ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 13.020.10                                                                                                                               Listopad 2020

Environmentální management – Environmentální komunikace – Směrnice a příklady

ČSN
EN ISO 14063

01 0963

idt ISO14063:2020

Environmental management – Environmental communication – Guidelines and examples

Management environnemental – Communication environnementale – Lignes directrices et exemples

Umweltmanagement – Umweltkommunikation – Leitlinien und Beispiele

Tato norma je českou verzí evropské normy EN ISO 14063:2020. Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro standardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the European Standard EN ISO 14063:2020. It was translated by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.

Nahrazení předchozích norem

Touto normou se nahrazuje ČSN ISO 14063 (01 0963) z ledna 2007.

 


Národní předmluva

Změny proti předchozí normě

Norma byla technicky zrevidována, změny oproti předchozí verzi jsou uvedeny v předmluvě.

Souvisící ČSN

ČSN EN ISO 14001:2016 (01 0901) Systémy environmentálního managementu – Požadavky s návodem pro použití

ČSN EN ISO 14004:2016 (01 0904) Systémy environmentálního managementu – Obecná směrnice pro implementaci

ČSN ISO 14015:2003 (01 0915) Environmentální management – Environmentální posuzování míst a organizací (EPMO)

ČSN EN ISO 14020:2002 (01 0920) Environmentální značky a prohlášení – Obecné zásady

ČSN EN ISO 14021:2016 (01 0921) Environmentální značky a prohlášení – Vlastní environmentální tvrzení (environmentální značení typu II)

ČSN EN ISO 14024:2018 (01 0924) Environmentální značky a prohlášení – Environmentální značení typu I – Zásady a postupy

ČSN ISO 14025:2006 (01 0925) Environmentální značky a prohlášení – Environmentální značení typu III – Zásady a postupy

ČSN EN ISO 14026:2019 (01 0926) Environmentální značky a prohlášení – Zásady, požadavky a směrnice pro komunikaci informací o stopách

ČSN P CEN ISO/TS 14027 (01 0927) Environmentální značky a prohlášení – Vývoj pravidel produktových kategorií

ČSN EN ISO 14031:2014 (01 0931) Environmentální management – Hodnocení environmentální výkonnosti – Směrnice

ČSN EN ISO 14040:2006 (01 0940 Environmentální management – Posuzování životního cyklu – Zásady a osnova

ČSN EN ISO 14044:2006 (01 0944) Environmentální management – Posuzování životního cyklu – Požadavky a směrnice

ČSN EN ISO 14045:2013 (01 0945) Environmentální management – Posuzování eko-efektivity produktového systému – Zásady, požadavky a pokyny

ČSN EN ISO 14046:2016 (01 0946) Environmentální management – Vodní stopa – Zásady, požadavky a směrnice

ČSN P ISO/TS 14048:2003 (01 0948) Environmentální management – Posuzování životního cyklu – Formát dokumentace údajů

ČSN ISO 14050:2010 (01 0950) Environmentální management – Slovník

ČSN 01 0962:2003 (01 0962) Environmentální management – Integrace environmentálních aspektů do návrhu a vývoje produktu

ČSN EN ISO 14064-1:2019 (01 0964) Skleníkové plyny – Část 1: Specifikace s návodem pro stanovení a vyka-
zování emisí a propadů skleníkových plynů pro organizace

ČSN EN ISO 14064-2:2019 (01 0964) Skleníkové plyny – Část 2: Specifikace s návodem pro stanovení, monitorování a vykazování snížení emisí nebo zvýšení propadů skleníkových plynů pro projekty

ČSN EN ISO 14064-3:2019 (01 0964) Skleníkové plyny – Část 3: Specifikace s návodem na ověřování a validaci prohlášení o skleníkových plynech

ČSN EN ISO 14067 (01 0967) Skleníkové plyny – Uhlíková stopa produktů – Požadavky a směrnice pro kvantifikaci

ČSN EN ISO 19011:2019 (01 0330) Směrnice pro auditování systémů managementu

Vypracování normy

Zpracovatel: PETRAŠOVÁ BRNO, IČO 40448584, Ivana Petrašová

Technická normalizační komise: TNK 106 Management životního prostředí

Pracovník České agentury pro standardizaci: Ing. Barbara Aksamitová

Česká agentura pro standardizaci je státní příspěvková organizace zřízená Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví na základě ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

