ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 03.220.20; 13.200; 35.240.60 Leden 2024
Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Vysokoúrovňové
aplikační požadavky |
ČSN 01 8463 |
Intelligent transport systems – ESafety – eCall high level application requirements (HLAP) using GSM/UMTS circuit switched networks
Systèmes de transport intelligents – Esafety – Exigences de protocole d’application de haut niveau (HLAP) relatives à l’eCall via des réseaux commutés de circuits GSM/UMTS
Intelligente
Transportsysteme – ESicherheit – Anforderungen an
High-Level-Anwendungsprotokolle für eCall (HLAP)
unter Verwendung von geschalteten GSM/UTMS-Netzwerken
Tato norma je českou verzí evropské normy EN 16062:2023. Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro standardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.
This standard is the Czech version of the European Standard EN 16062:2023. It was translated by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.
Nahrazení předchozích norem
Touto normou se nahrazuje ČSN EN 16062 (01 8463) ze září 2015.
Národní předmluva
Změny proti předchozí normě
Hlavní změny oproti předchozímu vydání viz Evropská předmluva.
Informace o citovaných dokumentech
EN 15722:2020 zavedena v ČSN EN 15722:2021 (01 8461) Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Minimální soubor dat pro eCall
EN 16072 zavedena v ČSN EN 16072 (01 8462) Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Provozní požadavky na Panevropský eCall
EN 16102 zavedena v ČSN EN 16102 (01 8464) Inteligentní dopravní systémy – eCall – Provozní požadavky na podporu eCall třetí stranou
EN 16454 zavedena
v ČSN EN 16454 (01 8465) Inteligentní dopravní systémy –
eSafety – Zkoušení shody systé-
mu eCall
ETSI TS 122 101 dosud nezavedena
ETSI TS 124 008 dosud nezavedena
ETSI TS 126 267 dosud nezavedena
ETSI TS 126 268 dosud nezavedena
ETSI TS 126 269 dosud nezavedena
ETSI TS 122 003 dosud nezavedena
ETSI TS 122 011 dosud nezavedena
ETSI TS 127 007 dosud nezavedena
ETSI TS 122 071 dosud nezavedena
Doporučení ITU-T G.168 nezavedeno
Souvisící ČSN
ČSN EN ISO 24978 (01 8460) Inteligentní dopravní systémy (ITS) – Zprávy tísňového volání pomocí jakéhokoliv dostupného bezdrátového média – Datový registr
ČSN ISO/IEC 9646-7 (36 9647) Informační technologie – Propojení otevřených systémů – Metodologie a základní struktura zkoušení shody – Část 7: Prohlášení o shodě implementace
Vysvětlivky k textu této normy
V případě nedatovaných odkazů na evropské/mezinárodní normy
jsou ČSN uvedené v článcích „Informace
o citovaných dokumentech“ a „Souvisící ČSN“ nejnovějšími vydáními,
platnými v době schválení této normy. Při používání této normy je třeba
vždy použít taková vydání ČSN, která přejímají nejnovější vydání nedatovaných
evropských/mezinárodních norem (včetně všech změn).
Souvisící předpisy
Směrnice Evropského Parlamentu a Rady 98/34/ES (98/34/EC) ze dne 22. června 1998 o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů. V České republice je tato směrnice zavedena nařízením vlády č. 339/2002 Sb. ve znění nařízení vlády č. 178/2004 Sb., o postupech při poskytování informací v oblasti technických předpisů, technických dokumentů a technických norem v platném znění.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/5/ES (1999/5/EC) ze dne 9. března 1999 o rádiových zařízeních a telekomunikačních koncových zařízeních a vzájemném uznávání jejich shody. V České republice je tato směrnice zavedena nařízením vlády č. 426/2000 Sb. ve znění nařízení vlády č. 483/2002 Sb. a nařízení vlády č. 251/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na rádiová a na telekomunikační koncová zařízení v platném znění.
EVROPSKÁ NORMA EN
16062
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM Srpen 2023
ICS 03.220.20; 13.200; 35.240.60 Nahrazuje EN 16062:2015
Inteligentní dopravní systémy – eSafety – Vysokoúrovňové aplikační požadavky na eCall (HLAP) s využitím GSM/UMTS sítí s přepojováním okruhů
Intelligent transport systems – ESafety – eCall high level application requirements (HLAP) using GSM/UMTS circuit switched networks
Systèmes de transport intelligents – ESafety
–Exigences de protocole d’application de haut |
Intelligente Transportsysteme – ESicherheit – Anforderungen an High-Level-Anwendungsprotokolle für eCall (HLAP) unter Verwendung von geschalteten GSM/UTMS-Netzwerken |
Tato evropská norma byla schválena CEN dne 2022-07-24.
