ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 03.100.70; 03.120.10 Červen 2019
Management kvality – Směrnice pro management kvality v projektech |
ČSN 01 0333 |
Quality management – Guidelines for quality management in projects
Management de la qualité – Lignes directrices pour le management de la qualité dans les projets
Tato norma je českou verzí mezinárodní normy ISO 10006:2017.
Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro stan-
dardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.
This standard is the Czech version of the International Standard ISO 10006:2017. It was translated by the Czech Agency for Standardization. It has the same status as the official version.
Nahrazení předchozích norem
Touto normou se nahrazuje ČSN ISO 10006 ed. 2 (01 0333) z října 2004.
Národní předmluva
Změny proti předchozí normě
Hlavní změny proti předchozímu vydání normy jsou uvedeny v předmluvě.
Informace o citovaných dokumentech
EN ISO 9001:2015 zavedena v ČSN EN ISO 9001:2016 (01 0321) Systémy managementu kvality – Požadavky
Souvisící ČSN a TNI
ČSN EN ISO 9004 (01 0324) Management kvality – Kvalita organizace – Návod k dosažení udržitelného úspěchu
ČSN ISO 10005 (01 0332) Management kvality – Směrnice pro plány kvality
ČSN ISO 10007 (01 0334) Systémy managementu jakosti – Směrnice managementu konfigurace
ČSN ISO/TR 10013 (01 0331) Směrnice pro dokumentaci systému managementu jakosti
ČSN ISO 10014 (01 0335) Management kvality – Směrnice pro dosahování finančních a ekonomických přínosů
ČSN ISO 10015 (01 0337) Management jakosti – Směrnice pro výcvik
ČSN ISO/TR 10017 (01 0336) Návod k aplikaci statistických metod v ISO 9001:2000
ČSN EN ISO 19011 (01 0330) Směrnice pro auditování systémů managementu
ČSN ISO 21500:2013 (01 0345) Návod k managementu projektu
ČSN ISO 31000 (01 0351) Management rizik – Směrnice
ČSN EN ISO/IEC 17000 (01 0106) Posuzování shody – Slovník a základní principy
ČSN EN 62198 (01 0694) Management rizik v projektech – Směrnice pro použití
TNI 01 0350 (01 0350) Management rizik – Slovník (Pokyn 73)
Vypracování normy
Zpracovatel: Česká společnost pro jakost, IČO 00417955, Ing. Ondřej Hykš
Technická normalizační komise: TNK 6 Management kvality a prokazování kvality
Pracovník České agentury pro standardizaci: Ing. Radmila Foretová
Česká agentura pro standardizaci je státní příspěvková
organizace zřízená Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní
zkušebnictví na základě ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb.,
o technických poža-
davcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů.
MEZINÁRODNÍ NORMA
Management kvality – Směrnice
pro management kvality ISO 10006
v projektech Třetí vydání
2017-11-29
ICS 03.100.70; 03.120.10
Obsah |
|
Contents |
Strana |
|
Page |
Předmluva............................................................................ 6 Úvod...................................................................................... 7 1......... Předmět................................................................... 9 2......... Citované dokumenty............................................. 9 3......... Termíny a definice................................................. 9 4......... Systémy managementu kvality v projektech.. 12 4.1...... Kontext a charakteristiky projektu..................... 12 4.1.1... Obecně.................................................................. 12 4.1.2... Organizace............................................................ 12 4.1.3... Fáze a procesy projektů..................................... 13 4.1.4... Procesy projektového managementu............. 14 4.2...... Zásady managementu kvality........................... 14 4.3...... Procesy managementu kvality projektu.......... 14 4.4...... Plán kvality projektu............................................ 14 5......... Odpovědnost managementu v projektech..... 15 5.1...... Závazek vrcholového vedení............................. 15 5.2...... Strategický proces............................................... 15 5.2.1... Uplatňování zásad managementu kvality 5.2.2... Zaměření na zákazníka...................................... 16 5.2.3... Vedení (leadership)............................................. 16 5.2.4... Angažovanost lidí................................................ 17 5.2.5... Procesní přístup................................................... 17 5.2.6... Zlepšování............................................................. 18 5.2.7... Rozhodování na základě faktů.......................... 19 5.2.8... Management vztahů........................................... 19 5.3...... Přezkoumání systému managementu 5.3.1... Přezkoumání systému managementu............ 19 5.3.2... Hodnocení postupu prací................................... 20 6......... Management zdrojů v projektech..................... 21 6.1...... Procesy týkající se zdrojů................................... 21 6.1.1... Obecně.................................................................. 21 |
|
Foreword................................................................................................................................................................................................... 6 Introduction............................................................................................................................................................................................... 7 1......... Scope............................................................................................................................................................................................ 9 2......... Normative references................................................................................................................................................................ 9 3......... Terms and definitions................................................................................................................................................................ 9 4......... Quality management systems in projects............................................................................................................................ 12 4.1...... Context and characteristics of the project............................................................................................................................ 