PŘEDBĚŽNÁ ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 03.120.10 Listopad 2018
Systémy managementu kvality – Směrnice |
ČSN P 01 0322 |
Quality management systems – Guidelines for the application of ISO 9001:2015
Systèmes de management de la qualité – Lignes directrices pour l’application de l’ISO 9001:2015
Tato předběžná norma je českou verzí technické specifikace ISO/TS 9002:2016. Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro standardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.
This prestandard is the Czech version of the Technical Specification ISO/TS 9002:2016. It was translated by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.
Národní předmluva
Upozornění na používání této normy
Tato předběžná česká technická norma přejímá technickou specifikaci ISO/TS 9002:2016 vydanou v souladu se směrnicemi ISO/IEC, část 1 a je určena k ověření. Případné připomínky k obsahu normy přijímá Česká agentura pro standardizaci.
Převzetí TS nevyžaduje zrušení konfliktních národních norem platných pro stejný předmět normalizace.
Informace o citovaných dokumentech
EN ISO 9000:2015 zavedena v ČSN EN ISO 9000:2016 (01 0300) Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník
EN ISO 9001:2015 zavedena v ČSN EN ISO 9001:2016 (01 0321) Systémy managementu kvality – Požadavky
Souvisící ČSN
ČSN EN ISO 9004 (01 0324) Řízení udržitelného úspěchu organizace – Přístup managementu kvality
ČSN ISO 10001 (01 0340) Management
kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro pravidla chování
organizací
ČSN ISO 10002 (01 0339) Management kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro vyřizování stížností v organizacích
ČSN ISO 10003 (01 0341) Management kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro externí řešení sporů organizace
ČSN ISO 10004 (01 0342) Management kvality – Spokojenost zákazníka – Směrnice pro monitorování a měření
ČSN ISO 10005 (01 0332) Systémy managementu kvality – Směrnice pro plány kvality
ČSN ISO 10006 (01 0333) Systémy managementu jakosti – Směrnice pro management jakosti projektů
ČSN ISO 10007 (01 0334) Systémy managementu jakosti – Směrnice managementu konfigurace
ČSN EN ISO 10012 (01 0360) Systémy managementu měření – Požadavky na procesy měření a měřicí vybavení
ČSN ISO/TR 10007 (01 0331) Směrnice pro dokumentaci systému managementu jakosti
ČSN ISO 10014 (01 0335) Management kvality – Směrnice pro dosahování finančních a ekonomických přínosů
ČSN ISO 10015 (01 0337) Management jakosti – Směrnice pro výcvik
ČSN ISO/TR 10017 (01 0336) Návod k aplikaci statistických metod v ISO 9001:2000
ČSN ISO 10019 (01 0338) Směrnice pro výběr poradců v systému managementu kvality a pro využívání jejich služeb
ČSN EN ISO 14001 (01 0901) Systémy environmentálního managementu – Požadavky s návodem pro použití
ČSN EN ISO 19011 (01 0330) Směrnice pro auditování systémů managementu
ČSN ISO 31000 (01 0351) Management rizik – Principy a směrnice
ČSN EN 31010 (01 0352) Management rizik – Techniky posuzování rizik
ČSN EN 60300-1 (01 0690) Management spolehlivosti – Část 1: Návod pro management a použití
ČSN EN 61160 (01 0678) Přezkoumání návrhu
Vypracování normy
Zpracovatel: Česká společnost pro jakost, IČO 00417955, Ing. Ondřej Hykš
Technická normalizační komise: TNK 6 Management kvality a prokazování kvality
Pracovník České agentury pro standardizaci: Ing. Radmila Foretová
Česká agentura pro standardizaci je státní příspěvková organizace zřízená Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví na základě ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE
Systémy managementu
kvality – Směrnice ISO/TS
9002
pro aplikování ISO 9001:2015 První vydání
2016-11-01
ICS 03.120.10
|
||
Strana |
|
Page |
Předmluva.............................................................................................................................................................................................. 7 Úvod........................................................................................................................................................................................................ 8 1......... Předmět normy......................................................................................................................................................................... 9 2......... Citované dokumenty................................................................................................................................................................ 9 3......... Termíny a definice................................................................................................................................................................. 10 4......... Kontext organizace................................................................................................................................................................ 10 4.1...... Porozumění organizaci a jejímu kontextu......................................................................................................................... 10 4.2...... Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran.................................................................................... 11 4.3...... Určení rozsahu
systému managementu 4.4...... Systém managementu kvality a jeho procesy................................................................................................................. 15 5......... Vedení (leadership)............................................................................................................................................................... 17 5.1...... Vedení (leadership) a závazek............................................................................................................................................ 17 5.1.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 17 5.1.2... Zaměření na zákazníka........................................................................................................................................................ 19 5.2...... Politika...................................................................................................................................................................................... 20 5.2.1... Vytvoření politiky kvality........................................................................................................................................................ 20 5.2.2... Sdělování politiky kvality....................................................................................................................................................... 20 5.3...... Role, odpovědnosti a pravomoci v rámci organizace..................................................................................................... 21 6......... Plánování................................................................................................................................................................................. 