EVROPSKÁ NORMA                                                                                                     EN ISO 14063
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM                                                                                                 Duben 2020

ICS 13.020.10                                                                                                     Nahrazuje EN ISO 14063:2010

Environmentální management – Environmentální komunikace – Směrnice a příklady
(ISO 14063:2020)

Environmental management – Environmental communication – Guidelines and examples
(ISO 14063:2020)

Management environnemental – Communication environnementale – Lignes directrices et exemples
(ISO 14063:2020)

Umweltmanagement – Umweltkommunikation – Leitlinien und Beispiele
(ISO 14063:2020)

Tato evropská norma byla schválena CEN dne 2019-04-16.

Členové CEN jsou povinni splnit vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací uděluje status národní normy. Aktualizované seznamy a biblio-
grafické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru CEN-CENELEC nebo u kteréhokoliv člena CEN.

Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru CEN-CENELEC, má stejný status jako oficiální verze.

Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa,
Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Republiky Severní Makedonie, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.

  

Evropský výbor pro normalizaci

European Committee for Standardization

Comité Européen de Normalisation

Europäisches Komitee für Normung

Řídicí centrum CEN-CENELEC: Rue de la Science 23, B-1040 Brusel

© 2020 CEN         Veškerá práva pro využití v jakékoliv formě a jakýmikoliv prostředky              Ref. č. EN ISO 14063:2020 E
jsou celosvětově vyhrazena národním členům CEN.

Evropská předmluva

Tento dokument (EN ISO 14063:2020) vypracovala technická komise ISO/TC 207 Environmentální management ve spolupráci s technickou komisí CEN/SS S26 Environmentální management, jejíž sekretariát zajišťuje CCMC.

Této evropské normě je nutno nejpozději do října 2020 udělit status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do října 2020.

Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN nelze činit odpovědným za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv.

Tento dokument nahrazuje EN ISO 14063:2010.

Tento dokument byl vypracován na základě mandátu (normalizačního požadavku) uděleného CEN Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu.

Podle vnitřních předpisů CEN-CENELEC jsou tuto evropskou normu povinny zavést národní normalizační organizace následujících zemí: Belgie, Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Republiky Severní Makedonie, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.

Oznámení o schválení

Text ISO 14063:2020 byl schválen CEN jako EN ISO 14063:2020 bez jakýchkoliv modifikací.

Obsah

 

Contents

Strana

 

Page

Předmluva............................................................................................................................................................................................... 7

Úvod......................................................................................................................................................................................................... 8

1......... Předmět normy........................................................................................................................................................................ 13

2......... Citované dokumenty.............................................................................................................................................................. 13

3......... Termíny a definice.................................................................................................................................................................. 13

4......... Zásady environmentální komunikace................................................................................................................................. 15

4.1...... Obecně...................................................................................................................................................................................... 15

4.2...... Zásady....................................................................................................................................................................................... 15

4.2.1... Transparentnost...................................................................................................................................................................... 15

4.2.2... Přiměřenost.............................................................................................................................................................................. 15

4.2.3... Důvěryhodnost........................................................................................................................................................................ 15

4.2.4... Srozumitelnost......................................................................................................................................................................... 15

4.2.5... Regionální přístup .................................................................................................................................................................. 15

5......... Environmentální komunikační politika................................................................................................................................ 16

5.1...... Závazek vedení....................................................................................................................................................................... 16

5.2...... Vytváření politiky..................................................................................................................................................................... 16

6......... Environmentální komunikační strategie............................................................................................................................. 17

6.1...... Obecné úvahy.......................................................................................................................................................................... 17

6.2...... Integrování environmentální komunikace
do obecného komunikačního procesu
organizace................................................................................................................................................................................ 18

6.3...... Účinnost zdrojů........................................................................................................................................................................ 19

6.4...... Stanovení environmentálních komunikačních
cílů.............................................................................................................................................................................................. 19

6.5...... Identifikování zainteresovaných stran................................................................................................................................. 20

7......... Environmentální komunikační činnosti............................................................................................................................... 21

7.1...... Plánování environmentální komunikační
činnosti...................................................................................................................................................................................... 21

7.1.1... Obecně...................................................................................................................................................................................... 21

7.1.2... Situační analýza...................................................................................................................................................................... 22

7.1.3... Stanovení environmentální komunikačních cílů............................................................................................................... 24