Členové CEN jsou povinni splnit vnitřní předpisy
CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se této evropské
normě bez jakýchkoliv modifikací uděluje status národní normy. Aktualizované
seznamy a biblio-
grafické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím
centru CEN-CENELEC nebo u kteréhokoliv člena CEN.
Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru CEN-CENELEC, má stejný status jako oficiální verze.
Evropský výbor pro normalizaci European Committee for Standardization Comité Européen de Normalisation Europäisches Komitee für Normung Řídicí centrum CEN-CENELEC: Rue de la Science 23, B-1040 Brusel © 2023 CEN Veškerá
práva pro využití v jakékoliv formě a jakýmikoliv prostředky Ref.
č. EN 16062:2023 E |
Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Republiky Severní Makedonie, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.
Obsah
Strana
Evropská předmluva.................................................................................................................................................................................... 6
Úvod................................................................................................................................................................................................................ 7
1............ Předmět normy............................................................................................................................................................................. 8
2............ Citované dokumenty.................................................................................................................................................................... 8
3............ Termíny a definice........................................................................................................................................................................ 9
4............ Značky a zkratky......................................................................................................................................................................... 12
5............ Shoda........................................................................................................................................................................................... 13
6............ Obecný přehled o transakci eCall v rámci celoevropského eCall.................................................................................... 13
7............ Požadavky................................................................................................................................................................................... 16
7.1......... Obecné požadavky.................................................................................................................................................................... 16
7.1.1...... Obecně......................................................................................................................................................................................... 16
7.1.2...... Karta USIM................................................................................................................................................................................... 16
7.1.3...... PSAP podporující eCall............................................................................................................................................................. 16
7.1.4...... IVS s konfigurací pouze pro eCall........................................................................................................................................... 17
7.1.5...... Autodiagnostika.......................................................................................................................................................................... 17
7.1.6...... Pohotovostní režim IVS s konfigurací pouze pro eCall....................................................................................................... 17
7.2......... Aktivace........................................................................................................................................................................................ 17
7.2.1...... Aktivace celoevropského eCall............................................................................................................................................... 17
7.2.2...... Aktivace zkušebního volání eCall........................................................................................................................................... 18
7.3......... Sestavení spojení....................................................................................................................................................................... 18
7.3.1...... Obecně......................................................................................................................................................................................... 18
7.3.2...... IVS zařízení pro přístup k síti (NAD) přihlášené v síti PLMN.............................................................................................. 18
7.3.3...... Probíhající volání eCall............................................................................................................................................................. 18
7.3.4...... Výběr sítě a přihlášení............................................................................................................................................................... 19
7.3.5...... Autentizace účastníka................................................................................................................................................................ 19
7.3.6...... Vytvoření volání eCall................................................................................................................................................................ 19
7.3.7...... Buňková lokalizace (podle sítě)............................................................................................................................................... 19
7.3.8...... Manuální ukončení volání eCall cestujícími ve vozidle před potvrzením spuštění....................................................... 19
7.4......... Přenos MSD................................................................................................................................................................................ 19
7.4.1...... Obecně......................................................................................................................................................................................... 19
7.4.2...... Zaslání zahajovacího signálu z eCall modemu IVS do PSAP.......................................................................................... 21
7.4.3...... Synchronizace eCall modemu................................................................................................................................................ 21
7.4.4...... Vyžádání MSD eCall modemem PSAP z eCall modemu IVS.......................................................................................... 21
7.4.5...... Zaslání MSD z IVS ve vozidle do eCall modemu PSAP..................................................................................................... 21
7.4.6...... Kontrola chyb na linkové vrstvě............................................................................................................................................... 21
7.4.7...... Potvrzení ACK linkové vrstvy z eCall modemu PSAP do eCall modemu IVS............................................................... 21
7.5......... Potvrzení aplikační vrstvy (AL-ACK)....................................................................................................................................... 22
7.5.1...... Po přenosu MSD do eCall aplikace PSAP............................................................................................................................ 22
7.5.2...... PSAP potvrzuje MSD................................................................................................................................................................. 22
7.5.3...... Neobdržení ACK aplikační vrstvy............................................................................................................................................ 22