12 4.1.1... General....................................................................................................................................................................................... 12 4.1.2... Organizations............................................................................................................................................................................ 12 4.1.3... Phases and processes in projects......................................................................................................................................... 13 4.1.4... Project management processes............................................................................................................................................ 14 4.2...... Quality management principles............................................................................................................................................. 14 4.3...... Project quality management processes............................................................................................................................... 14 4.4...... Quality plan for the project...................................................................................................................................................... 14 5......... Management responsibility in projects................................................................................................................................. 15 5.1...... Top management commitment............................................................................................................................................. 15 5.2...... Strategic process...................................................................................................................................................................... 15 5.2.1... Application of quality management principles 5.2.2... Customer focus......................................................................................................................................................................... 16 5.2.3... Leadership................................................................................................................................................................................. 16 5.2.4... Engagement of people............................................................................................................................................................ 17 5.2.5... Process approach..................................................................................................................................................................... 17 5.2.6... Improvement............................................................................................................................................................................. 18 5.2.7... Evidence-based decision making......................................................................................................................................... 19 5.2.8... Relationship management..................................................................................................................................................... 19 5.3...... Management reviews and progress evaluations............................................................................................................... 19 5.3.1... Management reviews.............................................................................................................................................................. 19 5.3.2... Progress evaluations............................................................................................................................................................... 20 6......... Resource management in projects....................................................................................................................................... 21 6.1...... Resource-related processes................................................................................................................................................... 21 6.1.1... General....................................................................................................................................................................................... 21 |
Strana |
|
Page |
6.1.2... Plánování zdrojů.................................................. 21 6.1.3... Řízení zdrojů......................................................... 22 6.2...... Procesy týkající se pracovníků.......................... 22 6.2.1... Obecně.................................................................. 22 6.2.2... Vytvoření struktury projektové organizace...... 22 6.2.3... Přidělování pracovníků....................................... 23 6.2.4... Rozvoj týmu.......................................................... 24 7......... Realizace produktů/služeb v projektech.......... 25 7.1...... Obecně.................................................................. 25 7.2...... Vzájemně provázané procesy.......................... 25 7.2.1... Obecně.................................................................. 25 7.2.2... Zahájení projektu a vytvoření plánu 7.2.3... Management interakcí........................................ 27 7.2.4... Management změn............................................. 27 7.2.5... Dokončení procesu a projektu.......................... 28 7.3...... Procesy týkající se rozsahu................................ 29 7.3.1... Obecně.................................................................. 29 7.3.2... Tvorba koncepce................................................. 29 7.3.3... Vývoj a řízení rozsahu......................................... 29 7.3.4... Vymezení činností............................................... 30 7.3.5... Řízení činností...................................................... 30 7.4...... Procesy týkající se času...................................... 30 7.4.1... Obecně.................................................................. 30 7.4.2... Plánování vazeb činností................................... 