7.1.4... Identifikování cílových skupin............................................................................................................................................... 25

7.1.5... Stanovení geografického rozsahu....................................................................................................................................... 25

7.1.6... Identifikování environmentálních informací...................................................................................................................... 26

7.2...... Výběr obsahu, přístupů a nástrojů
environmentální komunikace............................................................................................................................................... 28

7.2.1... Obecně...................................................................................................................................................................................... 28

7.2.2... Stanovení odpovědností a angažovanosti
(interní a externí)..................................................................................................................................................................... 41

7.2.3... Sledování vstupu od zainteresovaných stran.................................................................................................................... 41

7.2.4... Plánování environmentálních komunikačních činností týkajících se environmentálních krizí a mimořádných událostí...................................................................................................................................................................................... 42

7.2.5... Vytvoření komunikačního plánu........................................................................................................................................... 43

 

Foreword................................................................................................................................................................................................... 7

Introduction............................................................................................................................................................................................... 8

1......... Scope.......................................................................................................................................................................................... 13

2......... Normative references.............................................................................................................................................................. 13

3......... Terms and definitions.............................................................................................................................................................. 13

4......... Principles of environmental communication...................................................................................................................... 15

4.1...... General....................................................................................................................................................................................... 15

4.2...... Principles.................................................................................................................................................................................... 15

4.2.1... Transparency............................................................................................................................................................................. 15

4.2.2... Appropriateness........................................................................................................................................................................ 15

4.2.3... Credibility................................................................................................................................................................................... 15

4.2.4... Clarity.......................................................................................................................................................................................... 15

4.2.5... Regionality................................................................................................................................................................................. 15

5......... Environmental communication policy.................................................................................................................................. 16

5.1...... Management commitment..................................................................................................................................................... 16

5.2...... Developing the policy.............................................................................................................................................................. 16

6......... Environmental communication strategy.............................................................................................................................. 17

6.1...... General considerations........................................................................................................................................................... 17

6.2...... Integrating environmental communication
into the organization’s general communication process
.................................................................................................. 18

6.3...... Resource efficiency.................................................................................................................................................................. 19

6.4...... Establishing environmental communication objectives................................................................................................... 19

6.5...... Identifying interested parties.................................................................................................................................................. 20

7......... Environmental communication activities............................................................................................................................. 21

7.1...... Planning an environmental communication
activity......................................................................................................................................................................................... 21

7.1.1... General....................................................................................................................................................................................... 21

7.1.2... Situational analysis.................................................................................................................................................................. 22

7.1.3... Setting environmental communication objectives............................................................................................................. 24

7.1.4... Identifying target groups.......................................................................................................................................................... 25

7.1.5... Defining geographic scope.................................................................................................................................................... 25

7.1.6... Identifying environmental information................................................................................................................................. 26

7.2...... Selecting environmental communication
content, approaches and tools
............................................................................................................................................... 28

7.2.1... General....................................................................................................................................................................................... 28

7.2.2... Defining responsibilities and involvement
(internal and external)
.............................................................................................................................................................. 41

7.2.3... Tracking input from interested parties.................................................................................................................................. 41

7.2.4... Planning for environmental communication
activities on environmental crises
and emergencies...................................................................................................................................................................... 42

7.2.5... Establishing a communication plan...................................................................................................................................... 43

Strana

 

Page

7.3...... Provádění environmentální komunikační
činnosti...................................................................................................................................................................................... 44

7.3.1... Shromažďování a vyhodnocování údajů............................................................................................................................ 44

7.3.2... Provádění environmentálních komunikačních činností................................................................................................... 44

7.3.3... Zaznamenávání zpětné vazby a reakce na ni................................................................................................................... 45

7.4...... Vyhodnocování environmentální komunikace.................................................................................................................. 46

7.5...... Provádění přezkoumání systému
managementu a plánování revizí........................................................................................................................................ 48

Příloha A (informativní) Environmentální komunikace v rámci norem řady ISO 14000....................................................... 49

Bibliografie............................................................................................................................................................................................ 53

 

 

7.3...... Performing an environmental communication activity..................................................................................................... 44

7.3.1... Collecting and evaluating data.............................................................................................................................................. 44

7.3.2... Conducting environmental communication activities....................................................................................................... 44

7.3.3... Recording and responding to feedback............................................................................................................................... 45

7.4...... Evaluating environmental communication.......................................................................................................................... 46

