ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA

ICS 27.120.01; 03.120.10                                                                                                                       Únor 2019

Systémy managementu kvality – Specifické požadavky na používání ISO 9001:2015 organizacemi v dodavatelském řetězci v odvětví jaderné energie, které dodávají produkty a poskytují služby důležité z hlediska jaderné bezpečnosti

ČSN
ISO 19443


01 0382

 

Quality management systems – Specific requirements for the application of ISO 9001:2015 by organizations in the supply
chain of the nuclear energy sector supplying products and services important to nuclear safety (ITNS)

Systèmes de management de la qualité – Exigences spécifiques pour l’application de l’ISO 9001:2015 par les organisations
de la chaîne d’approvisionnement du secteur de l’énergie nucléaire fournissant des produits ou services importants
pour la sûreté nucléaire (IPNS)

Tato norma je českou verzí mezinárodní normy ISO 19443:2018. Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro standardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.

This standard is the Czech version of the International Standard ISO 19443:2018. It was translated by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.


Národní předmluva

Informace o citovaných dokumentech

ISO 9000:2015 zavedena v ČSN EN ISO 9000:2016 (01 0300) Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník

Souvisící ČSN

ČSN EN ISO 9001 (01 0321) Systémy managementu kvality – Požadavky

Upozornění na národní poznámky

Do normy byly k článkům 0.4 a 7.1.5.2 doplněny národní poznámky.

Vypracování normy

Zpracovatel: TÜV NORD Czech, s. r. o., IČO 45242330, Ing. Daniel Jarchovský

Pracovník České agentury pro standardizaci: Ing. Andrea Peková

Česká agentura pro standardizaci je státní příspěvková organizace zřízená Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví na základě ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadav-
cích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

MEZINÁRODNÍ NORMA

Systémy managementu kvality – Specifické požadavky na používání               ISO 19443
ISO 9001:2015 organizacemi v dodavatelském řetězci v odvětví                          První vydání
jaderné energie, které dodávají produkty a poskytují služby důležité                 2018-05
z hlediska jaderné bezpečnosti

ICS 27.120.01; 03.120.10

Obsah

 

Contents

Strana

 

Page

Předmluva.............................................................................................................................................................................................. 6

Úvod........................................................................................................................................................................................................ 7

1......... Předmět normy....................................................................................................................................................................... 14

2......... Citované dokumenty............................................................................................................................................................. 14

3......... Termíny a definice................................................................................................................................................................. 15

4......... Kontext organizace................................................................................................................................................................ 16

4.1...... Porozumění organizaci a jejímu kontextu......................................................................................................................... 16

4.2...... Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran.................................................................................... 17

4.3...... Určení rozsahu systému managementu kvality............................................................................................................... 17

4.4...... Systém managementu kvality a jeho procesy................................................................................................................. 18

5......... Vedení (leadership)............................................................................................................................................................... 19

5.1...... Vedení (leadership) a závazek............................................................................................................................................ 19

5.1.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 19

5.1.2... Zaměření na zákazníka........................................................................................................................................................ 20

5.1.3... Kultura jaderné bezpečnosti................................................................................................................................................ 20

5.2...... Politika...................................................................................................................................................................................... 21

5.2.1... Vytvoření politiky kvality........................................................................................................................................................ 21

5.2.2... Komunikování politiky kvality............................................................................................................................................... 21

5.3...... Role, odpovědnosti a pravomoci v rámci
organizace............................................................................................................................................................................... 21

6......... Plánování................................................................................................................................................................................. 22

6.1...... Opatření pro řešení rizik a příležitostí................................................................................................................................. 22

6.1.3... Určení položek a činností důležitých z hlediska jaderné bezpečnosti......................................................................... 23

6.1.4... Odstupňovaný přístup k uplatňování požadavků
na kvalitu.................................................................................................................................................................................. 23

6.2...... Cíle kvality a plánování jejich dosažení............................................................................................................................. 23

6.3...... Plánování změn..................................................................................................................................................................... 24

7......... Podpora................................................................................................................................................................................... 25

7.1...... Zdroje....................................................................................................................................................................................... 25

7.1.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 25

 

Foreword................................................................................................................................................................................................... 6

Introduction............................................................................................................................................................................................... 7

1......... Scope.......................................................................................................................................................................................... 14

2......... Normative references.............................................................................................................................................................. 14

3......... Terms and definitions.............................................................................................................................................................. 15

4......... Context of the organization..................................................................................................................................................... 16

4.1...... Understanding the organization and its context................................................................................................................. 16

4.2...... Understanding the needs and expectations
of interested parties
.................................................................................................................................................................. 17

4.3...... Determining the scope of the quality
management system
............................................................................................................................................................... 17

4.4...... Quality management system and its processes................................................................................................................. 18

5......... Leadership................................................................................................................................................................................. 19

5.1...... Leadership and commitment................................................................................................................................................. 19

5.1.1... General....................................................................................................................................................................................... 19

5.1.2... Customer focus......................................................................................................................................................................... 20

5.1.3... Nuclear safety culture.............................................................................................................................................................. 20

5.2...... Policy........................................................................................................................................................................................... 21

