ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 03.120.10                                                                                                                               Prosinec 2021

Systémy managementu kvality – Řízení organizace k výsledkům kvality – Návod k dosahování finančních a ekonomických přínosů

ČSN
ISO 10014

01 0335

 

Quality management systems – Managing an organization for quality results – Guidance for realizing financial and economic benefits

Systèmes de management de la qualité – Gestion d’un organisme pour des résultats qualité – Recommandations
pour réaliser des bénéfices économiques et financiers

Tato norma je českou verzí mezinárodní normy ISO 10014:2021. Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro stan-
dardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the International Standard ISO 10014:2021. It was translated by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.

Nahrazení předchozích norem

Touto normou se nahrazuje ČSN ISO 10014 (01 0335) z března 2007.


Národní předmluva

Změny proti předchozí normě

Hlavní změny proti předchozímu vydání normy jsou uvedeny v předmluvě.

Informace o citovaných dokumentech

ISO 9000:2015 zavedena v ČSN EN ISO 9000:2016 (01 0300) Systémy managementu kvality – Základní prin-
cipy a slovník

Souvisící ČSN

ČSN EN ISO 9001:2016 (01 0321) Systémy managementu kvality – Požadavky

ČSN EN ISO 9004:2019 (01 0324) Management kvality – Kvalita organizace – Návod k dosažení udržitelného úspěchu

ČSN ISO 10017:2022 (01 0336) Návod k aplikaci statistických metod v ISO 9001:2015

ČSN EN ISO 56002 (01 0130) Management inovací – Systém managementu inovací – Pokyny

Vypracování normy

Zpracovatel: Česká společnost pro jakost, z.s., IČO 00417955, Ing. Ondřej Hykš

Technická normalizační komise: TNK 6 Management kvality a prokazování kvality

Pracovník České agentury pro standardizaci: Ing. Radmila Foretová

Česká agentura pro standardizaci je státní příspěvková organizace zřízená Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví na základě ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb., o technických poža-
davcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

MEZINÁRODNÍ NORMA

Systémy managementu kvality – Řízení organizace k výsledkům                     ISO 10014
kvality – Návod k dosahování finančních a ekonomických přínosů                            2. vydání
                                                                                                                                              2021-04

ICS 03.120.10

Obsah

 

Contents

Strana

 

Page

Předmluva................................................................................... 4

Úvod............................................................................................. 6

1......... Předmět normy.............................................................. 8

2......... Citované dokumenty..................................................... 8

3......... Termíny a definice........................................................ 8

4......... Shora dolů strukturovaný přístup k dosahování finančních a ekonomických přínosů........................ 10

4.1...... Přehled.......................................................................... 10

4.2...... Shora dolů strukturovaný přístup............................. 12

4.2.1... Obecně.......................................................................... 12

4.2.2... Stupeň 1 – Analýza výsledků.................................... 12

4.2.3... Stupeň 2 – Analýza procesů..................................... 14

4.2.4... Přezkoumání a schválení výsledků
provedených opatření................................................ 16

Příloha A (informativní) Finanční a ekonomické
přínosy, související metriky a vazba na zásady
managementu kvality
................................................. 17

Příloha B (informativní) Příklady strukturovaného
přístupu ke zlepšování výkonnosti činností organizace
.................................................................... 21

Příloha C (informativní) Nástroj sebehodnocení............... 27

Příloha D (informativní) Použití požadavků systému managementu kvality................................................. 30

Bibliografie................................................................................ 32

 

Foreword...................................................................................... 4

Introduction.................................................................................. 6

1......... Scope............................................................................... 8

2......... Normative references................................................... 8

3......... Terms and definitions................................................... 8

4......... Top-down structured approach to realize
financial and economic benefits
.............................. 10

4.1...... Overview....................................................................... 10

4.2...... Top-down structured approach................................ 12

4.2.1... General......................................................................... 12

4.2.2... Stage 1  Analysis of results..................................... 12

4.2.3... Stage 2 – Analysis of processes.............................. 14

4.2.4... Review and approve results of action taken.......... 16

Annex A (informative) Financial and economic
benefits, related metrics and linkage to quality management principles
............................................. 17

Annex B (informative) Examples of a structured
approach to business performance
improvement
................................................................ 21

Annex C (informative) Self-assessment tool..................... 27

Annex D (informative) Application of quality
management system requirements
........................ 30

Logo0052b

DOKUMENT CHRÁNĚNÝ COPYRIGHTEM

© ISO 2021

Veškerá práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být, není-li specifikováno jinak nebo nepožaduje-li se to v souvislosti s její
implementací, reprodukována nebo používána v jakékoliv formě nebo jakýmkoliv způsobem, elektronickým ani mechanickým, včetně
pořizování fotokopií nebo zveřejňování na internetu nebo intranetu, bez předchozího písemného souhlasu. O souhlas lze požádat buď ISO na níže uvedené adrese, nebo členskou organizaci ISO v zemi žadatele.