7.5...... Conducting management review and planning revisions................................................................................................ 48

Annex A (informative) Environmental communication
within the ISO 14000 family
.................................................................................................................................................... 49

 

 

Předmluva

 

Foreword

ISO (Mezinárodní organizace pro normalizaci) je celosvětová federace národních normalizačních orgánů (členů ISO). Mezinárodní normy obvykle vypracovávají technické komise ISO. Každý člen ISO, který se zajímá o předmět, pro který byla vytvořena technická komise, má právo být v této technické komisi zastoupen. Práce se zúčastňují také vládní i nevládní mezinárodní organizace, s nimiž ISO navázala pracovní styk. ISO úzce spolupracuje s Mezinárodní elektrotechnickou komisí (IEC) ve všech záležitostech normalizace v elektrotechnice.

 

ISO (the International Organization for Standardization) is a worldwide federation of national standards bodies (ISO member bodies). The work of preparing Interna-
tional Standards is normally carried out through ISO technical committees. Each member body interested in a subject for which a technical committee has been
established has the right to be represented on that committee. International organizations, governmental and non-governmental, in liaison with ISO, also take part in the work. ISO collaborates closely with the
International Electrotechnical Commission (IEC) on all matters of electrotechnical standardization.

Postupy použité při tvorbě tohoto dokumentu a postupy určené pro jeho další udržování jsou popsány ve směrni-
cích ISO/IEC, část 1. Zejména se má věnovat pozornost
rozdílným schvalovacím kritériím potřebným pro různé druhy dokumentů ISO. Tento dokument byl vypracován v souladu s redakčními pravidly uvedenými ve směrni-
cích ISO/IEC, část 2 (viz www.iso.org/directives).

 

The procedures used to develop this document and those intended for its further maintenance are described in the ISO/IEC Directives, Part 1. In particular, the different approval criteria needed for the different types of ISO documents should be noted. This document was drafted in accordance with the editorial rules of the ISO/IEC Directives, Part 2 (see www.iso.org/directives).

Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. ISO nelze činit odpovědnou za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv. Podrobnosti o jakýchkoliv patentových právech identifikovaných během přípravy tohoto dokumentu budou uvedeny v úvodu a/nebo v seznamu patentových prohlášení obdržených ISO (viz www.iso.org/patents).

 

Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights. ISO shall not be held responsible for identifying any or all such patent rights. Details of any patent rights identified during the development of the document will be in the Introduction and/or on the ISO list of patent declarations received (see www.iso.org/patents).

Jakýkoliv obchodní název použitý v tomto dokumentu se uvádí jako informace pro usnadnění práce uživatelů a neznamená schválení.

 

Any trade name used in this document is information given for the convenience of users and does not con-
stitute an endorsement.

Vysvětlení nezávazného charakteru technických norem, významu specifických termínů a výrazů ISO, které se vztahují k posuzování shody, jakož i informace o tom, jak ISO dodržuje principy Světové obchodní organi-
zace (WTO) týkající se technických překážek obchodu (TBT), viz
www.iso.org/iso/foreword.html

 

For an explanation on the voluntary nature of standards, the meaning of ISO specific terms and expressions
related to conformity assessment, as well as information about ISO's adherence to the World Trade Organization (WTO) principles in the Technical Barriers to Trade (TBT), see
www.iso.org/iso/foreword.html.

Tento dokument vypracovala technická komise ISO/TC 207 Environmentální management, subkomise SC 4 Hodnocení environmentální výkonnosti ve spolupráci s technickou komisí CEN/SS S26 Environmentální mana-
gement
Evropského výboru pro normalizaci (CEN) v souladu s Dohodou o technické spolupráci mezi ISO a CEN (Vídeňská dohoda).

 

This document was prepared by Technical Committee ISO/TC 207, Environmental management, Subcommittee SC 4, Environmental performace evaluation, in collaboration with the European Committee for Standardization (CEN) Technical Committee CEN/SS S26, Environmental man-
agement
, in accordance with the Agreement on technical cooperation between ISO and CEN (Vienna Agreement).

