ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 03.120.10 Říjen 2021
Systémy managementu kvality – |
ČSN 01 0331 |
Quality management systems – Guidance for documented information
Systèmes de management de la qualité – Recommandations pour les informations documentées
Tato norma je českou verzí mezinárodní normy ISO 10013:2021. Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro standardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.
This standard is the Czech version of the International Standard ISO 10013:2021. It was translated by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.
Nahrazení předchozích norem
Touto normou se nahrazuje ČSN ISO/TR 10013 (01 0331) ze září 2002.
Národní předmluva
Změny proti předchozí normě
Text normy byl změněn tak, aby byl v souladu se strukturou a požadavky normy ČSN EN ISO 9001:2016.
Informace o citovaných dokumentech
ISO 9000:2015 zavedena v ČSN EN ISO 9000:2016 (01 0300) Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník
Souvisící ČSN
ČSN EN ISO 9001:2016 (01 0321) Systémy managementu kvality – Požadavky
ČSN ISO 10005 (01 0332) Management kvality – Směrnice pro plány kvality
ČSN ISO 10007 (01 0334) Management kvality – Směrnice pro management konfigurace
ČSN EN ISO/IEC 27001 (36 9797) Informační technologie – Bezpečnostní techniky – Systémy řízení bezpečnosti informací – Požadavky
Vypracování normy
Zpracovatel: Česká společnost pro jakost, z. s., 00417955, Ing. Ondřej Hykš
Technická normalizační komise: TNK 6 Management kvality a prokazování kvality
Pracovník České agentury pro standardizaci: Ing. Radmila Foretová
Česká agentura pro standardizaci je státní příspěvková organizace zřízená Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví na základě ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Systémy managementu
kvality – Návod k dokumentovaným ISO 10013
informacím První vydání 2021-03
ICS 03.120.10
|
||
Strana |
|
Page |
Předmluva.............................................................................................................................................................................................. 5 Úvod........................................................................................................................................................................................................ 6 1......... Předmět normy......................................................................................................................................................................... 8 2......... Citované dokumenty................................................................................................................................................................ 8 3......... Termíny a definice................................................................................................................................................................... 8 4......... Dokumentované informace................................................................................................................................................... 9 4.1...... Obecně....................................................................................................................................................................................... 9 4.1.1... Struktura..................................................................................................................................................................................... 9 4.1.2... Definice...................................................................................................................................................................................... 9 4.1.3... Obsah....................................................................................................................................................................................... 10 4.1.4... Účel........................................................................................................................................................................................... 10 4.1.5... Přínosy..................................................................................................................................................................................... 11 4.2...... Udržované dokumentované informace............................................................................................................................. 11 4.2.1... Rozsah systému managementu kvality............................................................................................................................. 11 4.2.2... Politika kvality......................................................................................................................................................................... 12 4.2.3... Cíle kvality............................................................................................................................................................................... 12 4.2.4... Informace, které organizace určí jako
nezbytné pro podporu provozu systému managementu 4.3...... Uchovávané dokumentované informace.......................................................................................................................... 17 5......... Tvorba a aktualizace dokumentovaných informací........................................................................................................ 18 5.1...... Implementace......................................................................................................................................................................... 18 5.1.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 18 5.1.2... Použití odkazů........................................................................................................................................................................ 19 5.1.3... Odpovědnost za tvorbu dokumentovaných informací.................................................................................................... 19 5.1.4... Identifikace a popis................................................................................................................................................................ 19 5.1.5... Formát a média...................................................................................................................................................................... 20 5.1.6... Přezkoumávání a schvalování............................................................................................................................................ 20 5.2...... Řízení dokumentovaných informací................................................................................................................................... 20 5.2.1... Dostupnost.............................................................................................................................................................................. 20 5.2.2... Ochrana................................................................................................................................................................................... 20 5.2.3... Distribuce, přístup, vyhledávání a použití.......................................................................................................................... 20 |
|
