestandard ENV 13563:2000 has the status of a Czech Prestandard.
Nahrazení předchozích norem
Touto předběžnou normou spolu s normou ČSN EN 12368 z října 2001 se částečně nahrazuje ČSN 36 5601-1 z února 1997.
© Český normalizační institut, 2001 61490 |
Národní předmluva
Změny proti předchozí normě
V porovnání s předchozí ČSN 36 5601-1:1997 Světelná signalizační zařízení - technické a funkční požadavky - Část 1: Světelná a signalizační zařízení pro řízení silničního provozu se v této ČSN P ENV 13563 (73 7044) nově definují parametry dopravních detektorů a zkušební metody těchto parametrů.
Citované normy
prEN 50278:1997 dosud nezavedena
prEN 50293:1997 dosud nezavedena, nahrazena pr EN 50293:1999
Upozornění na národní poznámky
Do normy byly k příloze B (tabulka B.3) a příloze C (článek C.3) doplněny informativní národní poznámky.
Vypracování normy
Zpracovatel: PATRIOTâ, spol. s r.o., IČO 15546501, Ing. Ondřej Hájek, Jiří Zukal
Technická normalizační komise: TNK 51 Pozemní komunikace
Pracovník Českého normalizačního institutu: Ing. Pavel Hošek
EVROPSKÁ PŘEDBĚŽNÁ NORMA ENV 13563 |
ICS 93.080.30
Řízení dopravy na pozemních komunikacích - Zařízení a příslušenství - Detektory vozidel Traffic control equipment - Vehicle detectors |
|
Equipement de régulation du trafic - Détecteurs de véhicules |
Anlagen zur Verkehrssteuerung - Fahrzeug-Detektoren |
Tato evropská předběžná norma (ENV) byla schválena CEN 1999-12-17 jako výhledová norma
pro dočasné používání.
Doba platnosti této normy je z počátku omezena na 3 roky. Po 2 letech budou členové CEN požádáni o připomínky týkající se zvláště toho, zda ENV může být změněna na evropskou normu (EN).
Členové CEN se žádají, aby zveřejnili existenci této ENV stejným způsobem jako EN a vhodnou formou ji zpřístupnili na národní úrovni. Národní normy, pokud jsou s ENV v rozporu, mohou zůstat v platnosti současně s ENV až do konečného rozhodnutí o převedení ENV na EN.
Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, České republiky, Dánska, Finska, Francie, Irska, Islandu, Itálie, Lucemburska, Německa, Nizozemska, Norska, Portugalska, Rakouska, Řecka, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.
CEN Evropský výbor pro normalizaci European Committee for Standardization Comité Européen de Normalisation Europäisches Komitee für Normung Ústřední sekretariát: rue de Stassart 36, B-1050 Brusel |
Obsah
Strana
Úvod................................................................................................................................................................................................... 6
1 Předmět normy.................................................................................................................................................................... 6
2 Normativní odkazy............................................................................................................................................................... 6
3 Termíny a definice............................................................................................................................................................... 6
4 Požadavky............................................................................................................................................................................. 9
4.1 Kategorie vozidel................................................................................................................................................................. 9
4.2 Funkce................................................................................................................................................................................... 9
4.3 Požadavky na technické parametry.................................................................................................................................. 9
4.4 Požadavky na prostředí a elektromagnetickou kompatibilitu (EMC)....................................................................... 12
5 Zkušební metody.............................................................................................................................................................. 12
5.1 Podstata zkoušky.............................................................................................................................................................. 12
5.2 Zkušební úsek................................................................................................................................................................... 12
5.3 Typy detekčních zón.......................................................................................................................................................... 12
5.4 Kategorie vozidel............................................................................................................................................................... 13
5.5 Všeobecné podmínky zkoušek...................................................................................................................................... 14
5.6 Zkoušky výkonových parametrů...................................................................................................................................... 14
Příloha A (normativní) Požadavky na zkušební úsek a zkušební zařízení......................................................................... 17
Příloha B (normativní) Tabulky zkoušek a událostí................................................................................................................ 19
Příloha C (informativní) Technologické aspekty..................................................................................................................... 36
Příloha D (informativní) Příklady certifikátů.............................................................................................................................. 38
Předmluva
Tato evropská předběžná norma byla vypracována Technickou komisí CEN/TC 226 „Silniční zařízení“, jejíž sekretariát zajišťuje AFNOR.
Podle Vnitřních předpisů CEN/CENELEC jsou tuto evropskou předběžnou normu povinny vyhlásit národní normalizační organizace následujících zemí: Belgie, České republiky, Dánska, Finska, Francie, Irska, Islandu, Itálie, Lucemburska, Německa, Nizozemska, Norska, Portugalska, Rakouska, Řecka, Spojeného království, Španělska, Švédska a Švýcarska.
Přílohy A a B této normy jsou normativní, přílohy C a D jsou informativní. Příloha D obsahuje příklady certifikátů.
Úvod
Tato evropská předběžná norma stanovuje všeobecné požadavky na technické parametry detektorů pro použití v systémech řízení silničního provozu. V zájmu pružnosti není uváděn žádný normativní odkaz na specifické technologie ani na zvláštní aplikace, při nichž může být detektor použit. Hlavními kritérii jsou kritéria detekce objektu (např. osobního vozidla, jízdního kola) a funkce (např. přítomnost, rychlost).
Všechny technologie použité při detekci jsou ovlivněny v různé míře provozními podmínkami a vnějšími vlivy, avšak účinky se liší v závislosti na technologii. Ve snaze řešit tento problém obsahuje tato evropská předběžná norma Přílohu C, která upozorňuje na některé podmínky, ovlivňující různé technologie
používané v současné době při detekci.
1 Předmět normy
Tato evropská předběžná norma stanovuje požadavky pro detektory používané v dopravních systémech, určených k řízení silničního provozu světelnými signály. Tyto požadavky jsou specifikovány jen na funkci. Závislost na použité technologii platí pro požadavky na technické parametry detektorů s detekčními
zónami a pro požadované vyhodnocení při dodržení výstupní veličiny. Zvláštní případ existuje pro smyčkové detektory tam, kde tvar smyčky částečně spoluurčuje detekční zónu.
Tato evropská předběžná norma platí pro detektory s pasivní detekcí. Nelze ji použít pro kolejová vozidla (tramvaje).
Požadavky na prostředí, elektrickou bezpečnost a elektromagnetickou kompatibilitu (EMC) jsou stanoveny v prEN 50278:1997, kde je uveden odkaz na prEN 50293:1997.