Toto druhé vydání zrušuje a nahrazuje první vydání (ISO 14063:2006), které bylo technicky revidováno. Hlavní změny oproti předchozímu vydání jsou:

 

This second edition cancels and replaces the first
edition (ISO 14063:2006), which has been technically revised. The main changes compared with the previous edition are as follows:

    definice termínu environmentální komunikační cíl (3.7) byla změněna tak, aby byla harmonizována s definicí termínu cíl podle ISO 14001:2015;

 

    the definition for environmental communication objective (3.7) has been changed to be harmonized with definition of objective in ISO 14001:2015;

    byly zahrnuty odkazy na sociální sítě;

 

    references to social media have been included;

    tabulka A.1 byla aktualizována, aby odrážela revi-
dované technické normy.

 

    Table A.1 has been updated to reflect revised standards.

Jakákoli zpětná vazba nebo otázky týkající se tohoto dokumentu mají být adresovány národnímu normalizačnímu orgánu uživatele. Úplný seznam těchto orgánů lze nalézt na adrese www.iso.org/members.html.

 

Any feedback or questions on this document should
be directed to the user’s national standards body.
A complete listing of these bodies can be found at
www.iso.org/members.html.

Úvod

 

Introduction

V dnešní globální ekonomice se komunikace o envi-
ronmentálních hodnotách, opatřeních a o environmen-
tální výkonnosti stala nezbytnou činností organizací, a to jak z důvodu vzrůstajících obav a zájmu veřejnosti, tak z důvodu vládních aktivit souvisejících s životním prostředím. Organizace na celém světě jsou stále více stavěny před potřebu poskytovat informace na podporu politických postojů a opatření, jakož i prezentovat a vysvě-
tlovat environmentální důsledky svých činností, výrobků a služeb. Roste také potřeba naslouchat zainteresova-
ným stranám a začleňovat jejich názory a požadavky do environmentální komunikace.

 

In today’s global economy, communication on environ-
mental values, actions and performance has become an essential activity of organizations due to both in-
creased public concern and interest, and governmental activities related to the environment. Organizations all over the world are increasingly confronted with the need to provide information to support policy positions and actions, and present and explain the environmental implications of their activities, products and services. There is also a growing need to listen to interested parties, and incorporate their views and requirements as part of environmental communication.

Organizace mají potřebu získávat a poskytovat infor-
mace o environmentálních problémech, obavách a pro-
gramech a reagovat na ně. Kromě toho je komunikace při běžné dostupnosti přístrojů, jako jsou chytré telefony a tablety, téměř okamžitá, vyžaduje, aby byla organi-
zace schopna včas reagovat na jakýkoli problém nebo žádost o informace. Informace, které mají být komuni-
kovány, jsou ovlivňovány faktory, jako jsou geografická poloha a uspořádání organizace, její velikost a druhy činností. Motivace týkající se komunikace zahrnují

 

Organizations have a need to obtain and provide infor-
mation about and respond to environmental issues, concerns and programmes. Furthermore, with the general availability of devices such as smart phones and tablets, communication is almost instantaneous, requiring the organization to be able to respond to any issue or
information request in a timely manner. Information to be communicated is influenced by factors such as the organization’s geographic location and distribution, size and types of activities. Motivations for communication include the following:

    zájem organizace sdílet informace o svých environmentálních praktikách;

 

    the interest of the organization to share information on its environmental practices;

    žádost o informace od zaměstnanců nebo investorů, od vládní instituce, komunitní skupiny, zákazníka nebo dodavatele nebo od jakékoli jiné zainteresované strany;

 

    a request for information by employees or investors, a government agency, a community group, a customer or supplier, or any other interested party;

    potřebu projednat se zainteresovanými stranami, zejména s cílovými skupinami, navrhované opatření organizace, jako např. rozšíření existujícího zařízení/
provozu nebo umístění nového zařízení/provozu nebo zavedení nového výrobku nebo služby;

 

    the need to discuss with interested parties, especially with target groups, a proposed action of the orga-
nization, such as expansion of an existing facility, or siting of a new facility, or the introduction of a new product or service;

    management environmentálních rizik;

 

    environmental risk management;

    požadavky týkající se závazných povinností;

 

    compliance obligation requirements;

    reakci na náměty (negativní nebo pozitivní) zainte-
resovaných stran;

 

    response to suggestions (negative or positive) from interested parties;

    reakci na nepravdivá a/nebo škodlivá obvinění
týkající se environmentálního pochybení, vyjádřená stranami, které mají v úmyslu odradit organizaci od propagace svých programů;

 

    response to false and/or malicious accusations of environmental impropriety by parties intending to disparage the organization to promote their agendas;

    rostoucí význam řešení environmentálních problémů.

