ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 45.100 Září 2019
Bezpečnostní požadavky na osobní |
ČSN 27 3021 |
Safety requirements for cableway
installations designed to carry persons – Carriers –
Part 3: Fatigue tests
Prescriptions de sécurité pour les
installations à câbles transportant des personnes – Véhicules –
Partie 3: Essai de fatigue
Sicherheitsanforderungen
für Seilbahnen und Schleppaufzüge des Personenverkehr – Fahrzeuge –
Teil 3: Ermüdungsversuche
Tato norma je českou verzí evropské normy EN 13796-3:2017. Překlad byl zajištěn Českou agenturou pro standardizaci. Má stejný status jako oficiální verze.
This standard is the Czech version of the European Standard EN 13796-3:2017. It was translated by the Czech Standardization Agency. It has the same status as the official version.
Nahrazení předchozích norem
Touto normou se nahrazuje ČSN EN 13796-3 (27 3021) ze září 2017.
Národní předmluva
Změny proti předchozí normě
Proti předchozí normě dochází ke změně způsobu převzetí EN 13796-3:2017 do soustavy norem ČSN. Zatímco ČSN EN 13796-3 ze září 2017 převzala EN 13796-3:2017 schválením k přímému používání jako ČSN EN, tato norma ji přejímá překladem.
Změny proti předchozímu vydání evropské normy jsou specifikovány v evropské předmluvě.
Informace o citovaných dokumentech
EN 1907:2005 zavedena v ČSN EN 1907:2018 (27 3002) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Terminologie
EN 13796-1:2017 zavedena v ČSN EN 13796-1:2019 (27 3021) Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Část 1: Uchycení, běhouny, vozové brzdy, kabiny, sedačky, uzavřené vozy, montážní vozy, vlečné závěsy
EN ISO/IEC 17025:2017 zavedena v ČSN EN ISO/IEC 17025:2018 (01 5253) Všeobecné požadavky na kompetenci zkušebních a kalibračních laboratoří
Citované předpisy
Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2000/9/EU
(2000/9/EU) ze dne 20. března 2000, o technických poža-
davcích na zařízení pro dopravu osob.
V České republice je tato směrnice zavedena nařízením vlády č. 70/2002
Sb., ze dne 16. ledna 2002, kterým se stanoví technické požadavky na
zařízení pro dopravu osob, v platném znění.
Vypracování normy
Zpracovatel: CTN Unie výtahového průmyslu ČR, IČO 27022200, Ing. Jan Dvořák
Technická normalizační komise: TNK 107 Výtahy, pohyblivé schody a pohyblivé chodníky
Pracovník České agentury pro standardizaci: Ing. Jaroslav Zajíček
Česká agentura pro standardizaci je státní příspěvková organizace zřízená Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví na základě ustanovení § 5 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
EVROPSKÁ NORMA EN
13796-3
EUROPEAN STANDARD
NORME EUROPÉENNE
EUROPÄISCHE NORM Březen 2017
ICS 45.100 Nahrazuje EN 13796-3:2005
Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Vozy –
Část 3: Zkoušení na únavu
Safety requirements for cableway
installations designed to carry persons – Carriers –
Part 3: Fatigue tests
Prescriptions de sécurité
pour les installations |
Sicherheitsanforderungen für Seilbahnen |
Tato evropská norma byla schválena CEN dne 2014-12-01.
Členové CEN jsou povinni splnit vnitřní předpisy
CEN/CENELEC, v nichž jsou stanoveny podmínky, za kterých se musí této evropské normě bez jakýchkoliv
modifikací dát status národní normy. Aktualizované seznamy a biblio-
grafické citace týkající se těchto národních norem lze obdržet na vyžádání
v Řídicím centru nebo u kteréhokoliv člena CEN.
Tato evropská norma existuje ve třech oficiálních verzích (anglické, francouzské, německé). Verze v každém jiném jazyce přeložená členem CEN do jeho vlastního jazyka, za kterou zodpovídá a kterou notifikuje Řídicímu centru CEN-CENELEC, má stejný status jako oficiální verze.
Evropský výbor pro normalizaci European Committee for Standardization Comité Européen de Normalisation Europäisches Komitee für Normung Řídicí centrum CEN-CENELEC: Avenue Marnix 17, B-1000 Brusel © 2017 CEN Veškerá
práva pro využití v jakékoli formě a jakýmikoli prostředky Ref.