ISO copyright office

CP 401 · Ch. de Blandonnet 8 

CH-1214 Vernier, Geneva

Tel.: + 41 22 749 01 11

E-mail: copyright@iso.org

Web: www.iso.org

Publikováno ve Švýcarsku

 

Předmluva

 

Foreword

ISO (Mezinárodní organizace pro normalizaci) je celo-
světová federace národních normalizačních orgánů (členů ISO). Mezinárodní normy obvykle vypracovávají technické komise ISO. Každý člen ISO, který se zajímá o předmět, pro který byla vytvořena technická komise, má právo být v této technické komisi zastoupen. Práce se zúčastňují také vládní i nevládní mezinárodní orga-
nizace, s nimiž ISO navázala pracovní styk. ISO úzce spolupracuje s Mezinárodní elektrotechnickou komisí (IEC) ve všech záležitostech normalizace v elektro-
technice.

 

ISO (the International Organization for Standardization) is a worldwide federation of national standards bodies (ISO member bodies). The work of preparing International Standards is normally carried out through ISO technical committees. Each member body interested in a subject for which a technical committee has been established has the right to be represented on that committee. International organizations, governmental and non-governmental, in liaison with ISO, also take part in the work. ISO collaborates closely with the International Electrotechnical Commission (IEC) on all matters of electrotechnical standardization.

Postupy použité při tvorbě tohoto dokumentu a po-stupy určené pro jeho další udržování jsou popsány ve směrnicích ISO/IEC, část 1. Zejména se má věnovat pozornost rozdílným schvalovacím kritériím potřebným pro různé druhy dokumentů ISO. Tento dokument byl vypracován v souladu s redakčními pravidly uvede-
nými ve směrnicích ISO/IEC, část 2      
(viz www.iso.org/directives).

 

The procedures used to develop this document and those intended for its further maintenance are described in the ISO/IEC Directives, Part 1. In particular, the different approval criteria needed for the different types of ISO documents should be noted. This document was drafted in accordance with the editorial rules of the ISO/IEC Directives, Part 2 
(see www.iso.org/directives).

Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. ISO nelze činit odpovědnou za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv. Podrobnosti o jakých-
koliv patentových právech identifikovaných během přípravy tohoto dokumentu budou uvedeny v úvodu a/nebo v seznamu patentových prohlášení obdrže-
ných ISO (viz www.iso.org/patents).

 

Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights. ISO shall not be held responsible for identifying any or all such patent rights. Details of any patent rights identified during the development of the document will be in the Introduction and/or on the ISO list of patent declarations received (see www.iso.org/patents).

Jakýkoliv obchodní název použitý v tomto dokumentu se uvádí jako informace pro usnadnění práce uživatelů a neznamená schválení.

 

Any trade name used in this document is information given for the convenience of users and does not constitute an endorsement.

Vysvětlení nezávazného charakteru technických norem, významu specifických termínů a výrazů ISO, které se vztahují k posuzování shody, jakož i informace o tom, jak ISO dodržuje principy Světové obchodní organi-
zace (WTO) týkající se technických překážek obchodu (TBT), jsou uvedeny na tomto odkazu: URL:     
www.iso.org/iso/foreword.

 

For an explanation of the voluntary nature of standards, the meaning of ISO specific terms and expressions related to conformity assessment, as well as information about ISO’s adherence to the World Trade Organization (WTO) principles in the Technical Barriers to Trade (TBT), see      
www.iso.org/iso/foreword.html.

Tento dokument vypracovala technická komise ISO/TC 176 Management kvality a prokazování kvality, subkomise SC 3 Podpůrné technologie.

 

This document was prepared by Technical Committee ISO/TC 176, Quality management and quality assurance, Subcommittee SC 3, Supporting technologies.