22 6.1...... Opatření pro řešení rizik a příležitostí................................................................................................................................. 22 6.2...... Cíle kvality a plánování jejich dosažení............................................................................................................................. 24 6.3...... Plánování změn..................................................................................................................................................................... 26 7......... Podpora................................................................................................................................................................................... 27 7.1...... Zdroje....................................................................................................................................................................................... 27 7.1.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 27 7.1.2... Lidé........................................................................................................................................................................................... 28 7.1.3... Infrastruktura........................................................................................................................................................................... 28 7.1.4... Prostředí pro fungování procesů......................................................................................................................................... 29 7.1.5... Zdroje pro monitorování a měření...................................................................................................................................... 30 7.1.6... Znalosti organizace............................................................................................................................................................... 32 7.2...... Kompetence............................................................................................................................................................................ 33 7.3...... Povědomí................................................................................................................................................................................ 34 |
|
Foreword................................................................................................................................................................................................... 7 Introduction.................................................................................. 8 1......... Scope............................................................................... 9 2......... Normative references................................................... 9 3......... Terms and definitions................................................ 10 4......... Context of the organization....................................... 10 4.1...... Understanding the organization and its context.... 10 4.2...... Understanding the needs and expectations 4.3...... Determining the scope of the qualitymanagement system............................................................................................. 14 4.4...... Quality management system and its processes... 15 5......... Leadership................................................................... 17 5.1...... Leadership and commitment................................... 17 5.1.1... General......................................................................... 17 5.1.2... Customer focus........................................................... 19 5.2...... Policy............................................................................. 20 5.2.1... Establishing the quality policy.................................. 20 5.2.2... Communicating the quality policy........................... 20 5.3...... Organizational
roles, responsibilities 6......... Planning........................................................................ 22 6.1...... Actions to address risks and opportunities............. 22 6.2...... Quality objectives and planning to achieve them. 24 6.3...... Planning of changes.................................................. 26 7......... Support.......................................................................... 27 7.1...... Resources..................................................................... 27 7.1.1... General......................................................................... 27 7.1.2... People........................................................................... 28 7.1.3... Infrastructure................................................................ 28 7.1.4... Environment for the operation of processes......... 29 7.1.5... Monitoring and measuring resources..................... 30 7.1.6... Organizational knowledge........................................ 32 7.2...... Competence................................................................ 33 7.3...... Awareness.................................................................... 34 |
Strana |
|
Page |
7.4...... Komunikace............................................................................................................................................................................ 35 7.5...... Dokumentované informace................................................................................................................................................. 36 7.5.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 36 7.5.2... Vytváření
a aktualizace dokumentovaných 7.5.3... Řízení dokumentovaných informací................................................................................................................................... 37 8......... Provoz...................................................................................................................................................................................... 39 8.1...... Plánování a řízení provozu................................................................................................................................................... 39 8.2...... Požadavky na produkty a služby......................................................................................................................................... 40 8.2.1... Komunikace se zákazníky.................................................................................................................................................... 40 8.2.2... Určování
požadavků na produkty aslužby........................................................................................................................ 40 8.2.3... Přezkoumání
požadavků naprodukty a služby................................................................................................................ 41 8.2.4... Změny požadavků