5.2.1... Establishing the quality policy................................................................................................................................................ 21

5.2.2... Communicating the quality policy......................................................................................................................................... 21

5.3...... Organizational roles, responsibilities
and authorities........................................................................................................................................................................... 21

6......... Planning..................................................................................................................................................................................... 22

6.1...... Actions to address risks and opportunities.......................................................................................................................... 22

6.1.3... Determination of ITNS items and activities......................................................................................................................... 23

6.1.4... Graded approach to the application of quality
requirements
............................................................................................................................................................................. 23

6.2...... Quality objectives and planning to achieve them............................................................................................................... 23

6.3...... Planning of changes................................................................................................................................................................ 24

7......... Support....................................................................................................................................................................................... 25

7.1...... Resources.................................................................................................................................................................................. 25

7.1.1... General....................................................................................................................................................................................... 25

Strana

 

Page

7.1.2... Lidé........................................................................................................................................................................................... 25

7.1.3... Infrastruktura........................................................................................................................................................................... 25

7.1.4... Prostředí pro fungování procesů......................................................................................................................................... 26

7.1.5... Zdroje pro monitorování a měření...................................................................................................................................... 26

7.1.6... Znalosti organizace............................................................................................................................................................... 27

7.2...... Kompetence............................................................................................................................................................................ 28

7.3...... Povědomí................................................................................................................................................................................ 28

7.4...... Komunikace............................................................................................................................................................................ 29

7.5...... Dokumentované informace................................................................................................................................................. 29

7.5.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 29

7.5.2... Vytváření a aktualizace dokumentovaných
informací.................................................................................................................................................................................. 29

7.5.3... Řízení dokumentovaných informací................................................................................................................................... 30

8......... Provoz...................................................................................................................................................................................... 31

8.1...... Plánování a řízení provozu................................................................................................................................................... 31

8.1.1... Ustanovení týkající se padělaných, podvodných
nebo podezřelých položek................................................................................................................................................... 31

8.2...... Požadavky na produkty a služby......................................................................................................................................... 32

8.2.1... Komunikace se zákazníky.................................................................................................................................................... 32

8.2.2... Určování požadavků na produkty a služby....................................................................................................................... 32

8.2.3... Přezkoumání požadavků na produkty a služby............................................................................................................... 33

8.2.4... Změny požadavků na produkty a služby........................................................................................................................... 34

8.3...... Návrh a vývoj produktů a služeb......................................................................................................................................... 34

8.3.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 34

8.3.2... Plánování návrhu a vývoje................................................................................................................................................... 34

8.3.3... Vstupy pro návrh a vývoj....................................................................................................................................................... 35

8.3.4... Způsoby řízení návrhu a vývoje........................................................................................................................................... 36

8.3.5... Výstupy z návrhu a vývoje.................................................................................................................................................... 37

8.3.6... Změny návrhu a vývoje......................................................................................................................................................... 37

8.4...... Řízení externě poskytovaných procesů,
produktů a služeb................................................................................................................................................................... 38

8.4.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 38

8.4.2... Typ a rozsah řízení................................................................................................................................................................. 39

8.4.3... Informace pro externí poskytovatele.................................................................................................................................. 39

8.5...... Výroba a poskytování služeb............................................................................................................................................... 41

8.5.1... Řízení výroby a poskytování služeb.................................................................................................................................... 41

8.5.2 Identifikace a sledovatelnost............................................................................................................................................... 42

8.5.3... Majetek zákazníků nebo externích
poskytovatelů.......................................................................................................................................................................... 43

8.5.4... Ochrana................................................................................................................................................................................... 43

8.5.5... Činnosti po dodání................................................................................................................................................................. 44

8.5.6... Řízení změn............................................................................................................................................................................ 44

 

7.1.2... People......................................................................................................................................................................................... 25

7.1.3... Infrastructure.............................................................................................................................................................................. 25

7.1.4... Environment for the operation of processes....................................................................................................................... 26

7.1.5... Monitoring and measuring resources................................................................................................................................... 26

7.1.6... Organizational knowledge...................................................................................................................................................... 27

7.2...... Competence.............................................................................................................................................................................. 28

7.3...... Awareness................................................................................................................................................................................. 28

7.4...... Communication........................................................................................................................................................................ 29

7.5...... Documented information........................................................................................................................................................ 29

7.5.1... General....................................................................................................................................................................................... 29

7.5.2... Creating and updating............................................................................................................................................................. 29

7.5.3... Control of documented information...................................................................................................................................... 30

8......... Operation.................................................................................................................................................................................... 31

8.1...... Operational planning and control.......................................................................................................................................... 31

8.1.1... Provisions for counterfeit, fraudulent
or suspect (CFS) items............................................................................................................................................................ 31

8.2...... Requirements for products and services............................................................................................................................. 32

8.2.1... Customer communication...................................................................................................................................................... 32

8.2.2... Determination of requirements related
for products and services........................................................................................................................................................ 32

8.2.3... Review of the requirements for products
and services............................................................................................................................................................................... 33

8.2.4... Changes to requirements for products
and services............................................................................................................................................................................... 34

8.3...... Design and development of products
and services............................................................................................................................................................................... 34