Toto druhé vydání zrušuje a nahrazuje první vydání (ISO 10014:2006), které bylo technicky revidováno. Zahrnuje také technickou opravu          
ISO 10014:2006/Opr. 1:2007.

 

This second edition cancels and replaces the first edition (ISO 10014:2006), which has been technically revised. It also incorporates the Technical Corrigendum
ISO 10014:2006/Cor 1:2007.

Hlavní změny oproti předchozímu vydání jsou násle-
dující:

 

The main changes compared with the previous edition are as follows:

    zahrnuje změny v zásadách managementu kvality, logických základech a konceptech ISO 9001:2015;

 

    it incorporates changes in ISO 9001:2015 quality management principles, rationale and concepts;

    bylo sladěno s ISO 9001:2015 a doplňuje    
ISO 9004:2018;

 

    it has been aligned with ISO 9001:2015 and complements ISO 9004:2018;

    obsah dokumentu byl zjednodušen, zejména s ohle-
dem na terminologii a strukturu, aby byl snadněji pochopitelný a použitelný zainteresovanými stra-
nami, především vrcholovým vedením.

 

    the content of the document has been simplified, notably with respect to terminology and structure, to make it more readily understood and applied by the interested parties, primarily top management.

Jakákoli zpětná vazba nebo otázky týkající se tohoto dokumentu mají být adresovány národnímu normali-
začnímu orgánu uživatele. Úplný seznam těchto orgánů lze nalézt na
www.iso.org/members.html.

 

Any feedback or questions on this document should be directed to the user’s national standards body. A complete listing of these bodies can be found at www.iso.org/members.html.

Úvod

 

Introduction

Tento dokument má být používán vrcholovým vede-
ním. Poskytuje směrnice pro dosahování finančních a ekonomických přínosů použitím strukturovaného pří-
stupu vedoucího shora dolů. Lze ho také použít pro podporu dalších typů systémů managementu, jako je například environmentální nebo bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Strukturovaný přístup monitoruje a řídí klíčové metriky fungování organizace a managementu kvality. Použitím validovaných metrik jako ukazatelů výkonnosti fungování organizace lze realizovat opa-
tření ke zlepšování prostřednictvím použití zásad mana-
gementu kvality popsaných v ISO 9000:2015 a systému managementu kvality podle ISO 9001:2015. Směrnice obsažené v tomto dokumentu může organizace použít před i po implementaci ISO 9001:2015.

 

This document is intended to be used by top management. It provides guidelines for realizing financial and economic benefits by applying a top-down structured approach. These can also be used
to support other types of management systems such as environmental, or occupational health and safety. The structured approach monitors and manages key business and quality management metrics. Using validated metrics as indicators of business performance, improvement actions are taken by applying the quality management principles described in ISO 9000:2015 and the quality management system of ISO 9001:2015. The guidelines in this document can be applied to an organization before or after implementing ISO 9001:2015.

Zásady managementu kvality jsou:

 

The quality management principles are:

a)  zaměření na zákazníka;

 

a)  customer focus;

b)  vedení (leadership);

 

b)  leadership;

c)  angažovanost lidí;

 

c)  engagement of people;

d)  procesní přístup;

 

d)  process approach;

e)  zlepšování;

 

e)  improvement;

f)   rozhodování založené na faktech;

 

f)   evidence-based decision making;

g)  management vztahů.

 

g)  relationship management.

Použití těchto zásad napříč organizací je strategickým rozhodnutím vrcholového vedení.

 

Applying these principles throughout the organization is a strategic top management decision.

Finančních přínosů je v organizaci dosahováno imple-
mentováním a využíváním nákladově efektivních postupů systému managementu založených na sedmi zásadách managementu kvality. Výsledná organizační a finanční zlepšení jsou vyjádřena v monetární podobě.

 

Financial benefits are realized within the organization by implementing and utilizing cost-effective management system practices based on the seven quality management principles. The resulting organizational and financial improvements are expressed in monetary form.