naprodukty a služby............................................................................................................................ 42 8.3...... Návrh
a vývojproduktů a služeb.......................................................................................................................................... 42 8.3.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 42 8.3.2... Plánování návrhu a vývoje................................................................................................................................................... 43 8.3.3... Vstupy pro návrh a vývoj....................................................................................................................................................... 45 8.3.4... Způsoby řízení návrhu a vývoje........................................................................................................................................... 45 8.3.5... Výstupy z návrhu a vývoje.................................................................................................................................................... 47 8.3.6... Změny návrhu a vývoje......................................................................................................................................................... 48 8.4...... Řízení externě
poskytovaných procesů, 8.4.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 49 8.4.2... Typ a rozsah řízení................................................................................................................................................................. 50 8.4.3... Informace pro externí poskytovatele.................................................................................................................................. 51 8.5...... Výroba a poskytování služeb............................................................................................................................................... 52 8.5.1... Řízení výroby a poskytování služeb.................................................................................................................................... 52 8.5.2... Identifikace a sledovatelnost............................................................................................................................................... 53 8.5.3... Majetek
zákazníků nebo externích 8.5.4... Ochrana................................................................................................................................................................................... 56 8.5.5... Činnosti po dodání................................................................................................................................................................. 57 8.5.6... Řízení změn............................................................................................................................................................................ 57 8.6...... Uvolňování produktů a služeb............................................................................................................................................. 58 8.7...... Řízení neshodných výstupů................................................................................................................................................. 59 9......... Hodnocení výkonnosti........................................................................................................................................................... 61 9.1...... Monitorování,
měření, analýza 9.1.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 61 9.1.2... Spokojenost zákazníka......................................................................................................................................................... 61 9.1.3... Analýza a hodnocení............................................................................................................................................................. 62 9.2...... Interní audit.............................................................................................................................................................................. 63 9.3...... Přezkoumání systému managementu.............................................................................................................................. 66 9.3.1... Obecně..................................................................................................................................................................................... 66 |
|
7.4...... Communication........................................................... 35 7.5...... Documented information.......................................... 36 7.5.1... General......................................................................... 36 7.5.2... Creating
andupdating................................................ 37 7.5.3... Control of documented information........................ 37 8......... Operation...................................................................... 39 8.1...... Operational planning and control............................ 39 8.2...... Requirements for products and services................ 40 8.2.1... Customer communication......................................... 40 8.2.2... Determining the
requirements for products 8.2.3... Review of
requirements for products 8.2.4... Changes to
requirements for products 8.3...... Design and
development of products 8.3.1... General......................................................................... 42 8.3.2... Design and development planning......................... 43 8.3.3... Design and development inputs.............................. 45 8.3.4... Design and development controls........................... 45 8.3.5... Design and development outputs............................ 47 8.3.6... Design and development changes......................... 48 8.4...... Control of
externally provided processes, 8.4.1... General......................................................................... 49 8.4.2... Type and extent of control......................................... 50 8.4.3... Information for external providers........................... 51 8.5...... Production and service provision............................. 52 8.5.1... Control of production and service provision.......... 52 8.5.2... Identification and traceability.................................... 53 8.5.3... Property belonging to customers or external providers.................................................................................................... 55 8.5.4... Preservation................................................................. 56 8.5.5... Post-delivery activities................................................ 57 8.5.6... Control of changes..................................................... 57 8.6...... Release of products and services............................ 58 8.7...... Control of nonconforming outputs........................... 59 9......... Performance evaluation............................................ 61 9.1...... Monitoring,