8.3.1... General....................................................................................................................................................................................... 34

8.3.2... Design and development planning....................................................................................................................................... 34

8.3.3... Design and development inputs............................................................................................................................................ 35

8.3.4... Design and development controls........................................................................................................................................ 36

8.3.5... Design and development outputs......................................................................................................................................... 37

8.3.6... Design and development changes....................................................................................................................................... 37

8.4...... Control of externally provided processes,
products and services
.............................................................................................................................................................. 38

8.4.1... General....................................................................................................................................................................................... 38

8.4.2... Type and extent of control....................................................................................................................................................... 39

8.4.3... Information for external providers......................................................................................................................................... 39

8.5...... Production and service provision.......................................................................................................................................... 41

8.5.1... Control of production and service provision........................................................................................................................ 41

8.5.2... Idetification and traceability.................................................................................................................................................... 42

8.5.3... Property belonging to customers or external providers.................................................................................................... 43

8.5.4... Preservation............................................................................................................................................................................... 43

8.5.5... Post-delivery activities............................................................................................................................................................. 44

8.5.6... Control of changes................................................................................................................................................................... 44

Strana

 

Page

8.6...... Uvolňování produktů a služeb............................................................................................................................................. 45

8.7...... Řízení neshodných výstupů................................................................................................................................................. 45

9......... Hodnocení výkonnosti........................................................................................................................................................... 46

9.1...... Monitorování, měření, analýza a vyhodnocování............................................................................................................ 46

9.1.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 46

9.1.2... Spokojenost zákazníka......................................................................................................................................................... 47

9.1.3... Analýza a hodnocení............................................................................................................................................................. 47

9.2...... Interní audit.............................................................................................................................................................................. 48

9.3...... Přezkoumání systému managementu.............................................................................................................................. 48

9.3.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 48

9.3.2... Vstupy pro přezkoumání systému managementu.......................................................................................................... 49

10....... Zlepšování............................................................................................................................................................................... 50

10.1.... Obecně..................................................................................................................................................................................... 50

10.2.... Neshoda a nápravné opatření............................................................................................................................................. 50

10.3.... Neustálé zlepšování.............................................................................................................................................................. 51

Bibliografie........................................................................................................................................................................................... 52

 

8.6...... Release of products and services......................................................................................................................................... 45

8.7...... Control of nonconforming outputs........................................................................................................................................ 45

9......... Performance evaluation.......................................................................................................................................................... 46

9.1...... Monitoring, measurement, analysis
and evaluation........................................................................................................................................................................... 46

9.1.1... General....................................................................................................................................................................................... 46

9.1.2... Customer satisfaction.............................................................................................................................................................. 47

9.1.3... Analysis and evaluation.......................................................................................................................................................... 47

9.2...... Internal audit.............................................................................................................................................................................. 48

9.3...... Management review................................................................................................................................................................ 48

9.3.1... General....................................................................................................................................................................................... 48

9.3.2... Management review inputs.................................................................................................................................................... 49

10....... Improvement............................................................................................................................................................................. 50

10.1.... General....................................................................................................................................................................................... 50

10.2.... Nonconformity and corrective action.................................................................................................................................... 50

10.3.... Continual improvement........................................................................................................................................................... 51

Logo0052b

DOKUMENT CHRÁNĚNÝ COPYRIGHTEM

© ISO 2018

Veškerá práva vyhrazena. Žádná část této publikace nesmí být, není-li specifikováno jinak nebo nepožaduje-li se to v souvislosti s její
implementací, reprodukována nebo používána v jakékoliv formě nebo jakýmkoliv způsobem, elektronickým ani mechanickým, včetně
pořizování fotokopií nebo zveřejňování na internetu nebo intranetu, bez předchozího písemného souhlasu. O souhlas lze požádat buď ISO na níže uvedené adrese, nebo členskou organizaci ISO v zemi žadatele.

ISO copyright office

CP 401 · Ch. de Blandonnet 8

CH-1214 Vernier, Geneva

Tel.: + 41 22 749 01 11

Fax: + 41 22 749 09 47

E-mail: copyright@iso.org

Web: www.iso.org

Publikováno ve Švýcarsku

 

Předmluva

 

Foreword

ISO (Mezinárodní organizace pro normalizaci) je celo-
světová federace národních normalizačních orgánů (členů ISO). Mezinárodní normy obvykle vypracová-
vají technické komise ISO. Každý člen ISO, který se zajímá o předmět, pro který byla vytvořena technická komise, má právo být v této technické komisi zastou-
pen. Práce se zúčastňují také vládní i nevládní mezi-
národní organizace, s nimiž ISO navázala pracovní styk. ISO úzce spolupracuje s Mezinárodní elektro-
technickou komisí (IEC) ve všech záležitostech nor-
malizace v elektrotechnice.

 

ISO (the International Organization for Standardization) is a worldwide federation of national standards bodies (ISO member bodies). The work of preparing International Standards is normally carried out through ISO technical committees. Each member body interested in a subject for which a technical committee has been established has the right to be represented on that committee. International organizations, governmental and non-governmental, in liaison with ISO, also take part in the work. ISO collaborates closely with the International Electrotechnical Commission (IEC) on all matters of electrotechnical standardization.