Foreword................................................................................................................................................................................................... 5 Introduction.................................................................................. 6 1......... Scope............................................................................... 8 2......... Normative references................................................... 8 3......... Terms and definitions................................................... 8 4......... Documented information............................................. 9 4.1...... General............................................................................ 9 4.1.1... Structure.......................................................................... 9 4.1.2... Definition...................................................................................................................................................................................... 9 4.1.3... Content....................................................................................................................................................................................... 10 4.1.4... Purpose...................................................................................................................................................................................... 10 4.1.5... Benefits....................................................................................................................................................................................... 11 4.2...... Documented information to be maintained........................................................................................................................ 11 4.2.1... Scope of the quality management system.......................................................................................................................... 11 4.2.2... Quality policy............................................................................................................................................................................. 12 4.2.3... Quality objectives...................................................................................................................................................................... 12 4.2.4... Information that the organization determined necessary to support the operation of the quality management system and its processes........................................................................................................................................................ 12 4.3...... Documented information to be retained.............................................................................................................................. 17 5......... Creating and updating documented information............................................................................................................... 18 5.1...... Implementation......................................................................................................................................................................... 18 5.1.1... General....................................................................................................................................................................................... 18 5.1.2... Use of references..................................................................................................................................................................... 19 5.1.3... Responsibility for creation of documented information.................................................................................................... 19 5.1.4... Identification and description................................................................................................................................................. 19 5.1.5... Format and media.................................................................................................................................................................... 20 5.1.6... Review and approval............................................................................................................................................................... 20 5.2...... Control of documented information...................................................................................................................................... 20 5.2.1... Availability.................................................................................................................................................................................. 20 5.2.2... Protection................................................................................................................................................................................... 20 5.2.3... Distribution, access, retrieval and use.................................................................................................................................. 20 |
Strana |
|
Page |
5.2.4... Ukládání a uchovávání......................................................................................................................................................... 21 5.2.5... Aktualizace dokumentovaných informací 5.2.6... Uchovávání a nakládání....................................................................................................................................................... 21 Příloha A (informativní) Příklady struktur Bibliografie........................................................................................................................................................................................... 23
|
|
5.2.4... Storage and preservation........................................................................................................................................................ 21 5.2.5... Updating documented
information 5.2.6... Retention and disposition........................................................................................................................................................ 21 Annex A (informative) Examples of documented information structures 22 Bibliography........................................................................................................................................................................................... 23 |
DOKUMENT CHRÁNĚNÝ COPYRIGHTEM |
© ISO 2021 Veškerá
práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být, není-li specifikováno
jinak nebo nepožaduje-li se to v souvislosti s její ISO copyright office CP 401 · Ch. de Blandonnet 8 CH-1214 Vernier, Geneva Tel.: + 41 22 749 01 11 E-mail: copyright@iso.org Web: www.iso.org Publikováno ve Švýcarsku |
Předmluva |
|
Foreword |
ISO (Mezinárodní
organizace pro normalizaci) je celo- |
|
ISO (the
International Organization for Standardization) is
a worldwide federation of national standards bodies (ISO member bodies).
The work of preparing Interna- |
Postupy použité při tvorbě tohoto dokumentu a postupy určené pro jeho další udržování jsou popsány ve směrnicích ISO/IEC, část 1. Zejména se má věnovat pozornost rozdílným schvalovacím kritériím potřebným pro různé druhy dokumentů ISO. Tento dokument byl vypracován v souladu s redakčními pravidly uvedenými ve směrnicích ISO/IEC, část 2 (viz www.iso.org/directives). |
|
The procedures used to develop this
document and those intended for its further
maintenance are described in the ISO/IEC Directives, Part 1. In
particular, the dif- |
Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. ISO nelze činit odpovědnou za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv. Podrobnosti o jakýchkoliv patentových právech identifikovaných během přípravy tohoto dokumentu budou uvedeny v úvodu a/nebo v seznamu patentových prohlášení obdržených ISO (viz www.iso.org/patents). |
