ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 29.120.30; 45.060.01 Duben 2021
Drážní zařízení – Drážní vozidla – Trojfázové ostrovní (externí) napájecí soustavy pro kolejová vozidla a jejich konektory |
ČSN 33 3509 |
Railway applications – Rolling Stock – Three phase shore (external) supply system for rail vehicles and its connectors
Applications ferroviaires – Matériel
roulant – Système externe d’alimentation triphasée des véhicules ferroviaires
par connecteurs
Bahnanwendungen – Fahrzeuge – Dreiphasiges Fremdeinspeisung für Schienenfahrzeuge und zugehörige Steckverbindungen
Tato norma je českou verzí evropské normy EN 50546:2020. Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro standardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.
This standard is the Czech version of the European Standard EN 50546:2020. It was translated by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.
Nahrazení předchozích norem
S účinností od 2023-08-17 se nahrazuje ČSN CLC/TS 50546 (33 3509) z prosince 2013, která do uvedeného data platí souběžně s touto normou.
Národní předmluva
Upozornění na používání této normy
Souběžně s touto normou je v souladu s předmluvou k EN 50546:2020 dovoleno do 2023-08-17 používat dosud platnou ČSN CLC/TS 50546 (33 3509) z prosince 2013.
Změny proti předchozí normě
Hlavní změny proti předchozí normě jsou uvedeny v kapitole Evropská předmluva.
Informace o citovaných dokumentech
EN 45545-2:2013+A1:2015 zavedena v ČSN EN 45545-2+A1:2016 (28 0160) Drážní aplikace – Protipožární ochrana drážních vozidel – Část 2: Požadavky na požární vlastnosti materiálů a součástí
EN 50122-1:2011 zavedena v ČSN EN 50122-1 ed. 2:2011 (34 1520) Drážní zařízení – Pevná trakční zařízení – Elektrická bezpečnost, uzemňování a zpětný obvod – Část 1: Ochranná opatření proti úrazu elektrickým proudem
EN 50124-1:2017 zavedena v ČSN EN 50124-1 ed. 2:2018
(33 3501) Drážní zařízení – Koordinace izolace – Část 1:
Základní požadavky – Vzdušné vzdálenosti a povrchové cesty pro
všechna elektrická a elektronická
zařízení
EN 50125-1:2014 zavedena
v ČSN 50125-1 ed. 2:2015 (33 3504) Drážní zařízení –
Podmínky prostředí pro zaří-
zení – Část 1: Drážní vozidla a jejich zařízení
EN 50153:2014 zavedena v ČSN EN 50153 ed. 3:2015 (33 3503) Drážní zařízení – Drážní vozidla – Opatření na ochranu před úrazem elektrickým proudem
EN 50160 zavedena
v ČSN EN 50160 ed. 3 (33 0122) Charakteristiky napětí
elektrické energie dodávané z veřej-
ných distribučních sítí
EN 50264-3-1:2008 zavedena v ČSN EN 50264-3-1 (34 7661) Drážní zařízení – Silové a ovládací kabely pro drážní vozidla se speciální odolností proti požáru – Část 3-1: Kabely se zesítěnou elastomerovou izolací s redukovanými rozměry – Jednožilové kabely
EN 50467:2011 zavedena v ČSN 50467:2012 (33 1567) Drážní zařízení – Drážní vozidla – Elektrické konektory, požadavky a zkušební metody
EN 50533:20111) zavedena v ČSN EN 50533:2012 (33 3509) Drážní zařízení – Charakteristiky napětí trojfázového vedení ve vlaku
EN 60512-1-4:1997 zavedena v ČSN EN 60512-1-4:1998 (35 4055) Elektromechanické součástky pro elektronická zařízení – Základní zkušební postupy a měřicí metody – Část 1: Všeobecné zkoušky – Oddíl 4: Zkouška 1d: Účinnost ochrany kontaktů (scoop-proof)
EN 60529:19912) zavedena v ČSN EN 60529:1993 (33 0330) Stupně ochrany krytem (krytí – IP kód)
EN 61373:2010 zavedena v ČSN EN 61373 ed. 2:2011 (33 3565) Drážní zařízení – Zařízení drážních vozidel – Zkoušky rázy a vibracemi
EN ISO 4892-2:2013 zavedena v ČSN EN ISO 4892-2:2013 (64 0152) Plasty – Metody vystavení laboratorním zdrojům světla – Část 2: Xenonové lampy
ISO 1431-1:2012 zavedena v ČSN ISO 1431-1:2013 (62 1527) Pryž, vulkanizovaný nebo termoplastický elastomer – Odolnost proti vzniku ozónových trhlin – Část 1: Zkoušení za statické a dynamické deformace
Souvisící ČSN
ČSN EN 50547 (36 4354) Drážní zařízení – Baterie pro pomocné napájecí systémy
ČSN EN 60512-1-100 ed. 3 (35 4055) Konektory pro elektronická zařízení – Zkoušky a měření – Část 1-100: Obecně – Použitelné normy
ČSN IEC 60050 (soubor) (33 0050) Mezinárodní elektrotechnický slovník
Vysvětlivky k textu převzaté normy
V případě nedatovaných odkazů na evropské/mezinárodní normy
jsou ČSN uvedené v článcích „Informace
o citovaných dokumentech“ a „Souvisící ČSN“ nejnovějšími vydáními,
platnými v době schválení této normy. Při používání této normy je třeba vždy
použít taková vydání ČSN, která přejímají nejnovější vydání nedatovaných
evropských/mezinárodních norem (včetně všech změn).