Postupy použité při tvorbě tohoto dokumentu a postupy určené pro jeho další udržování jsou popsány ve směr-
nicích ISO/IEC, část 1. Zejména se má věnovat pozor-
nost rozdílným schvalovacím kritériím potřebným pro různé druhy dokumentů ISO. Tento dokument byl vypracován v souladu s redakčními pravidly uvede-
nými ve směrnicích ISO/IEC, část 2      
(viz www.iso.org/directives).

 

The procedures used to develop this document and those intended for its further maintenance are described in the ISO/IEC Directives, Part 1. In particular the different approval criteria needed for the different types of ISO documents should be noted. This document was drafted in accordance with the editorial rules of the ISO/IEC Directives, Part 2 
(see www.iso.org/directives).

Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. ISO nelze činit odpovědnou za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv. Podrobnosti o jakých-
koliv patentových právech identifikovaných během pří-
pravy tohoto dokumentu budou uvedeny v úvodu a/nebo v seznamu patentových prohlášení obdržených ISO (viz www.iso.org/patents).

 

Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights. ISO shall not be held responsible for identifying any or all such patent rights. Details of any patent rights identified during the development of the document will be in the Introduction and/or on the ISO list of patent declarations received (see www.iso.org/patents).

Jakýkoliv obchodní název použitý v tomto dokumentu se uvádí jako informace pro usnadnění práce uživatelů a neznamená schválení.

 

Any trade name used in this document is information given for the convenience of users and does not constitute an endorsement.

Vysvětlení nezávazného charakteru technických norem, významu specifických termínů a výrazů ISO, které se vztahují k posuzování shody, jakož i informace o tom, jak ISO dodržuje principy Světové obchodní organi-
zace (WTO) týkající se technických překážek obchodu (TBT), jsou uvedeny na tomto odkazu URL:      
www.iso.org/iso/foreword.html.

 

For an explanation on the voluntary nature of standards, the meaning of ISO specific terms and expressions related to conformity assessment, as well as information about ISO’s adherence to the World Trade Organization (WTO) principles in the Technical Barriers to Trade (TBT) see the following URL:  
www.iso.org/iso/foreword.html
.

Tento dokument vypracovala technická komise ISO/TC 85 Jaderná energie, jaderné technologie a radio-
logická ochrana.

 

This document was prepared by Technical Committee ISO/TC 85, Nuclear energy, nuclear technologies, and radiological protection.

 

Úvod

 

Introduction

ISO úzce spolupracuje s Mezinárodní agenturou pro atomovou energii (MAAE). MAAE stanovuje bezpeč-
nostní standardy, které členské státy využívají v rámci svých vnitrostátních předpisů. Normy ISO v oblasti jaderné bezpečnosti jsou doplňujícími technickými dokumenty.

 

ISO collaborates closely with the International Atomic Energy Agency (IAEA). The IAEA establishes standards for safety for use by its member states in the framework of national regulations. ISO standards in the field of nuclear safety are complementary technical documents.

V tomto dokumentu je text převzatý z ISO 9001:2015 umístěn v rámečcích, aby byl odlišen od požadavků specifických pro odvětví jaderné bezpečnosti, uvede-
ných u každé kapitoly/článku. Rozumí se tím, že poža-
davky každé kapitoly/článku obsahují požadavky na jadernou bezpečnost. Vždy, když se text ISO 9001:2015 odvolává na „tuto mezinárodní normu“, týká se to tohoto dokumentu, včetně textu mimo rámečky.

 

In this document, the text reproduced from ISO 9001:2015 is placed in boxes, in order to distinguish it from the sector-specific requirements for nuclear safety given for each clause. It is understood that the requirements of each clause include requirements for nuclear safety. Whenever the ISO 9001:2015 text refers to “this International Standard”, this applies to this document, including the text outside the boxes.

Informativní přílohy uvedené v ISO 9001:2015 nejsou v tomto dokumentu obsaženy.

 

Informative annexes referenced in ISO 9001:2015 are not included in this document.

0.1 Obecně

 

0.1 General

ISO 9001:2015 Systémy managementu kvality – Požadavky

 

ISO 9001:2015, Quality management systems – Requirements

0.1 Obecně

 

0.1 General

Zavedení systému managementu kvality je strate-
gickým rozhodnutím organizace, které může pomoci zlepšit její celkovou výkonnost a poskytnout základ pro iniciativy udržitelného rozvoje.

 

The adoption of a quality management system is a strategic decision for an organization that can help to improve its overall performance and provide a sound basis for sustainable development initiatives.

Potenciální přínosy pro organizaci zavedením systému managementu kvality na základě této mezinárodní normy jsou:

 

The potential benefits to an organization of implementing a quality management system based on this International Standard are:

a)  schopnost trvale poskytovat produkty nebo služby, které splňují požadavky zákazníka a příslušné poža-
davky zákonů a předpisů;

 

a)  the ability to consistently provide products and services that meet customer and applicable statutory and regulatory requirements;

b)  snazší využití příležitostí pro zvýšení spokojenosti zákazníka;

 

b)  facilitating opportunities to enhance customer satisfaction;

c)  řešení rizik a příležitostí souvisících s jejím kon-
textem a cíli;

 

c)  addressing risks and opportunities associated with its context and objectives;

d)  schopnost prokazovat shodu se specifikovanými požadavky systému managementu kvality.