Ekonomických přínosů je dosahováno:

 

Economic benefits are achieved by:

    používáním sedmi zásad managementu kvality, které tvoří a umožňují propojení efektivního mana-
gementu a dosahování finančních přínosů, ekono-
mických přínosů a cílů organizace (viz příloha A);

 

    application of the seven quality management principles, which establish and enable a linkage between effective management and the realization of financial benefits, economic benefits and organizational goals (see Annex A);

    používáním strukturovaného cyklu neustálého zlep-
šování Plánuj-Dělej-Kontroluj-Jednej (PDCA), který identifikuje akční plány založené na datech a infor-
macích vyplývajících z implementace procesního přístupu;

 

    use of a structured Plan-Do-Check-Act (PDCA) continual improvement cycle, which identifies action plans based on data and information resulting from implementation of the process approach;

    přijetím zásad managementu kvality do každodenní provozní praxe, a to prostřednictvím:

 

    adoption of the quality management principles in daily operating practice, through:

    efektivního managementu zdrojů;

 

    effective management of resources;

    implementace a monitorování procesů systému managementu s cílem zlepšit celkovou efektiv-
nost a účinnost organizace.

 

    implementation and monitoring of management system processes to improve the overall effectiveness and efficiency of the organization.

Finanční, ekonomické a organizační přínosy vyplýva-
jící z používání zásad mimo jiné zahrnují:

 

Financial, economic and organizational benefits resulting from the application of the principles include, but are not limited to:

    zvýšení čistých výnosů;

 

    improved net revenues;

    zlepšení výkonnosti týkající se rozpočtu;

 

    improved budgetary performance;

    snížení nákladů;

 

    reduced costs;

    snížení rizik činností organizace;

 

    reduced business risks;

    zlepšení cash flow;

 

    improved cash flow;

    zlepšení návratnosti investic;

 

    improved return on investment;

    zvýšení nerozděleného zisku;

 

    improved retained earnings;

    zlepšení konkurenceschopnosti (podíl na trhu);

 

    increased competitiveness (market share);

    zlepšení udržení a loajality zákazníků;

 

    improved customer retention and loyalty;

    optimalizaci používání dostupných zdrojů;

 

    optimized use of available resources;

    zvýšení zapojení zaměstnanců;

 

    enhanced employee engagement;

    zlepšení duševního kapitálu;

 

    improved intellectual capital;

    optimalizované, efektivní a účinné procesy;

 

    optimized, effective and efficient processes;

    zlepšení výkonnosti dodavatelského řetězce;

 

    improved supply chain performance;

    omezení nepředvídatelných výsledků činností orga-
nizace.

 

    reduction of unpredictable business results.

1 Předmět normy

 

1 Scope

Tento dokument poskytuje směrnice pro dosahování finančních a ekonomických přínosů použitím shora dolů strukturovaného přístupu k dosahování finanč-
ních a ekonomických přínosů. Strukturovaný přístup používá zásady managementu kvality a systém mana-
gementu kvality popsaný v řadě norem systémů mana-
gementu ISO 9000 s cílem:

 

This document gives guidelines for realizing financial and economic benefits by applying a top-down structured approach to achieving financial and economic benefits. The structured approach uses the quality management principles and quality management system described in the ISO 9000 family of management system standards to:

a)  monitorovat a řídit trendy klíčových metrik výkon-
nosti;

 

a)  monitor and manage trends in key performance metrics;

b)  provádět opatření ke zlepšování založená na sle-
dovaných metrikách.

 

b)  take improvement action based on the observed metrics.

Tento dokument je specificky zaměřen na vrcholové vedení organizace.

 

This document is directed specifically to the top management of an organization.

Tento dokument je použitelný v jakékoli organizaci, ať působí ve veřejném, soukromém nebo neziskovém sektoru, bez ohledu na model fungování, výnosy, počet pracovníků, diverzitu nabízených produktů a slu-
žeb, kulturu organizace, složitost procesů, umístění a počet provozů.

 

This document is applicable to any organization, whether from the public, private or not-for-profit sector, regardless of its business model, revenue, number of employees, diversity of product and service offerings, organizational culture, complexity of processes, place or number of locations.

Tento dokument doplňuje ISO 9001:2015 a ISO 9004:2018 ohledně zvyšování výkonnosti a poskytuje příklady dosažitelných přínosů používání konceptů obsažených v těchto normách. Tento doku-
ment identifikuje související praktické metody a nástroje managementu pomáhající dosahování těchto přínosů.

 

This document complements ISO 9001:2015 and ISO 9004:2018 for performance improvements and provides examples of achievable benefits from the application of concepts in those standards. This document identifies associated practical management methods and tools to assist in realizing the benefits.

 

 

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.