 

    the increasing importance of addressing environmental issues.

Environmentální komunikace je proces sdílení informací s cílem vybudovat důvěru, důvěryhodnost a partnerství, zvýšit povědomí a používat je při rozhodování. Použité procesy a obsah environmentální komunikace se budou lišit v závislosti na cílech a okolnostech organizace a mohou být založeny na věcných informacích.

 

Environmental communication is the process of sharing information to build trust, credibility and partnerships, to raise awareness, and to use in decision-making. The processes used and the content of environmental communication will vary with the objectives and circumstances of the organization and can be built on substantive information.

Environmentální komunikace má širší význam než en-
vironmentální hlášení. Má mnoho účelů a nabývá mnoha podob. Environmentální komunikace může být ad hoc nebo plánovaná. Příkladem ad hoc komunikace je skutečnost, když se manažer zařízení/provozu účastní komunitní události a odpovídá na otázky. Plá-
novaná komunikace může pokrývat rozsah účasti
zainteresovaných stran, počínaje omezenou účastí až po úplnou účast, a to takto:

 

Environmental communication is broader than envi-
ronmental reporting. It has many purposes and takes many forms. Environmental communication can be ad hoc or planned. An example of ad hoc communication occurs when a facility manager attends a community event and answers questions. Planned communication can cover a range from limited to full participation of interested parties, as follows
.

a)   K jednosměrné komunikaci dochází, když organi-
zace distribuuje informace, například když vydává environmentální zprávu bez prostoru pro otázky nebo diskusi.

 

a)   One-way communication occurs when the organi-
zation distributes information, for example, when an organization issues an environmental report with no opportunity for questions or discussion.

b)   K obousměrné komunikaci dochází při výměně
informací a názorů mezi organizací a zainteresova-
nými stranami.

 

b)   Two-way communication occurs with an exchange of information and ideas among the organization and interested parties.

c)   Při participativním rozhodování, včetně efektivní zpětné vazby, která ovlivňuje organizaci a/nebo místní komunitu, organizace spolupracuje se zain-
teresovanými stranami.

 

c)   In participatory decision-making, including effective feedback that affects the organization and/or the
local community, an organization collaborates with interested parties.

Spolupráce se zainteresovanými stranami poskytuje organizaci příležitost dozvědět se o jejich problémech a obavách. Může to vést k získávání poznatků oběma stranami a může to ovlivnit názory a představy. Při správném vedení spolupráce může být jakýkoli kon-
krétní přístup úspěšný a může uspokojit potřeby orga-
nizace a zainteresovaných stran. Při environmentální komunikaci může být důležité pochopení komunikačního vzorce/chování každé zainteresované strany (nebo
cílové skupiny). Nejefektivnější proces environmentální komunikace zahrnuje neustálý kontakt organizace s in-
terními a externími zainteresovanými stranami, jako součást celkové komunikační strategie organizace.

 

Engagement with interested parties provides an opportunity for an organization to learn their issues and concerns. It can lead to knowledge being gained by both sides and can influence opinions and perceptions. When properly done, any particular approach can be successful and satisfy the needs of the organization and interested parties. Understanding the communication pattern/behaviour of each interested party (or target group) can be important in environmental communications. The most effective environmental communication process involves ongoing contact by the organization with internal and external interested parties, as part of the organization’s overall communications strategy.

Obrázek 1 znázorňuje vzájemné vztahy a tok environ-
mentální komunikace.

 

Figure 1 shows the interrelationships and flow of environmental communication.

 

POZNÁMKA 1 Nadpisy tučným písmem a doplněné číslem odkazují na kapitoly v tomto dokumentu.

POZNÁMKA 2 Čárkované čáry s šipkami označují vztah environmentálního komunikačního systému s ostatními prvky organizace. Plné čáry s šipkami označují vzájemný vztah v rámci environmentálního komunikačního systému.

POZNÁMKA 3 Stínování označuje rozsah environmentálního komunikačního systému. Tmavší stínování označuje překrytí environmentálního komunikačního systému s organizací.

Obrázek 1 – Environmentální komunikace

NOTE 1 Titles in bold and numbered refer to the clauses in this document.

NOTE 2 Dotted line arrows indicate the environmental communication system relationship with other elements of the organization. Full arrows indicate the interrelationship within the environmental communication system.