 

d)  the ability to demonstrate conformity to specified quality management system requirements.

Tuto mezinárodní normu mohou používat interní a externí strany.

 

This International Standard can be used by internal and external parties.

Záměrem této mezinárodní normy není implikovat potřebu

 

It is not the intent of this International Standard to imply the need for:

    jednotné struktury různých systémů manage-
mentu kvality;

 

    uniformity in the structure of different quality management systems;

    sladění dokumentace se strukturou kapitol/článků této mezinárodní normy;

 

    alignment of documentation to the clause structure of this International Standard;

    používání specifické terminologie této meziná-
rodní normy v rámci organizace.

 

    the use of the specific terminology of this International Standard within the organization.

Požadavky na systém managementu kvality specifi-
kované v této mezinárodní normě a požadavky na produkty a služby se vzájemně doplňují.

 

The quality management system requirements specified in this International Standard are complementary to requirements for products and services.

Tato mezinárodní norma využívá procesní přístup, který zahrnuje cyklus Plánuj – Dělej – Kontroluj – Jednej (PDCA) a zvažování rizik.

 

This International Standard employs the process approach, which incorporates the Plan-Do-Check-Act (PDCA) cycle and risk-based thinking.

Procesní přístup umožňuje organizaci plánovat její procesy a jejich vzájemné vazby.

 

The process approach enables an organization to plan its processes and their interactions.

PDCA cyklus umožňuje organizaci ujistit se, že jsou pro její procesy zajištěny a řízeny odpovídající zdroje, jsou stanoveny příležitosti ke zlepšování a jedná se podle nich.

 

The PDCA cycle enables an organization to ensure that its processes are adequately resourced and managed, and that opportunities for improvement are identified and acted on.

Zvažování rizik umožňuje organizaci určit faktory, které by mohly způsobit odchýlení jejích procesů a jejího systému managementu kvality od pláno-
vaných výsledků, zavést preventivní nástroje řízení s cílem minimalizovat negativní účinky a maximálně využít příležitosti, které nastanou (viz kapitola A.4).

 

Risk-based thinking enables an organization to determine the factors that could cause its processes and its quality management system to deviate from the planned results, to put in place preventive controls to minimize negative effects and to make maximum use of opportunities as they arise (see Clause A.4).

Trvalé plnění požadavků a řešení budoucích potřeb a očekávání představuje pro organizaci ve stále dyna-
mičtějším a složitějším prostředí výzvu. Aby organi-
zace tohoto cíle dosáhla, může považovat za nezbytné přijmout kromě náprav a neustálého zlepšování různé formy zlepšení, jako je skoková změna, inovace a reorganizace.

 

Consistently meeting requirements and addressing future needs and expectations poses a challenge for organizations in an increasingly dynamic and complex environment. To achieve this objective, the organization might find it necessary to adopt various forms of improvement in addition to correction and continual improvement, such as breakthrough change, innovation and re-organization.

V této mezinárodní normě se používají tyto slovesné tvary:

 

In this International Standard, the following verbal forms are used:

    „musí“ vyjadřuje požadavek;

 

    “shall” indicates a requirement;

    „má“ vyjadřuje doporučení;

 

    “should” indicates a recommendation;

    „smí“ vyjadřuje dovolení;

 

    “may” indicates a permission;

    „může“ vyjadřuje možnost nebo způsobilost.

 

    “can” indicates a possibility or a capability.

Informace s označením „POZNÁMKA“ slouží jako návod pro pochopení nebo objasnění souvisícího požadavku.

 

Information marked as “NOTE” is for guidance in understanding or clarifying the associated requirement.

0.2 Zásady managementu kvality

 

0.2 Quality management principles

ISO 9001:2015 Systémy managementu kvality – Požadavky

 

ISO 9001:2015, Quality management systems – Requirements

0.2 Zásady managementu kvality

 

0.2 Quality management principles

Tato mezinárodní norma je založena na zásadách managementu kvality popsaných v ISO 9000. Popisy zahrnují uvedení každé zásady, odůvodnění, proč je zásada pro organizaci důležitá, některé příklady pří-
nosů souvisících s danou zásadou a příklady typic-
kých opatření pro zlepšování výkonnosti organizace při aplikování dané zásady.

 

This International Standard is based on the quality management principles described in ISO 9000. The descriptions include a statement of each principle, a rationale of why the principle is important for the organization, some examples of benefits associated with the principle and examples of typical actions to improve the organization’s performance when applying the principle.

Zásady managementu kvality jsou:

 

The quality management principles are:

    zaměření na zákazníka;

 

    customer focus;

    vedení (leadership);

 

    leadership;

    angažovanost lidí;

 

    engagement of people;

    procesní přístup;

 

    process approach;

    zlepšování;

 

    improvement;

    rozhodování založené na faktech;

 

    evidence-based decision making;

    management vztahů.

 

    relationship management.