7.5.4...... Forma prezentace AL-ACK...................................................................................................................................................... 22
7.6......... Požadavek PSAP „SEND MSD“.............................................................................................................................................. 23
Strana
7.6.1...... Obecně......................................................................................................................................................................................... 23
7.6.2...... Před zrušením tísňového volání.............................................................................................................................................. 23
7.6.3...... Po zrušení tísňového volání..................................................................................................................................................... 24
7.7......... (prázdné)...................................................................................................................................................................................... 25
7.8......... Hlasové spojení s cestujícími ve vozidle............................................................................................................................... 25
7.9......... Zrušení tísňového volání eCall................................................................................................................................................ 25
7.10....... Zpětné volání z PSAP................................................................................................................................................................ 25
7.11....... Přesměrování na jiné PSAP/centrum záchranného systému........................................................................................... 26
7.12....... Postup v případě nevybavenosti/chybových případů.......................................................................................................... 26
7.12.1... MSD nepřenesen správně........................................................................................................................................................ 26
7.12.2... Přihlášení do sítě selže............................................................................................................................................................. 26
7.12.3... Selhání volání před odesláním a potvrzením MSD............................................................................................................. 26
7.12.4... Mobilní síť není schopna podporovat příznak eCall............................................................................................................ 26
7.12.5... Selhání modemu PSAP............................................................................................................................................................ 27
7.12.6... Selhání sítě/ICT PSAP............................................................................................................................................................... 27
7.12.7... Selhání aplikace PSAP............................................................................................................................................................. 27
7.12.8... Operátor PSAP neodpovídá..................................................................................................................................................... 27
7.12.9... Žádná odezva v případě obsazení linky................................................................................................................................ 27
7.12.10. Nezaslání MSD........................................................................................................................................................................... 28
7.12.11. Neobdržení MSD........................................................................................................................................................................ 28
7.12.12. Hlasové spojení nenavázáno.................................................................................................................................................. 28
7.12.13. Hlasové spojení bylo navázáno, ale následně selhalo...................................................................................................... 28
7.12.14. Pokus o znovupřipojení v případě přerušení hovoru........................................................................................................... 29
7.12.15. Automatické opakování pokusů.............................................................................................................................................. 29
7.12.16. IVS NAD neobdrželo pokyn ke zrušení tísňového volání................................................................................................... 29
8............ eCall podporovaný třetí stranou (TPS-eCall)........................................................................................................................ 29
9............ Obrana proti útoku (bezpečnostní opatření).......................................................................................................................... 29
10.......... Požadavky na kvalitu služby.................................................................................................................................................... 29
11.......... Požadavky na zkoušení a shodu............................................................................................................................................. 29
12.......... Označování, značení štítkem a balení.................................................................................................................................... 29
13.......... Prohlášení o patentech a duševním vlastnictví.................................................................................................................... 29
Příloha A (normativní) Tabulka s časovači........................................................................................................................................... 30
Příloha B (informativní) (prázdná).......................................................................................................................................................... 32
Příloha C (informativní) Strategie zkoušení systému......................................................................................................................... 33
C.1........ Obecně......................................................................................................................................................................................... 33
C.2........ Životní cyklus zařízení ve vozidle a zařízení PSAP.............................................................................................................. 33
C.3........ Laboratorní prostředí................................................................................................................................................................. 33
C.4........ Zkušební systémy OEM nebo třetí strany............................................................................................................................... 34
Bibliografie.................................................................................................................................................................................................. 35
Tento dokument (EN 16062:2023) vypracovala technická komise CEN/TC 278 Inteligentní dopravní systémy, jejíž sekretariát zajišťuje NEN.
Této evropské normě je nutno nejpozději do února 2024 udělit status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do února 2024.
Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN nelze činit odpovědným za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv.
Tento dokument nahrazuje EN 16062:2015.
Toto vydání obsahuje následující změny:
– Upřesnění technického popisu a aktualizace odkazů;
– Zlepšení čitelnosti některých obrázků, zejména obrázků 3 a 6;
– Obsah článku 7.7 byl obecný a byl přesunut do normy EN 16072;
– Příloha B byla zrušena, protože neplnila svůj účel.
Jakákoli zpětná vazba a otázky týkající se tohoto dokumentu mají být adresovány národnímu normalizačnímu orgánu uživatele. Úplný seznam těchto orgánů lze nalézt na webových stránkách CEN.