31 7.4.3... Odhad délky trvání............................................... 31 7.4.4... Tvorba harmonogramu...................................... 31 7.4.5... Řízení harmonogramu........................................ 32 7.5...... Procesy týkající se nákladů................................ 33 7.5.1... Obecně.................................................................. 33 7.5.2... Odhad nákladů..................................................... 33 7.5.3... Rozpočtování........................................................ 33 7.5.4... Řízení nákladů...................................................... 34 7.6...... Procesy týkající se komunikace........................ 34 7.6.1... Obecně.................................................................. 34 7.6.2... Plánování komunikace....................................... 35 7.6.3... Management informací...................................... 35 7.6.4... Řízení komunikace.............................................. 36 7.7...... Procesy týkající se rizik....................................... 36 7.7.1... Obecně.................................................................. 36 7.7.2... Identifikace rizik................................................... 37 7.7.3... Posuzování rizik................................................... 37 |
|
6.1.2... Resource planning................................................................................................................................................................... 21 6.1.3... Resource control....................................................................................................................................................................... 22 6.2...... Personnel-related processes................................................................................................................................................. 22 6.2.1... General....................................................................................................................................................................................... 22 6.2.2... Establishment of the project organizational structure....................................................................................................... 22 6.2.3... Allocation of personnel............................................................................................................................................................ 23 6.2.4... Team development.................................................................................................................................................................. 24 7......... Product/service realization in projects.................................................................................................................................. 25 7.1...... General....................................................................................................................................................................................... 25 7.2...... Interdependent processes...................................................................................................................................................... 25 7.2.1... General....................................................................................................................................................................................... 25 7.2.2... Project initiation and project management
plan 7.2.3... Interaction management......................................................................................................................................................... 27 7.2.4... Change management............................................................................................................................................................. 27 7.2.5... Process and project closure................................................................................................................................................... 28 7.3...... Scope-related processes........................................................................................................................................................ 29 7.3.1... General....................................................................................................................................................................................... 29 7.3.2... Concept development............................................................................................................................................................. 29 7.3.3... Scope development and control............................................................................................................................................ 29 7.3.4... Definition of activities............................................................................................................................................................... 30 7.3.5... Control of activities................................................................................................................................................................... 30 7.4...... Time-related processes........................................................................................................................................................... 30 7.4.1... General....................................................................................................................................................................................... 30 7.4.2... Planning of activity dependencies........................................................................................................................................ 31 7.4.3... Estimation of duration.............................................................................................................................................................. 31 7.4.4... Schedule development........................................................................................................................................................... 31 7.4.5... Schedule control....................................................................................................................................................................... 