Uplatňuje se také:

 

The following also apply:

    kultura jaderné bezpečnosti;

 

    nuclear safety culture;

    stanovení položek a činností důležitých z hlediska jaderné bezpečnosti;

 

    determination of ITNS items and activities;

    odstupňovaný přístup k uplatňování požadavků na kvalitu.

 

    graded approach to the application of quality requirements.

0.3 Procesní přístup

 

0.3 Process approach

0.3.1 Obecně

 

0.3.1 General

ISO 9001:2015 Systémy managementu kvality – Požadavky

 

ISO 9001:2015, Quality management systems – Requirements

0.3 Procesní přístup

 

0.3 Process approach

0.3.1 Obecně

 

0.3.1 General

Tato mezinárodní norma prosazuje zavedení pro-
cesního přístupu při vývoji, zavádění a zlepšování efektivnosti systému managementu kvality s cílem zvýšit spokojenost zákazníka plněním jeho požadavků. Specifické požadavky považované za nezbytné při zavádění procesního přístupu jsou uvedeny v 4.4.

 

This International Standard promotes the adoption of a process approach when developing, implementing and improving the effectiveness of a quality management system, to enhance customer satisfaction by meeting customer requirements. Specific requirements considered essential to the adoption of a process approach are included in 4.4.

Pochopení a řízení vzájemně provázaných procesů jako systému přispívá k efektivnosti a účinnosti orga-
nizace při dosahování zamýšlených výsledků. Tento přístup umožňuje organizaci řídit vzájemné vztahy a vzájemné závislosti mezi procesy systému tak, aby bylo možné zvýšit celkovou výkonnost organizace.

 

Understanding and managing interrelated processes as a system contributes to the organization’s effectiveness and efficiency in achieving its intended results. This approach enables the organization to control the interrelationships and interdependencies among the processes of the system, so that the overall performance of the organization can be enhanced.

Procesní přístup vyžaduje systematické vymezení a management procesů a jejich vzájemných vazeb tak, aby se dosáhlo zamýšlených výsledků v souladu s politikou kvality a strategickým zaměřením organi-
zace. Management procesů a systému jako celku může být realizován používáním cyklu PDCA (viz 0.3.2) s celkovým zaměřením na zvažování rizik (viz 0.3.3), jehož cílem je využít příležitosti a předcházet nežá-
doucím výsledkům.

 

The process approach involves the systematic definition and management of processes, and their interactions, so as to achieve the intended results in accordance with the quality policy and strategic direction of the organization. Management of the processes and the system as a whole can be achieved using the PDCA cycle (see 0.3.2) with an overall focus on risk-based thinking (see 0.3.3) aimed at taking advantage of opportunities and preventing undesirable results.

Používání procesního přístupu v rámci systému mana-
gementu kvality umožňuje

 

The application of the process approach in a quality management system enables:

a)  pochopení požadavků a důslednost při jejich plnění;

 

a)  understanding and consistency in meeting requirements;

b)  zvažování procesů z hlediska přidané hodnoty;

 

b)  the consideration of processes in terms of added value;

c)  dosažení efektivní výkonnosti procesů;

 

c)  the achievement of effective process performance;

d)  zlepšení procesů na základě hodnocení dat a informací.

 

d)  improvement of processes based on evaluation of data and information.

Obrázek 1 uvádí schematické znázornění jakéhokoliv procesu a ukazuje vzájemné vazby jeho prvků. Monitorovací a měřicí kontrolní body, které jsou nezbytné pro řízení, jsou specifické pro každý proces a budou se měnit v závislosti na souvisících rizicích.

 

Figure 1 gives a schematic representation of any process and shows the interaction of its elements. The monitoring and measuring checkpoints, which are necessary for control, are specific to each process and will vary depending on the related risks.

Obrázek 1 – Schematické znázornění prvků jednoho procesu

Figure 1 – Schematic representation of the elements of a single process

0.3.2 Cyklus Plánuj – Dělej – Kontroluj – Jednej

 

0.3.2 Plan-Do-Check-Act cycle

ISO 9001:2015 Systémy managementu kvality – Požadavky

 

ISO 9001:2015, Quality management systems – Requirements

0.3.2 Cyklus Plánuj – Dělej – Kontroluj – Jednej

 

0.3.2 Plan-Do-Check-Act cycle

Cyklus PDCA lze aplikovat na všechny procesy a na systém managementu kvality jako celek. Obrázek 2
znázorňuje, jak lze ve vztahu k cyklu PDCA seskupit kapitoly 4 až 10.

 

The PDCA cycle can be applied to all processes and to the quality management system as a whole. Figure 2
illustrates how Clauses 4 to 10 can be grouped in relation to the PDCA cycle.

 

POZNÁMKA Čísla v závorkách odkazují na kapitoly této mezinárodní normy.

 

NOTE Numbers in brackets refer to the clauses in this International Standard.

Obrázek 2 – Znázornění struktury této mezinárodní normy v cyklu PDCA

 

Figure 2 – Representation of the structure of this International Standard in the PDCA cycle

 

 

 

Cyklus PDCA lze ve stručnosti popsat takto:

 

The PDCA cycle can be briefly described as follows:

    Plánuj: stanov cíle systému a jeho procesů a zdroje potřebné pro dosažení výsledků v souladu s poža-
davky zákazníka a s politikami organizace, iden-
tifikuj rizika a příležitosti a zaměř se na ně.