NOTE 3 Shading indicates the scope of the environmental communication system. Darker shading indicates the overlap of the environmental communication system with the organization.

Figure 1 – Environmental communication

Environmentální komunikace často vede k mnoha výho-
dám,
jako je např.

 

Environmental communication often results in many benefits, such as:

    napomáhání zainteresovaným stranám při porozumění environmentálním závazkům, politikám a environ-
mentální výkonnosti organizace;

 

    assisting interested parties in understanding an organization’s environmental commitments, policies and performance;

    poskytování vstupů/návrhů týkajících se zlepšování environmentální výkonnosti činností, výrobků a služeb organizace a pokroku směrem k udržitelnosti;

 

    providing inputs/suggestions for improving the envi-
ronmental performance of an organization’s activities, products and services, and progress toward sus-
tainability;

    zlepšování porozumění potřebám a obavám zainte-
resovaných stran s cílem posílit důvěru a dialog;

 

    improving understanding of interested parties’ needs and concerns to foster trust and dialogue;

    propagování environmentálních mandátů, úspěchů a výkonnosti organizace;

 

    promoting an organization’s environmental credentials, achievements and performance;

    zvyšování významu a úrovně environmentálního povědomí na podporu environmentálně odpovědné kultury a hodnot v rámci organizace;

 

    raising the importance and level of environmental awareness to support an environmentally responsible culture and values within the organization;

    řešení obav a stížností zainteresovaných stran z hlediska provozních a mimořádných environmentálních nebezpečí;

 

    addressing interested parties’ concerns and complaints about operational and emergency environmental hazards;

    posilování vnímání organizace zainteresovanými stranami;

 

    enhancing interested parties’ perceptions of the
organization;

    zvyšování podpory podnikání a důvěry akcionářů.

 

    increasing business support and shareholder confi-
dence.

Environmentální komunikace je jedním z klíčových problémů, kterými se musí zabývat každá organizace se zavedeným systémem environmentálního manage-
mentu nebo bez něj. Environmentální komunikace není jen záležitostí organizace a řízení, týká se také hodnot organizace. Pro zajištění úspěšných komuni-
kačních procesů je důležité, aby se organizace považo-
vala
za odpovědného partnera ve společnosti a řešila environmentální očekávání zainteresovaných stran.

 

Environmental communication is one of the crucial
issues to be dealt with by any organization, with or
without an environmental management system in place. Environmental communication is more than a question of organization and management, it relates to the
organization’s values as well. To ensure successful communication processes, it is important for the organi-
zation to consider itself a responsible partner within
society and to address the environmental expectations of interested parties
.

1 Předmět normy

 

1 Scope

Tento dokument poskytuje organizacím směrnice týka-
jící se obecných zásad, politiky, strategie a činností a související s interní i externí environmentální komu-
nikací. Využívá osvědčené a zavedené přístupy ke
komunikaci, přizpůsobené specifickým podmínkám, které existují v environmentální komunikaci.

 

This document gives guidelines to organizations for general principles, policy, strategy and activities relating to both internal and external environmental communi-
cation. It uses proven and well-established approaches for communication, adapted to the specific conditions that exist in environmental communication.

Je vhodný pro všechny organizace bez ohledu na jejich velikost, typ, umístění, strukturu, činnosti, výrobky a služby a bez ohledu na to, zda mají, nebo nemají
zavedený systém environmentálního managementu.

 

It is applicable to all organizations regardless of their size, type, location, structure, activities, products and services, and whether or not they have an environmental management system in place.

Může se používat v kombinaci s kteroukoli normou z řady ISO 14000 nebo samostatně.

 

It can be used in combination with any of the ISO 14000 family of standards, or on its own.

POZNÁMKA 1 Referenční tabulka týkající se norem řady ISO 14000 je uvedena v příloze A.

 

NOTE 1 A reference table to the ISO 14000 family is pro-
vided in Annex A.

POZNÁMKA 2 ISO 14020, ISO 14021, ISO 14024, ISO 14025 a ISO 14026 poskytují specifické environmentální komunikační nástroje a návod týkající se značek na výrobku a prohlášení.

 

NOTE 2 ISO 14020, ISO 14021, ISO 14024, ISO 14025 and ISO 14026 provide specific environmental communication tools and guidance relating to product labels and declarations.

 

 

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.