32 7.5...... Cost-related processes............................................................................................................................................................ 33 7.5.1... General....................................................................................................................................................................................... 33 7.5.2... Cost estimation......................................................................................................................................................................... 33 7.5.3... Budgeting................................................................................................................................................................................... 33 7.5.4... Cost control................................................................................................................................................................................ 34 7.6...... Communication-related processes....................................................................................................................................... 34 7.6.1... General....................................................................................................................................................................................... 34 7.6.2... Communication planning....................................................................................................................................................... 35 7.6.3... Information management....................................................................................................................................................... 35 7.6.4... Communication control........................................................................................................................................................... 36 7.7...... Risk-related processes............................................................................................................................................................ 36 7.7.1... General....................................................................................................................................................................................... 36 7.7.2... Risk identification...................................................................................................................................................................... 37 7.7.3... Risk assessment....................................................................................................................................................................... 37 |
Strana |
|
Page |
7.7.4... Řešení rizik............................................................ 38 7.7.5... Řízení rizik............................................................. 38 7.8...... Procesy nakupování............................................ 38 7.8.1... Obecně.................................................................. 38 7.8.2... Plánování a řízení nakupování.......................... 39 7.8.3... Dokumentování požadavků na nakupování... 39 7.8.4... Management a rozvoj externích poskytovatelů........................................................ 40 7.8.5... Uzavírání smluv................................................... 40 7.8.6... Řízení smluv......................................................... 41 8......... Měření, analýza a zlepšování v projektech..... 41 8.1...... Obecně.................................................................. 41 8.2...... Měření a analýza................................................. 41 8.3...... Zlepšování............................................................. 42 8.3.1... Zlepšování původní organizací......................... 42 8.3.2... Zlepšování projektovou organizací.................. 43 Příloha A (informativní) Přehled procesů Příloha B (informativní) Matice křížových odkazů Bibliografie........................................................................ 52 |
|
7.7.4... Risk treatment............................................................................................................................................................................ 38 7.7.5... Risk control................................................................................................................................................................................. 38 7.8...... Procurement processes.......................................................................................................................................................... 38 7.8.1... General....................................................................................................................................................................................... 38 7.8.2... Procurement planning and control........................................................................................................................................ 39 7.8.3... Documentation of procurement requirements................................................................................................................... 39 7.8.4... External provider management and development............................................................................................................ 40 7.8.5... Contracting................................................................................................................................................................................. 40 7.8.6... Contract control......................................................................................................................................................................... 41 8......... Measurement, analysis and improvement 8.1...... Genral......................................................................................................................................................................................... 41 8.2...... Measurement and analysis.................................................................................................................................................... 41 8.3...... Improvement............................................................................................................................................................................. 42 8.3.1... Improvement by the originating organization..................................................................................................................... 42 8.3.2... Improvement by the project organization............................................................................................................................ 43 Annex A (informative) Overview of processes Annex B (informative) Cross reference matrix