č. EN 13796-3:2017 E |
Členy CEN jsou národní normalizační orgány Belgie, Bulharska, Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.
Obsah
Strana
7......... Informace poskytnuté výrobcem
8......... Kontrola před zkouškou
9......... Požadavky na zkoušku
10.1.... Zkušební parametry oběžné visuté lanové dráhy s pevnými uchyceními
10.2.... Zkušební parametry oběžné visuté lanové dráhy s odpojitelnými uchyceními
11.2.... Vyhodnocení výsledků zkoušky
Příloha ZA (informativní) Vztah mezi touto evropskou normou a základními
požadavky směrnice EU 2000/9/ES,
které se vztahují na zařízení osobních lanových drah
Tento dokument (EN 13796-3:2017) vypracovala technická komise CEN/TC 242 Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy, jejíž sekretariát zajišťuje AFNOR.
Této evropské normě je nutno nejpozději do září 2017 udělit status národní normy, a to buď vydáním identického textu, nebo schválením k přímému používání, a národní normy, které jsou s ní v rozporu, je nutno zrušit nejpozději do září 2017.
Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. CEN a/nebo CENELEC nelze činit odpovědným za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv.
Tento dokument nahrazuje EN 13796-3:2005.
Tento dokument byl vypracován na základě mandátu uděleného CEN Evropskou komisí a Evropským sdružením volného obchodu a podporuje splnění základních požadavků nařízení Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2000/9/EC.
Vztah ke směrnici EU 2000/9/EC je uveden v informativní příloze ZA, která je nedílnou součástí tohoto dokumentu.
EN 13796 se společným názvem „Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Vozy obsahuje:
– Část 1: Uchycení, běhouny, vozové brzdy, kabiny, sedačky, uzavřené vozy, montážní vozy, vlečné závěsy
– Část 2: Zkoušky odporu uchycení proti skluzu
– Část 3: Zkoušky na únavu
Hlavní změny ve srovnání s přechozím vydáním EN 13796-3 jsou tyto:
– v kapitole
7, 6. odrážka: výrobní zkoušky podle EN 13796-1 a jejich výsledky se
doplní do dokumentace poža-
dované zkušebnou výrobce náhradou za zkušební postup uvedený v 11.1;
– v 11.1 jsou doplněny způsoby kontrolních zkoušek vzorků následujících zkoušku.
Tento dokument tvoří část normalizačního programu přijatého technickým výborem CEN pro bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy. Tento program zahrnuje následující normy:
– EN 1907, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Terminologie
– EN 12929 (všechny části), Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Obecné požadavky
– EN 12930, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Výpočty
– EN 12927, (všechny části), Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Lana
– EN 1908, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Napínací zařízení
– EN 13223, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Pohony a další mechanická zařízení
– EN 13796 (všechny části), Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Vozy
– EN 13243, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Elektrické příslušenství mimo poháněcí zařízení
– EN 13107, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Stavební objekty
– EN 1709, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Kontrola před uvedením do provozu, údržba, provozní kontroly a zkoušky
– EN 1909, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Obnovení provozu a evakuace
– EN 12397, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Provoz
– EN 12408, Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy – Zabezpečování kvality
Společně tyto normy tvoří soubor norem vztahující se na navrhování, výrobu, montáž, údržbu a provoz všech zařízení pro osobní lanové dráhy.
Podle vnitřních předpisů CEN/CENELEC jsou tuto evropskou normu povinny zavést národní normalizační organizace následujících zemí: Belgie, Bulharska, Bývalé jugoslávské republiky Makedonie, České republiky, Dánska, Estonska, Finska, Francie, Chorvatska, Irska, Islandu, Itálie, Kypru, Litvy, Lotyšska, Lucemburska, Maďarska, Malty, Německa, Nizozemska, Norska, Polska, Portugalska, Rakouska, Rumunska, Řecka, Slovenska, Slovinska, Spojeného království, Srbska, Španělska, Švédska, Švýcarska a Turecka.
Tato evropská norma uvádí bezpečnostní požadavky pro vozy zařízení osobních lanových drah. Tato norma se vztahuje na různé typy zařízení a bere v úvahu jejich prostředí.
Tato evropská norma stanoví požadavky, které mají být splněny při zkouškách vozů na únavu jednosměrných jednolanových visutých lanových drah s nosností ne větší než 16 osob podle EN 13796-1.
Neplatí pro zařízení pro dopravu nákladů ani pro výtahy.
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.