measurement, analysis 9.1.1... General......................................................................... 61 9.1.2... Customer satisfaction................................................ 61 9.1.3... Analysis and evaluation............................................. 62 9.2...... Internal audit................................................................ 63 9.3...... Management review................................................... 66 9.3.1... General......................................................................... 66 |
Strana |
|
Page |
9.3.2... Vstupy pro přezkoumání systému managementu.......................................................................................................... 66 9.3.3... Výstupy z přezkoumání systému managementu............................................................................................................ 67 10....... Zlepšování............................................................................................................................................................................... 68 10.1.... Obecně..................................................................................................................................................................................... 68 10.2.... Neshoda a nápravné opatření............................................................................................................................................. 68 10.3.... Neustálé zlepšování.............................................................................................................................................................. 70 Bibliografie........................................................................................................................................................................................... 72 |
|
9.3.2... Management review inputs....................................... 66 9.3.3... Management review outputs.................................... 65 10....... Improvement................................................................ 68 10.1.... General......................................................................... 68 10.2.... Nonconformity and corrective action...................... 68 10.3.... Continual improvement............................................. 70 Bibliography.............................................................................. 72 |
DOKUMENT CHRÁNĚNÝ COPYRIGHTEM |
© ISO 2016, Published in Switzerland Veškerá
práva vyhrazena. Není-li specifikováno jinak, nesmí být žádná část této
publikace reprodukována nebo používána v jakékoliv formě nebo jakýmkoliv
způsobem, elektronickým ani mechanickým, včetně pořizování fotokopií nebo
zveřejnění na internetu nebo intranetu, bez předchozího písemného svolení. O
písemné svolení lze požádat buď přímo ISO na níže uvedené adrese, nebo
členskou organizaci ISO ISO copyright office CH. de Blandonnet 8 · CP 401 CH-1214 Vernier, Geneva, Switzerland Tel. + 41 22 749 01 11 Fax + 41 22 749 09 47 |
Předmluva |
|
Foreword |
ISO (Mezinárodní organizace pro normalizaci) je celosvětová federace národních normalizačních orgánů (členů ISO). Mezinárodní normy obvykle vypracovávají technické komise ISO. Každý člen ISO, který se zajímá o předmět, pro který byla vytvořena technická komise, má právo být v této technické komisi zastoupen. Práce se zúčastňují také vládní i nevládní mezinárodní organizace, s nimiž ISO navázala pracovní styk. ISO úzce spolupracuje s Mezinárodní elektrotechnickou komisí (IEC) ve všech záležitostech normalizace v elektrotechnice. |
|
ISO (the International Organization for Standardization) is a worldwide federation of
national standards bodies (ISO member bodies). The work of preparing
International Standards is normally carried out through ISO technical
committees. Each member body interested in a subject for which a technical
committee has been |
Postupy použité při
tvorbě tohoto dokumentu a postupy určené pro jeho další udržování jsou
popsány ve směrnicích ISO/IEC, část 1. Zejména se má věnovat pozornost
rozdílným schvalovacím kritériím potřebným pro různé druhy dokumentů ISO.
Tento dokument byl vypracován v souladu s redakčními pravidly
uvedenými ve směrnicích ISO/IEC, část 2 (viz |
|
The procedures
used to develop this document and those
intended for its further maintenance are described in the ISO/IEC Directives,
Part 1. In particular the different approval criteria needed for the
different types of ISO documents should be noted. This document was drafted
in accordance with the editorial rules of the ISO/IEC Directives, Part
2 (see |
Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. ISO nelze činit odpovědnou za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv. Podrobnosti o jakýchkoliv patentových právech identifikovaných během přípravy tohoto dokumentu budou uvedeny v úvodu a/nebo v seznamu patentových prohlášení obdržených ISO (viz www.iso.org/patents). |
|
Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights. ISO shall not be held responsible for identifying any or all such patent rights. Details of any patent rights identified during the development of the document will be in the Introduction and/or on the ISO list of patent declarations received (see www.iso.org/patents). |
Jakýkoliv obchodní název použitý v tomto dokumentu se uvádí jako informace pro usnadnění práce uživatelů a neznamená schválení. |
|
Any trade name used in this document is information given for the convenience of users and does not con-stitute an endorsement. |
Vysvětlení nezávazného
charakteru technických norem, významu
specifických termínů a výrazů ISO, které se vztahují k posuzování
shody, jakož i informace o tom, jak ISO dodržuje principy Světové
obchodní organizace (WTO) týkající se technických překážek obchodu (TBT),
jsou uvedeny na tomto odkazu URL: |
|
For an explanation on the meaning of ISO specific terms and expressions related to
conformity assessment, as well as information about ISO's adherence to the
World Trade Organization (WTO) principles in the Technical Barriers to Trade
(TBT) see the following URL: |
Za tento dokument je odpovědná komise ISO/TC 176 Management kvality a zabezpečování kvality, subkomise SC 2 Systémy kvality. |
|
The committee responsible for this document is Technical Committee ISO/TC 176, Quality management and quality assurance, Subcommittee SC 2, Quality systems. |
Úvod |
|
Introduction |
Tento dokument má poskytnout
uživatelům pomoc při používání požadavků na systém managementu kvality
uvedených v normě ISO 9001:2015 Systémy manage- |
|
This
document has been developed to assist users to apply the quality management
system requirements of ISO 9001:2015 Quality
management systems – |
Tento dokument
poskytuje návod strukturovaný podle ISO 9001:2015, kapitola 4 až 10.