Citované předpisy
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/797 ze dne 11. května 2016 o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii. V České republice je tato směrnice zavedena zákonem č. 367/2019 Sb., kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, v aktuálně platném znění.
Vypracování normy
Zpracovatel: CTN ACRI, IČO 63832721, Ing. Přemysl Šolc, Ph.D.
Technická normalizační komise: TNK 126 Elektrotechnika v dopravě
Pracovník České agentury pro standardizaci: Ing. Pavel Vojík
Česká agentura pro standardizaci je státní příspěvková organizace zřízená Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví na základě ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
EVROPSKÁ NORMA EN 50546
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM Říjen 2020
ICS 29.120.30; 45.060.01 Nahrazuje
CLC/TS 50546:2013
a
všechny její změny a opravy (pokud existují)
Drážní zařízení – Drážní vozidla – Trojfázové ostrovní (externí) napájecí soustavy pro kolejová vozidla a jejich konektory
Railway applications – Rolling Stock –
Three phase shore (external) supply system
for rail vehicles and its connectors
Applications ferroviaires –
Matériel roulant – Systèmeexterne d’alimentation triphasée |
Bahnanwendungen – Fahrzeuge – Dreiphasiges
Fremdeinspeisung für Schienenfahrzeuge |
Tato evropská norma byla schválena CENELEC dne 2020-08-17. Členové CENELEC jsou povinni splnit vnitřní předpisy CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se této evropské normě bez jakýchkoliv modifikací uděluje status národní normy.
Aktualizované seznamy a bibliografické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání v Řídicím centru CEN-CENELEC nebo u kteréhokoliv člena CENELEC.
Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CENELEC do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru CEN-CENELEC, má stejný status jako oficiální verze.
Členy CENELEC jsou národní elektrotechnické komitéty Belgie,
Bulharska, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska,
Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty,
Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Republiky Severní
Makedonie, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Srbska,
Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.
Evropský výbor pro normalizaci v elektrotechnice European Committee for Electrotechnical Standardization Comité Européen de Normalisation Electrotechnique Europäisches Komitee für Elektrotechnische Normung Řídicí centrum CEN-CENELEC: Rue de la Science 23, B-1040 Brusel © 2020
CENELEC Veškerá práva pro využití v jakékoliv formě a jakýmikoliv
prostředky |
Strana
4.2.2... Napájecí napětí pro ostrovní napájecí soustavu
4.2.6... Zabránění napájení pevného konektoru vozidlem
4.2.7... Ostrovní soustava (na straně infrastruktury)
4.2.8... Ochrana proti přetížení
4.2.9... Blokování trakce a brzd
4.3...... Instalace – Montáž pevného konektoru
5.2...... Zamýšlené použití u drážních vozidel
5.3...... Umístění konektoru na palubě drážních vozidel
6......... Požadavky na konektory
6.1.8... Přechodový odpor kontaktního páru s připojenými vodiči podle typu kontaktu
6.1.9... Úbytek napětí na kontaktu s připojeným kabelem
6.1.10 Vzdušné vzdálenosti a povrchové cesty
6.2...... Značení a identifikace
6.4...... Ochrana před úrazem elektrickým proudem
6.5...... Opatření pro uzemňování
Strana
6.6...... Metody připojování a spojování
6.7...... Odolnost proti stárnutí
6.11.... Mechanická a elektrická trvanlivost
6.12.... Úchytky nebo montáž pro odlehčení pnutí
6.13.2 Upevnění kontaktů ve vložce
6.13.4 Odolnost vůči ohybovému momentu
6.15.... Izolace a koordinace izolace
6.19.... Hořlavost materiálů a součástí
6.20.... Odolnost proti chemicky aktivním látkám a znečišťujícím kapalinám
6.22.... Odolnost proti UV záření
7.1.2... Temperování a příprava
7.2...... Plán zkoušek (EN 60512-1-100 – Obecně – Použitelné publikace)
7.2.1... Zkušební podmínky pro skupinu A
7.2.2... Zkušební podmínky pro skupinu B
7.2.3... Zkušební podmínky pro skupinu C
7.2.4... Zkušební podmínky pro skupinu D
7.2.5... Zkušební podmínky pro skupinu E
7.2.6... Zkušební podmínky pro skupinu F – Fáze zkoušky F1
7.2.7... Zkušební podmínky pro skupinu G
7.4...... Ochrana před úrazem elektrickým proudem
Strana
7.7...... Měření přechodového odporu kontaktního páru s připojenými vodiči
7.8...... Zkouška volného konektoru pádem
7.9...... Měření vzdušných vzdáleností a povrchových cest
7.11.... Odpor mezi uzemňovacím vodičem volného konektoru a pouzdrem pevného konektoru
Příloha A (normativní) Návrh konektoru 63 A/125 A
A.1.3.. Rozměry kontaktních kolíků
A.1.4.. Rozměry ochranného krytu
A.2.2.. Uspořádání kontaktů a blokovacích čepů
A.2.3.. Rozměry silových kontaktů
A.2.4.. Rozměry řídicích a kódovacích kontaktů
Příloha B (normativní) Návrh konektoru 600 A
B.2.2.. Rozměry pro uspořádání blokování
B.2.3.. Rozměry silových kontaktů
B.2.4.. Rozměry řídicích a kódovacích kontaktů
Příloha ZZ (informativní) Vztah mezi touto evropskou normou a základními
požadavky Směrnice (EU) 2016/797/EU
[2016 OJ L138], které mají být pokryty.