Podle vnitřních předpisů CEN-CENELEC jsou tuto evropskou
normu povinny zavést národní normalizační organizace následujících zemí:
Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie,
Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Litvy,
Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemí, Norska, Kypru, Polska,
Portugalsko, Rakouska, Republiky Severní Makedonie, Rumunska, Řecka, Slovenska,
Slovinska, Spojeného
království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska, a Turecka.
eCall je tísňové volání spuštěné buď automaticky aktivací senzorů ve vozidle, nebo manuálně cestujícími ve vozidle. Při aktivaci systém poskytne oznámení a příslušné souřadnice nehody nejvhodnějšímu centru tísňového volání (PSAP) prostřednictvím mobilní bezdrátové komunikační sítě, přenese určený normalizovaný minimální soubor dat (MSD) oznamující, že se stala nehoda, která vyžaduje reakci záchranných složek, a naváže hlasovou komunikaci mezi cestujícími ve vozidle a nejvhodnějším PSAP.
EN 15722 stanoví normalizovaný minimální soubor dat (MSD) pro eCall a EN 16072 stanoví provozní požadavky na celoevropský eCall. (Pro systémy třetích stran stanoví EN 16102 služby třetích stran na podporu provozních požadavků eCall. Pro více informací viz Sdělení EK o zavedení eCall 2009 [COM(2009) 434 final] a Official Journal eCall Recommendation C_2011_6269).
Provozní požadavky na celoevropský eCall jsou vytvořeny s využitím veřejné pozemní mobilní sítě (PLMN), jako je GSM a 3G, jak stanoví řada norem a technických specifikací ETSI.
Za účelem poskytnutí služby eCall po bezdrátové síti jsou nezbytné vysokoúrovňové aplikační protokoly, které jsou důležitým základním prvkem pro poskytování této služby. Tento dokument stanoví protokoly, které realizují provozní požadavky na celoevropský eCall s využitím sítí PLMN s přepojováním okruhů GSM/UMTS, a také identifikuje společné prvky, které lze použít k propojení služeb třetích stran podporujících eCall a PSAP.
POZNÁMKA V tomto dokumentu je používán termín PSAP, nejčastěji používaný v dokumentaci eCall, dokumentech Evropské komise atd., a je analogií k termínu centrum pro tísňová volání použitého ve směrnici ITS.
Evropský výbor pro normalizaci (CEN) upozorňuje na možnost, že nárokování shody s touto evropskou normou může být předmětem patentových práv na eCall.
Držené patenty se mohou týkat implementace systému eCall obecně za použití specifikací uváděných v tomto dokumentu, aniž přímo odkazují na konkrétní specifikace v některé z částí tohoto dokumentu.
CEN nelze činit odpovědným za prokázání, platnost a předmět těchto patentových práv.
Držitel těchto patentových práv ujistil CEN, že je ochoten udělit licenci za rozumných a nediskriminačních podmínek žadatelům z celého světa. Takto je oznámení o držení patentových práv registrováno CEN. Informace lze získat od:
Mr. Thomas R. Rouse VP QTL Patent Counsel QUALCOMM Incorporated
5775 Morehouse Drive
San Diego, California 92121. USA
Phone: +1-858-587-1121
Fax: +1-858-658-2503
Email: trouse@qualcomm.com
URL: www.qualcomm.com
a
Mr. Thomas W. Davis Jr. General Council AIRBIQUITY Incorporated
1011 Western Avenue, Suite 600
Seattle, Washington 98104. USA
Phone: +1.206.219.2700
Fax: +1.206.842.9259
Toll-Free:+1.888.334.7741
Email: tdavis@airbiquity.com
URL: www.airbiquity.com
POZNÁMKA 1 Cílem implementace celoevropského systému
tísňového volání z vozidla (eCall) je automatizovat oznámení o dopravní
nehodě kdekoli v Evropě na základě stejných technických norem a se
stejnou kvalitou služeb prostřednictvím sítě PLMN
(jako hlavní médium ETSI), která podporuje evropské číslo tísňového volání
112/E112 (TS12 ETSI TS 122 003), a poskyt-
nout prostředky pro manuální spuštění oznámení o dopravní nehodě.
POZNÁMKA 2 Požadavky HLAP na služby třetích stran
podporující eCall jsou uvedeny v EN 16102 a byly vypracovány v souvislosti s vývojem této normy
a jsou v souladu s rozhraním s PSAP. Tato norma se odkazuje
na tato ustanovení, ale nedu-
plikuje je.
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.