 

    Plan: establish the objectives of the system and its processes, and the resources needed to deliver results in accordance with customers’ requirements and the organization’s policies, and identify and address risks and opportunities;

    Dělej: zaváděj to, co bylo naplánováno.

 

    Do: implement what was planned;

    Kontroluj: monitoruj a (přichází-li to v úvahu) měř procesy a výsledné produkty a služby ve vztahu k politikám, cílům, požadavkům a plánovaným činnostem a podávej zprávy o výsledcích.

 

    Check: monitor and (where applicable) measure processes and the resulting products and services against policies, objectives, requirements and planned activities, and report the results;

    Jednej: podle potřeby přijímej opatření pro zlepšo-
vání výkonnosti.

 

    Act: take actions to improve performance, as necessary.

0.3.3 Zvažování rizik

 

0.3.3 Risk-based thinking

ISO 9001:2015 Systémy managementu kvality – Požadavky

 

ISO 9001:2015, Quality management systems – Requirements

0.3.3 Zvažování rizik

 

0.3.3 Risk-based thinking

Zvažování rizik (viz kapitola A.4) je nezbytné pro vybudování efektivního systému managementu kva-
lity. Koncepce zvažování rizik byla v předchozích

 

Risk-based thinking (see Clause A.4) is essential for achieving an effective quality management system. The concept of risk-based thinking has been implicit

vydáních této mezinárodní normy obsažena impli-
citně, zahrnovala například provedení preventivního opatření k odstranění potenciálních neshod, analyzo-
vání veškerých vyskytujících se neshod a přijetí opa-
tření odpovídajícího následkům neshody, které má zabránit opakovanému výskytu.

 

in previous editions of this International Standard including, for example, carrying out preventive action to eliminate potential nonconformities, analysing any nonconformity that do occur, and taking action to prevent recurrence that is appropriate for the effects of the nonconformity.

Aby organizace vyhověla požadavkům této meziná-
rodní normy, musí plánovat a realizovat opatření pro řešení rizik a příležitostí. Řešení jak rizik, tak příleži-
tostí vytváří základ pro zvyšování efektivnosti systému managementu kvality, dosahování lepších výsledků a předcházení negativním účinkům.

 

To conform to the requirements of this International Standard, an organization needs to plan and implement actions to address risks and opportunities. Addressing both risks and opportunities establishes a basis for increasing the effectiveness of the quality management system, achieving improved results and preventing negative effects.

Příležitosti mohou vzniknout následkem situace, která má příznivý vliv na dosažení zamýšleného výsledku. Může se například jednat o soubor okolností, které umožňují organizaci přilákat zákazníky, vyvinout nové produkty a služby, snížit plýtvání nebo zlepšit produktivitu. Opatření pro řešení příležitostí mohou rovněž zahrnovat zvažování souvisících rizik. Riziko je účinek nejistoty a každá taková nejistota může mít pozitivní nebo negativní účinky. Pozitivní odchylka vyplývající z rizika může poskytnout příležitost, avšak ne všechny pozitivní účinky rizika mají za následek příležitosti.

 

Opportunities can arise as a result of a situation favourable to achieving an intended result, for example, a set of circumstances that allow the organization to attract customers, develop new products and services, reduce waste or improve productivity. Actions to address opportunities can also include consideration of associated risks. Risk is the effect of uncertainty and any such uncertainty can have positive or negative effects. A positive deviation arising from a risk can provide an opportunity, but not all positive effects of risk result in opportunities.

0.4 Vazby na ostatní normy systému managementu

 

0.4 Relationship with other management system standards

ISO 9001:2015 Systémy managementu kvality – Požadavky

 

ISO 9001:2015, Quality management systems – Requirements

0.4 Vazby na ostatní normy systému managementu

 

0.4 Relationship with other management system standards

Tato mezinárodní norma používá rámec vypracovaný ISO s cílem zlepšit sladění mezinárodních norem systémů managementu (viz kapitola A.1).

 

This International Standard applies the framework developed by ISO to improve alignment among its International Standards for management systems (see Clause A.1).

Tato mezinárodní norma umožňuje organizaci použí-
vat procesní přístup spolu s cyklem PDCA a zvažová-
ním rizik, aby sladila a propojila systém manage-
mentu kvality s požadavky jiných norem systémů managementu.

 

This International Standard enables an organization to use the process approach, coupled with the PDCA cycle and risk-based thinking, to align or integrate its quality management system with the requirements of other management system standards.

Tato mezinárodní norma má vazby na ISO 9000 a ISO 9004:

 

This International Standard relates to ISO 9000 and ISO 9004 as follows:

    ISO 9000 Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník poskytuje základ pro správné pochopení a zavedení této mezinárodní normy;

 

    ISO 9000, Quality management systems – Fundamentals and vocabulary provides essential background for the proper understanding and implementation of this International Standard;

    ISO 9004 Řízení udržitelného úspěchu organi-
zace – Přístup managementu kvality
poskytuje návod organizacím, které se rozhodnou pokročit nad rámec požadavků této mezinárodní normy.