Netýká se příloh A |
|
This document provides guidance, with a clause by clause correlation to
Clauses 4 to 10 of ISO 9001:2015, however it does not provide guidance on ISO 9001:2015,
|
Tento dokument obsahuje pouze příklady toho, co může organizace udělat, ale nepřidává k ISO 9001 žádné nové požadavky. Příklady uvedené v tomto dokumentu představují pouze jednu z možností řešení. Ne všechny budou vhodné pro všechny organizace. |
|
This
document gives examples of what an organization can do, but it does not add new requirements to ISO 9001. The
examples in this document are not definitive and only represent
possibilities, not all of which are neces- |
ISO 9001 obsahuje požadavky, které je možné objektivně auditovat nebo hodnotit. Tento dokument obsahuje příklady, popisy a možnosti, které mají pomáhat při implementaci systému managementu kvality a při posilování jeho vazeb na celkový systém managementu organizace. Směrnice obsažené v tomto dokumentu jsou v souladu s modelem systému managementu kvality podle ISO 9001, nemají ale sloužit jako interpretace požadavků ISO 9001. Nemají také být používány při auditech nebo hodnoceních. |
|
ISO 9001 contains requirements that can be objectively audited or
evaluated. This document includes examples, descriptions and options that aid both in
the implemen- |
Protože jsou požadavky ISO 9001 obecné, lze tento dokument použít v organizacích všech typů, velikostí, úrovní vyspělosti a působících ve všech odvětvích a místech. Způsob použití tohoto návodu v konkrétní organizaci se ale může lišit na základě takových faktorů, jako je velikost nebo složitost organizace, používaný model managementu, rozsah činností a povaha rizik a příležitostí, se kterými organizace pracuje. |
|
As the requirements of ISO 9001 are generic, this document can be used by organizations of all types, sizes, levels of maturity and in all sectors and geographic locations. However, the way an organization applies the guidance can vary based on factors such as the size or the complexity of the organization, the management model it adopts, the range of the organization’s activities and the nature of the risks and opportunities it encounters. |
Riziko je úroveň nejistoty inherentně existující v systému managementu kvality. Rizika existují ve všech systémech, procesech a funkcích. Zvažování rizik zajišťuje jejich určení, zvážení a řízení od návrhu po fungování systému managementu kvality. |
|
Risk is the
level of uncertainty inherent in a quality management system. There are
risks in all systems, processes and functions. Risk-based thinking ensures
these risks are determined, considered and controlled throughout the design
and use of the quality manage- |
Zvažování rizik bylo implicitní součástí předchozích vydání ISO 9001 v požadavcích jako například určování typu a rozsahu řízení externích poskytovatelů podle velikosti vlivu poskytovaného produktu. Dalším příkladem může být realizace nápravných opatření na základě potenciálního vlivu identifikované neshody. |
|
Risk-based thinking has been implicit in previous editions of ISO 9001 in such requirements as determining the type and extent of control for external providers based on the effect of the product that is going to be provided, or taking corrective action based on the potential effect of an identified nonconformity. |
V předchozích vydáních ISO 9001 byla navíc kapitola týkající se preventivních opatření. Využitím zvažování rizik se tyto úvahy stávají integrální součástí systému managementu kvality. Předcházení nežádoucím vlivům, nebo zmírňování jejich následků se tak z reaktivního stává aktivním prostřednictvím jejich včasné identifikace a provedením opatření. Pokud je systém managementu založen na rizicích, jsou preventivní opatření jeho součástí. |
|