Tento dokument (EN 50546) vypracovala technická komise CLC/SC 9XB Elektrický, elektronický a elektromechanický materiál na palubě drážních vozidel, včetně souvisejícího softwaru.
Jsou stanovena tato data:
–
nejzazší datum zavedení dokumentu na národní úrovni |
(dop) |
2021-08-17 |
–
nejzazší datum zrušení národních norem, |
(dow) |
2023-08-17 |
Tento dokument nahrazuje CLS/TS 50546:2013.
EN 50546:2020 zahrnuje tyto významné technické změny v porovnání s CLS/TS 50546:2013:
a) Revizi kapitoly 1, Rozsah platnosti;
b) Revizi kapitoly 2, Citované dokumenty;
c) Revizi kapitoly 3, Termíny a definice, s novým uspořádáním definic;
d) Revizi kapitoly 4, Obecné požadavky, se zahrnutím odkazů na konektory a souvisejícími požadavky na ostrovní část;
e) Zavedení nové kapitoly 5, Třídění;
f) Zavedení nové kapitoly 6, Požadavky na konektory;
g) Zavedení nové kapitoly 7, Zkoušky;
h) Zavedení těchto normativních příloh:
1) Příloha A, Návrh konektoru 63 A/125 A;
2) Příloha B, Návrh konektoru 600 A;
i) Bibliografie, revidována a opravena.
Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CENELEC nelze činit odpovědným za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv.
Tento dokument byl vypracován na základě mandátu uděleného CENELEC Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu a podporuje splnění základních požadavků směrnice (směrnic) EU.
Vztah ke směrnici (směrnicím) EU je uveden v informativní příloze ZZ, která je nedílnou součástí tohoto dokumentu.
Tento normalizační projekt byl odvozen z výzkumného projektu financovaného EU MODTRAIN (MODPOWER). Je součástí souboru na sebe vzájemně navazujících norem. Hierarchie norem má být v souladu s obrázkem 1:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ostrovní napájecí soustava se používá v depech a na
vedlejších kolejích pro zajištění výkonu pro pomocné
napájení (které smí zahrnovat nabíjení baterie), pokud není k dispozici
primární zdroj energie, a vlak není
v pohybu (0 km/h). Tento dokument definuje konektory tak, aby byla
zajištěna interoperabilita pro kolejová vozidla, která mají být provozována v různých
státech, a byla vybavena bateriemi, které jsou nabíjeny v jiných
místech, než je jejich obvyklé umístění v depu nebo na vedlejších
kolejích.
Konektory jsou dimenzovány pro použití normalizovaných kabelů pro kolejová vozidla, jak je stanoveno v EN 50264-3-1:2008.
Tento dokument stanovuje požadavky na kompatibilitu definovaných systémů a osvědčené praxe pro trojfázové ostrovní (externí) napájecí soustavy AC + N; 400 V, 50 Hz. Zaměřuje se na popis definovaného rozhraní, elektrického napájení ve stanicích, depech, dílnách a na odstavných kolejích drážních vozidel.
Tento dokument doporučuje požadavky na charakteristiku napájení a výkresy rozhraní pro konektory ostrovního napájení. Pro zajištění vzájemné propojitelnosti a interoperability konektorů jsou doplněny výkresy rozhraní. Pevný konektor je opatřen ochranným krytem, který zabraňuje jakémukoli vniknutí v době, kdy se konektor nepoužívá.
V tomto dokumentu byly
specifikovány dva konektory. První je vhodný pro ostrovní napájení buď 63 A,
nebo 125 A. Druhý je vhodný pro ostrovní napájení 600 A. Konektor 600 A je
stávající britský standardizovaný třífázový
ostrovní napájecí konektor, který je již dlouhou dobu používán.
Tento dokument specifikuje požadavky na ostrovní napájecí soustavu pro pomocná zařízení a předtápění a související vzájemně propojitelné páry konektorů. Tato norma stanovuje charakteristiky konektorů za účelem dosažení interoperability na rozhraní drážní vozidlo/ostrovní napájecí soustava.
Tento dokument se nevztahuje na ostrovní napájení pro pohyb drážních vozidel.
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.