 

    ISO 9004, Managing for the sustained success of an organization – A quality management approach provides guidance for organizations that choose to progress beyond the requirements of this International Standard.

Příloha BNP1) uvádí podrobnosti o jiných mezinárod-
ních normách managementu kvality a systémů mana-
gementu kvality, které vypracovala ISO/TC 176.

 

Annex B provides details of other International Standards on quality management and quality management systems that have been developed by ISO/TC 176.

Tato mezinárodní norma neobsahuje požadavky, které jsou specifické pro jiné systémy managementu, např. systémy environmentálního managementu, manage-
mentu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci nebo finančního managementu.

 

This International Standard does not include requirements specific to other management systems, such as those for environmental management, occupational health and safety management, security management, nuclear accounting and control or financial management.

Pro různá odvětví byly vypracovány specifické normy systému managementu kvality, které jsou založeny na požadavcích této mezinárodní normy. Některé z těchto norem specifikují další požadavky na systém managementu kvality, zatímco jiné normy se omezují na poskytování návodu pro používání této meziná-
rodní normy v rámci konkrétního odvětví.

 

Sector-specific quality management system standards based on the requirements of this International Standard have been developed for a number of sectors. Some of these standards specify additional quality management system requirements, while others are limited to providing guidance to the application of this International Standard within the particular sector.

Matici znázorňující vzájemný vztah mezi kapitolami/
články tohoto vydání této mezinárodní normy a před-
chozího vydání (ISO 9001:2008) lze nalézt na veřejně přístupné webové stránce ISO/TC 176/SC 2:    
www.iso.org/tc176/sc02/public.

 

A matrix showing the correlation between the clauses of this edition of this International Standard and the previous edition (ISO 9001:2008) can be found on the ISO/TC 176/SC 2 open access web site at:      
www.iso.org/tc176/sc02/public.

Požadavky na systém managementu specifické pro management zabezpečení/fyzické ochrany a pro evi-
denci a kontrolu/řízení jaderného materiálu nejsou v této mezinárodní normě řešeny.

 

Management system requirements specific to security management, and nuclear material accounting and control are not addressed in this International Standard.

1 Předmět normy

 

1 Scope

ISO 9001:2015 Systémy managementu kvality – Požadavky

 

ISO 9001:2015, Quality management systems – Requirements

1 Předmět normy

 

1 Scope

Tato mezinárodní norma specifikuje požadavky na systém managementu kvality, když organizace

 

This International Standard specifies requirements for a quality management system when an organization:

a)  potřebuje prokazovat svou schopnost trvale posky-
tovat produkty a služby, které splňují požadavky zákazníka a příslušné požadavky zákonů a před-
pisů, a

 

a)  needs to demonstrate its ability to consistently provide products and services that meet customer and applicable statutory and regulatory requirements, and

b)  má v úmyslu zvyšovat spokojenost zákazníka efektivním aplikováním tohoto systému, včetně procesů k jeho zlepšování, a prokazováním shody s požadavky zákazníka a s příslušnými požadavky zákonů a předpisů.

 

b)  aims to enhance customer satisfaction through the effective application of the system, including processes for improvement of the system and the assurance of conformity to customer and applicable statutory and regulatory requirements.

Všechny požadavky této mezinárodní normy jsou všeobecně použitelné a mají být aplikovatelné v jaké-
koli organizaci bez ohledu na její typ nebo velikost nebo na produkty a služby, které poskytuje.

 

All the requirements of this International Standard are generic and are intended to be applicable to any organization, regardless of its type or size, or the products and services it provides.

POZNÁMKA 1 V této mezinárodní normě se termíny „produkt“ nebo „služba“ vztahují pouze na produkty a služby, které jsou určeny pro zákazníka nebo jsou zákazníkem požadovány.

 

NOTE 1 In this International Standard, the terms “product” or “service” only apply to products and services intended for, or required by, a customer.

POZNÁMKA 2 Požadavky zákonů a předpisů mohou být vyjádřeny jako právní požadavky.

 

NOTE 2 Statutory and regulatory requirements can be expressed as legal requirements.

Tato mezinárodní norma platí pro organizace dodá-
vající produkty nebo poskytující služby důležité z hle-
diska jaderné bezpečnosti.

 

This International Standard applies to organizations supplying ITNS products or services.

Uplatňování této technické normy v organizacích vyko-
návajících činnosti na licencovaném jaderném praco-
višti podléhá předchozímu souhlasu držitele licence.

 

Application of this standard to organizations performing activities on a licensed nuclear site is subject to prior agreement by the Licensee.

Požadavky specifikované v této mezinárodní normě jsou doplňkové (nikoliv alternativní) k požadavkům zákazníka a k příslušným požadavkům zákonů a předpisů.

 

Requirements specified in this International Standard are complementary (not alternative) to customer and applicable statutory and regulatory requirements.

 

 

Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.



NP1)   NÁRODNÍ POZNÁMKA Jedná se o přílohu B v ISO 9001:2015. ISO 19443 neobsahuje přílohy.