In addition, in previous editions of ISO 9001, a clause on preventive action was included. By using risk-based thinking the consideration of risk is integral. It becomes proactive rather than reactive in preventing or reducing undesired effects through early identification and action. Preventive action is built-in when a management system is risk-based. |
Ne všechny procesy systému managementu kvality mají stejné úrovně rizika z pohledu schopnosti organizace dosahovat svých cílů kvality. Některé vyžadují pečlivější a formálnější plánování a řízení než jiné. |
|
Not all the processes of a quality management system represent the same level of risk in terms of the organization’s ability to meet its quality objectives. Some need more careful and formal planning and control than others. |
V ISO 9001 neexistuje žádný požadavek, aby byl při určování a řešení rizik a příležitostí využit formální management rizik. Organizace si může vybrat metody, které nejlépe vyhovují jejím potřebám. V IEC 31010 je uveden seznam nástrojů a technik posuzování, které lze využít. Konkrétní výběr závisí na kontextu organizace. |
|
There is no
requirement in ISO 9001 to use formal risk management in determining and
addressing risks and opportunities. An
organization can choose the methods that suit its needs. IEC 31010
provides a list of risk |
V některých případech může mít organizace zaveden formální proces managementu rizik. To může být dáno požadavky zákazníků nebo zákonů a předpisů. V takovém případě může organizace přizpůsobit již existující formální proces managementu rizik tak, aby vyhovoval záměru požadavků ISO 9001 týkajících se rizik a příležitostí. |
|
In some
cases, an organization might have a formal risk management process in
place that is required by customers or statutory and regulatory requirements.
In such circumstances, the organization
can adapt its formal risk management process to meet the intent of the
|
Navíc k ISO 9001:2015, příloha A, vydala ISO celou řadu dalších norem managementu kvality a jiných informačních zdrojů, které mohou uživatelům pomoci a poskytnout informace o dalších metodách implementace. Jedná se například o: |
|
In addition to ISO 9001:2015, Annex A, ISO has published a number of other quality management standards and informative resources which can assist the user and provide information on additional implementation methods, including: |
– příručka ISO: ISO 9001:2015 Pro malé podniky – Co dělat? Rady od ISO/TC 176 |
|
– the ISO handbook: ISO 9001:2015 for Small Enterprises – What to do? Advice from ISO/TC 176 |
– dokumenty ISO 9001 Auditing Practices Group (APG): www.iso.org/tc176/ISO9001AuditingPracticesGroup |
|
– the ISO 9001 Auditing Practices Group (APG) papers: www.iso.org/tc176/ISO9001AuditingPracticesGroup |
– veřejné informace na stránkách ISO/TC 176/SC2: https://committee.iso.org/tc176sc2 |
|
– public information on the ISO/TC 176/SC2 website: https://committee.iso.org/tc176sc2 |
– příručka ISO: Integrované použití norem systémů managementu. |
|
– the ISO handbook: The Integrated
Use of Manage- |
Další normy a dokumenty jsou uvedeny v bibliografii. |
|
Additional standards and documents are listed in the Bibliography. |
1 Předmět normy |
|
1 Scope |
Tento dokument poskytuje návod k požadavkům ISO 9001:2015 a příklady možných kroků, které může organizace přijmout ke splnění těchto požadavků. Nepřidává, neomezuje, ani nijak jinak nemění tyto požadavky. |
|
This document provides guidance on the intent of the requirements in ISO 9001:2015, with examples of possible steps an organization can take to meet the requirements. It does not add to, subtract from, or in any way modify those requirements. |
Tento dokument nepředepisuje závazné přístupy k implementaci, ani neposkytuje žádné preferované metody interpretace. |
|
This document does not prescribe mandatory approaches to implementation, or provide any preferred method of interpretation. |
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.