between |
DOKUMENT CHRÁNĚNÝ COPYRIGHTEM |
© ISO 2017, Published in Switzerland Veškerá
práva vyhrazena. Není-li specifikováno jinak, nesmí být žádná část této
publikace reprodukována nebo používána v jakékoliv formě nebo jakýmkoliv
způsobem, elektronickým ani mechanickým, včetně pořizování fotokopií nebo
zveřejnění na internetu nebo intranetu, bez předchozího písemného svolení. O písemné
svolení lze požádat buď přímo ISO na níže uvedené adrese, nebo členskou
organizaci ISO ISO copyright office CH. de Blandonnet 8 · CP 401 CH-1214 Vernier, Geneva, Switzerland Tel. + 41 22 749 01 11 Fax + 41 22 749 09 47 |
Předmluva |
|
Foreword |
ISO (Mezinárodní
organizace pro normalizaci) je celo- |
|
ISO (the International Organization for Standardization) is a worldwide federation of national standards bodies (ISO member bodies). The work of preparing International Standards is normally carried out through ISO technical committees. Each member body interested in a subject for which a technical committee has been established has the right to be represented on that committee. International organizations, governmental and non-governmental, in liaison with ISO, also take part in the work. ISO collaborates closely with the International Electrotechnical Commission (IEC) on all matters of electrotechnical standardization. |
Postupy
použité při tvorbě tohoto dokumentu a postupy určené pro jeho další udržování jsou popsány
ve směrnicích ISO/IEC, část 1. Zejména se má věnovat pozornost rozdílným
schvalovacím kritériím potřebným pro různé druhy dokumentů ISO. Tento
dokument byl vypracován v souladu s redakčními pravidly uvede- |
|
The
procedures used to develop this document and those intended for its further
maintenance are described in the ISO/IEC Directives, Part 1. In particular
the different approval criteria needed for the different types of ISO
documents should be noted. This document was drafted in accordance with the
editorial rules of the ISO/IEC Directives, Part 2 |
Upozorňuje se na
možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových
práv. ISO nelze činit odpovědnou za identifikaci jakéhokoliv nebo všech
patentových práv. Podrobnosti o jakých- |
|
Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights. ISO shall not be held responsible for identifying any or all such patent rights. Details of any patent rights identified during the development of the document will be in the Introduction and/or on the ISO list of patent declarations received (see www.iso.org/patents). |
Jakýkoliv obchodní název použitý v tomto dokumentu se uvádí jako informace pro usnadnění práce uživatelů a neznamená schválení. |
|
Any trade name used in this document is information given for the convenience of users and does not con-stitute an endorsement. |
Vysvětlení nezávazného
charakteru technických norem, významu specifických termínů a výrazů
ISO, které se vztahují k posuzování shody, jakož i informace
o tom, jak ISO dodržuje principy Světové obchodní organi- |
|
For an explanation on the voluntary nature of standards, the meaning of ISO specific terms
and expressions related to conformity
assessment, as well as information about ISO’s adherence to the World Trade
Organization (WTO) principles in the
Technical Barriers to Trade (TBT) see the following URL: |
Tento dokument vypracovala technická komise ISO/TC 176 Management kvality a zabezpečování
kva- |
|
The committee responsible for this document is Technical Committee ISO/TC 176, Quality management and quality assurance, Subcommittee SC 2, Quality systems. |
Toto třetí vydání zrušuje a nahrazuje druhé vydání (ISO 10006:2003),
které bylo technicky revidováno a sladěno s ISO 9000:2015,
ISO 9001:2015 |
|
This third edition cancels and replaces the second edition (ISO 10006:2003), which has been technically revised to align it with ISO 9000:2015, ISO 9001:2015 and ISO 21500:2012. |
Úvod |
|
Introduction |
Tento dokument obsahuje směrnice pro management kvality
v projektech. Popisuje zásady a postupy mana- |
|
This document provides guidelines for quality management in projects. It outlines quality management principles and practices, the implementation of which are important to, and have an impact on, the achievement of quality objectives in projects. It is aligned with ISO 9000:2015 and ISO 9001:2015, and supplements the guidance given in ISO 21500:2012. |
Směrnice uvedené v tomto dokumentu mají sloužit
širokému publiku. Lze je aplikovat na různé projekty. Od těch malých po
rozsáhlé, od jednoduchých po složité, od individuálních projektů po ty, které
jsou součástí programu nebo portfolia projektů. Mají být využívány lidmi se
zkušeností s řízením projektů, kteří se
potřebují ujistit, že jejich organizace využívá postupy uvedené
v normách managementu kvality a systémů managementu kvality
vytvořených ISO/TC 176. Dále mají být využívány těmi, kteří mají zkušenosti s mana- |
|
The guidelines given in this document are intended for a wide audience. They are applicable to projects which can take many forms, from the small to very large, from simple to complex, from being an individual project to being part of a programme or portfolio of projects. They are intended to be used by people who have experience in managing projects and need to ensure that their organization is applying the practices contained in the quality management and quality management system standards from ISO/TC 176, as well as those who have experience in quality management and are required to interact with project organizations in applying their knowledge and experience to the project. Inevitably, some users will find that material presented in the guidelines is unnecessarily detailed for them; however, other users require the detail. |