|
Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights. ISO shall not be held responsible for identifying any or all such patent rights. Details of any patent rights identified during the development of the document will be in the Introduction and/or on the ISO list of patent declarations received (see www.iso.org/patents). |
Jakýkoliv obchodní název použitý v tomto dokumentu se uvádí jako informace pro usnadnění práce uživatelů a neznamená schválení. |
|
Any trade name used in this document is
information given for the convenience of users and does not con- |
Vysvětlení
nezávazného charakteru technických norem, významu specifických termínů a výrazů ISO, které se vztahují
k posuzování shody, jakož i informace o tom, jak ISO dodržuje
principy Světové obchodní organi- |
|
For an
explanation of the voluntary nature of standards, the
meaning of ISO specific terms and expressions |
Tento dokument vypracovala technická komise ISO/TC 176 Management kvality a prokazování kvality, subkomise SC 3 Podpůrné technologie. |
|
This document was prepared by Technical Committee ISO/TC 176, Quality management and quality assurance, Subcommittee SC 3, Supporting technologies. |
Toto první vydání ISO 10013 zrušuje a nahrazuje ISO/TR 10013:2001, která byla technicky revidována. Hlavní změny oproti ISO/TR 10013:2001 jsou následující: |
|
This first edition of ISO 10013 cancels and replaces ISO/TR 10013:2001, which has been technically revised. The main changes compared with ISO/TR 10013:2001 are as follows: |
– došlo k sladění s novou strukturou a požadavky ISO 9001:2015, zejména s ohledem na požadavky týkající se dokumentace; |
|
–
it has been aligned with the new structure and
|
– původní hierarchie dokumentace již není využívána, ale vše je ponecháno pro uživatele otevřené. |
|
– the original hierarchy of documentation is no longer used but left open for the user. |
Jakákoli zpětná vazba
nebo otázky týkající se tohoto dokumentu
mají být adresovány národnímu normalizač- |
|
Any feedback or questions on this
document should be directed to the user’s
national standards body. A complete listing of these bodies can
be found at |
Úvod |
|
Introduction |
ISO 9001
požaduje, aby organizace udržovala a uchová- |
|
ISO 9001 requires an organization to maintain and retain documented information to support the operation of its processes and to have confidence that the processes are being carried out as planned. |
Dokumentované
informace jsou informace vyžadující ze strany organizace řízení
a udržování, a to včetně média,
na kterém jsou umístěny. Dokumentované infor- |
|
Documented information is information
required to be controlled and maintained by an organization and the medium on which it is contained. Documented
information can be used to communicate, to provide objective |
Dokumentované
informace umožňují uchovávání zna- |
|
Documented information enables the knowledge and experiences of the organization to be preserved and can generate value to support the improvement of products or services. |
Tento dokument
poskytuje návod k vytváření a udržo- |
|
This document provides guidance for the development and maintenance of documented information. |
Zavedení systému
managementu kvality je z hlediska organizace strategickým rozhodnutím,
které může zlepšit její celkovou výkonnost
a poskytnout pevný základ pro iniciativy udržitelného rozvoje. Systém
managementu kvality je
aplikovatelný ve všech organizacích bez ohledu na velikost, složitost
nebo model činností organizace. Jeho záměrem je zvýšit povědomí organizace
o jejích povinnostech a závazcích týkajících se plnění potřeb
a očekávání zákazníků a zainteresovaných stran a do- |
|
The adoption of a quality management system is a strategic decision for an organization that can help to improve its overall performance and provide a sound basis for sustainable development initiatives. It is applicable to all organizations, regardless of size, complexity or business model. Its aim is to increase an organization’s awareness of its duties and commitment in fulfilling the needs and expectations of its customers and interested parties, and in achieving satisfaction with its products and services. |
Při plánování, jaké
dokumentované informace bude |
|
It is
important to consider the context of the organization, including the
legal and regulatory framework, needs and expectations of interested parties,
risks and oppor- |
Dokumentované
informace se mohou týkat všech čin- |
|
Documented
information can relate to an organization’s total
activities or to a selected part of those activities, e.g. specified
requirements depending upon the nature of
products and services, processes, contractual require- |
Je důležité, aby i obsah dokumentovaných informací byl v souladu s požadavky norem, se kterými chce být organizace ve shodě. Může se jednat například o oborově specifické požadavky. |
|
It is important that the content of the
documented infor- |
V posledních dvou
desetiletích organizace přecházejí od systémů založených na papírových
dokumentech k elektronickým médiím. ISO 9001 na tuto změnu rea- |
|
Organizations have been moving from paper-based systems to electronic media in the last two decades. ISO 9001 has reflected this change, replacing terminology such as “documentation, quality manual, documented procedures, and records” with “documented information.” This guidance document uses the word “documented information” to refer to information that needs to be controlled by the organization and “documents” to refer to information. It also uses the word “document” as a verb in a few places. |
ISO normy systémů managementu používají závaznou strukturu k podpoře využívání integrovaných systémů. Tento dokument obsahující návod se svým navržením a předmětem zaměřuje na systém managementu kvality a používá terminologii ISO 9000:2015. Nic ale nebrání jeho využití u jiných norem systémů managementu. |
|
ISO management system standards use a high-level structure to encourage the use of integrated management systems. This guidance document by its design and scope is focused on the quality management system and uses terminology from ISO 9000:2015. However, nothing prohibits its use in other management system standards. |
V předchozí verzi
tohoto dokumentu byla jako způsob dokumentování systému managementu
navrhována hierarchie dokumentů jako příručka kvality, postupy, pracovní
instrukce a formuláře/checklisty. Tento doku- |
|
In the previous version of this document, a hierarchy of documentation, such as a quality manual, procedures, work instructions and forms/checklists, was suggested as a way of documenting the quality management system. This document does not prescribe a particular hierarchy but reflects the ability of electronic media to organize itself in a multitude of ways. It is important to realize that while a quality manual is not required, it can still be useful, and many sector-specific standards still require “quality manuals and documented procedures”. |
1 Předmět normy |
|
1 Scope |
Tento dokument
poskytuje návod pro vytváření a udr- |
|
This document gives guidance for the development and maintenance of the documented information necessary to support an effective quality management system, tailored to the specific needs of the organization. |
Tento dokument může
být také použit pro podporu dal- |
|
This document can also be used to support
other man- |
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.