Tento dokument staví na procesním přístupu, jehož součástí je cyklus Plánuj-Dělej-Kontroluj-Jednej
(PDCA) a „zvažování rizik“. Koncepty
„management kvality v pro- |
|
This document employs the process approach, which incorporates the Plan-Do-Check-Act (PDCA) cycle and “risk based thinking”. The two concepts of “quality management in projects” and “quality management systems in projects” are distinguished as follows: |
– management kvality v projektech zahrnuje: systémy managementu kvality v projektech, odpovědnost managementu v projektech, management zdrojů v projektech, realizaci produktů/služeb v projektech, měření, analýzy a zlepšování v projektech; |
|
– quality management in projects includes: quality management systems in projects, management responsibility in projects, resource management in projects, product/service realization in projects, and measurement, analysis and improvement in projects; |
– systémy
managementu kvality v projektech zahr- |
|
– quality management systems in projects includes: project characteristics, quality management principles in projects, project quality management processes and a quality plan for the project. |
Je jasné, že existují dva aspekty využití managementu kvality v projektech: procesy projektu řízené v rámci systému projektového managementu a kvalita výstupů projektu ve formě produktů a služeb. Selhání při plnění kteréhokoli z těchto dvou aspektů může mít zásadní vliv na výsledné produkty a služby projektu, zákazníky projektu a další zainteresované strany a na samotnou projektovou organizaci. |
|
It is recognized that there are two aspects to the application of quality management in projects: the project processes that are managed within the project management system, and the quality of the project’s outputs in the form of products and services. Failure to meet either of these dual aspects can have significant effects on the project’s products and services, the project’s customer and other interested parties, and the project organization. |
POZNÁMKA Výraz „produkty/služby“ je ve zbytku tohoto dokumentu využíván jako zkratka výrazu „produkty a služby“. |
|
NOTE The expression “products/services” is used as an abbreviation for “products and services” throughout the remainder of this document. |
Tyto
aspekty také zdůrazňují, že plnění cílů kvality je odpovědností vrcholového
vedení. Proto je vyžado- |
|
These aspects also emphasize that the achievement of quality objectives is a top management responsibility, requiring a commitment to the achievement of quality objectives to be instilled at all levels within the organizations involved in the project; however, each level needs to retain responsibility for its respective processes and products/services. |
Vytvoření a udržování
kvality procesů a produktů/ |
|
The
creation and maintenance of process and product/ |
Tento dokument je vytvořen tak, aby byl používán
v kontextu požadavků na systémy managementu kvality, které jsou uvedeny
v ISO 9001:2015, a návodu k procesům projektového
managementu, který je uveden v ISO 21500. Procesy projektového
manage- |
|
This document is designed to be used in
the context of the requirements for quality management systems specified in ISO 9001:2015 and the guidance on
project management processes provided in ISO 21500. Project management
processes are described in |
Struktura tohoto dokumentu odpovídá záměru vytvořit podpůrnou normu obsahující návod, ne normu systému managementu. Matice uvedená v příloze B obsahuje křížové odkazy mezi tímto dokumentem ISO 9001:2015 a ISO 21500:2012. |
|
The structure of this document reflects its design as a supporting standard providing guidance rather than a management system standard. A matrix is presented in Annex B to provide a cross reference between this document, ISO 9001:2015 and ISO 21500:2012. |
1 Předmět normy |
|
1 Scope |
Tento dokument obsahuje směrnice pro využívání managementu kvality v projektech. |
|
This document gives guidelines for the application of quality management in projects. |
Lze ho využít v organizacích pracujících na
projektech různé složitosti. Na malých nebo velkých projektech s krátkou
nebo dlouhou dobou trvání. Může se také jednat o individuální projekty
nebo projekty zařazené do programu nebo portfolia projektů, realizované v růz- |
|
It is applicable to organizations working on projects of varying complexity, small or large, of short or long duration, being an individual project to being part of a programme or portfolio of projects, in different environments, and irrespective of the kind of product/service or process involved, with the intention of satisfying project interested parties by introducing quality management in projects. This can necessitate some tailoring of the guidance to suit a particular project. |
Tento dokument není návodem k projektovému mana- |
|
This document is not a guide to project management itself. Guidance on quality in project management processes is presented in this document. Guidance on project management and related processes is covered in ISO 21500. |
Tento dokument řeší koncept „managementu kvality
v projektech“ i „systémů managementu kvality v pro- |
|
This document addresses the concepts of both “quality management in projects” and “quality management systems in projects”. These are distinguished by being addressed separately by the following topics and clauses: |
– management kvality v projektech zahrnuje:
systémy managementu kvality
v projektech (kapitola 4); odpo- |
|
– quality management in projects includes: quality management systems in projects (Clause 4); management responsibility in projects (Clause 5); resource management in projects (Clause 6); product/service realization in projects (Clause 7); and measurement, analysis and improvement in projects (Clause 8); |
– systémy
managementu kvality v projektech zahr- |
|
– quality management systems in projects includes: project characteristics (4.1); quality management principles in projects (4.2); project quality management processes (4.3); and a quality plan for the project (4.4). |
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.