ČESKÁ TECHNICKÁ NORMA
ICS 03.100.01 Říjen 2013
Systém managementu společenské odpovědnosti organizací – Požadavky |
ČSN 01 0391 |
Corporate social responsibility management system – Requirements
Obsah
Strana
Předmluva 4
0 Úvod 5
0.1 Společenská odpovědnost organizací 5
0.2 Principy společenské odpovědnosti 5
0.3 Systém managementu společenské odpovědnosti 6
0.4 Kompatibilita s jinými systémy managementu 6
1 Předmět normy 7
2 Citované dokumenty 7
3 Termíny a definice 7
4 Systém managementu společenské odpovědnosti 9
4.1 Obecné požadavky 9
4.2 Požadavky na dokumentaci 9
5 Odpovědnost vedení 9
5.1 Angažovanost a aktivita vedení 9
5.2 Politika společenské odpovědnosti 9
5.3 Plánování 9
5.4 Představitel vedení pro společenskou odpovědnost 10
6 Zainteresované strany 10
7 Aspekty společenské odpovědnosti v ekonomické oblasti 11
7.1 Nákup 11
7.2 Etika v podnikání 11
7.3 Ekonomická výkonnost 11
7.4 Poplatky a sankce 11
8 Aspekty společenské odpovědnosti v environmentální oblasti 11
8.1 Identifikace a hodnocení významnosti environmentálních aspektů 11
8.2 Operativní řízení provozu ve vztahu k ochraně životního prostředí 11
9 Aspekty společenské odpovědnosti v sociální oblasti 12
9.1 Obecně 12
9.2 Lidská práva 12
9.3 Zaměstnávání a přiměřená práce 12
9.4 Podpora komunity 13
9.5 Ochrana spotřebitele 13
10 Management zdrojů 13
10.1 Obecně 13
10.2 Kompetence, výcvik a vědomí závažnosti 13
10.3 Finanční zdroje 13
11 Komunikace 14
11.1 Vnitřní komunikace 14
11.2 Vnější komunikace 14
12 Měření, analýza a zlepšování 14
12.1 Obecně 14
12.2 Interní audity 15
Strana
12.3 Přezkoumání 15
12.4 Zlepšování 16
Příloha A (informativní) Základní informace o systému společenské odpovědnosti 17
Příloha B (informativní) Aspekty společenské odpovědnosti 23
Příloha C (informativní) Zainteresované strany 27
Bibliografie 28
Předmluva
Obdobné mezinárodní normy a standardy
ISO 26000:2010 Guidance on social responsibility
SA8000:2008 Social Accountability 8000
GRI Global Reporting Initiative
Souvisící ČSN
ČSN EN ISO 9001 (01 0321) Systémy managementu kvality – Požadavky
ČSN EN ISO 9004 (01 0324) Řízení udržitelného úspěchu organizace – Přístup managementu kvality
ČSN EN ISO 19011 (01 0330) Směrnice pro auditování systémů managementu
Patentová práva
Upozorňuje se na možnost, že některé prvky tohoto dokumentu mohou být předmětem patentových práv. ÚNMZ nelze činit odpovědným za identifikaci jakéhokoliv nebo všech patentových práv.
Vypracování normy
Zpracovatel: Česká společnost pro jakost, IČ 00417955, Ing. Veronika Soukupová, ve spolupráci s Radou kvality České republiky, Ing. Pavel Ryšánek, a ve spolupráci se společností QUALIFORM, a. s., Ing. Jan Svobodník
Pracovník Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví: Ing. Andrea Peková
0 Úvod
0.1 Společenská odpovědnost organizací
Odpovědné přístupy k podnikání a společnosti jsou jednou z nejdynamičtějších a nejzajímavějších oblastí pro organizace fungující na globalizujících se trzích. Ve všech oblastech se dnes prosazují takové principy, jako jsou udržitelný rozvoj, odpovědnost a transparentnost činností organizace nebo shoda s relevantními mezinárodními standardy a národními právními požadavky.
Je zřejmé, že role organizací ve společnosti se v posledních letech podstatně změnila. Lidé už dnes nevnímají organizace pouze jako producenty výrobků a dodavatele služeb, jejichž jediným cílem je maximalizace zisku, ale předpokládají, že budou plnit i požadavky v dalších oblastech, jako jsou životní prostředí nebo podpora a rozvoj aktivit svého okolí i společnosti jako celku. Aby byla organizace v dnešním světě trvale úspěšná, musí naplňovat nová očekávání svého okolí.
Z těchto důvodů a rovněž následkem snah o udržitelný rozvoj a zodpovědné chování vůči společnosti dospěly organizace v některých zemích světa k potřebě stanovit politiky pozitivně působící na jejich místní komunity nebo na globální mezinárodní komunitu. Výsledkem byl vznik několika teorií a postupů pod obecným názvem společenská odpovědnost (Corporate Social Responsibility – CSR).
Společensky odpovědné organizace se chovají tak, aby zohlednily potřeby i dopady svého vnitřního i vnějšího prostředí, aby přispívaly k udržitelnému rozvoji, byly transparentní a obecně napomáhaly celkovému zlepšování stavu společnosti i nad rámec svého působení a právních požadavků.
Konkrétně se společenská odpovědnost projevuje integrací pozitivních postojů, praktik či programů do strategie organizace na úrovni jejího nejvyššího vedení. Vyžaduje posun pohledu na vlastní společenskou roli z úrovně „profit only“ (pouze zisk) k širšímu pohledu v kontextu dnes často zmiňovaných tří pilířů „P“ tj. „People – Planet – Profit“ (lidé – planeta – zisk). Organizace se ve svých aktivitách soustřeďuje nejen na ekonomický růst, ale i na řešení environmentálních a společenských dopadů svých činností. Organizace nefunguje izolovaně od okolního světa, ale je jeho přímou součástí. Navíc hodnocení činnosti organizace jejím okolím a stav tohoto prostředí přímo ovlivňují komerční úspěšnost organizace. Společenská odpovědnost je trendem, který apeluje na změnu orientace organizací z krátkodobých cílů na dlouhodobé, z maximálního zisku na zisk optimální.
Koncepce společenské odpovědnosti vykazuje, i přes existující diverzitu myšlenek a vnímání, silný potenciál pro podporu udržitelného rozvoje. Bylo dosaženo mezinárodního konsenzu ohledně chápání toho, že se společenská odpovědnost projevuje jako soubor opatření, která jdou nad rámec právních požadavků.
V mezinárodní normě ISO 26000 není vyloučeno právo každé země vytvořit si dokument reagující na její reálné podmínky tak, aby byly organizacím poskytnuty nástroje pro definování a implementaci společenské odpovědnosti těmto podmínkám odpovídající. Pro účely této normy je společenská odpovědnost chápána jako soubor dobrovolných systémových opatření přijatých organizací s cílem identifikovat, řešit a zlepšovat její pozitivní dopady a redukovat negativní dopady na všechny zainteresované strany.
0.2 Principy společenské odpovědnosti
Společenská odpovědnost ve smyslu této normy zahrnuje principy chování, které jsou specifikovány v meziná-
rodních dokumentech (například v dokumentech OSN, ILO, OECD, EU) a ČSN ISO 26000.
Cíle organizace by měly vycházet z těchto principů a přispívat tak k udržitelnému rozvoji a podpoře kvality života jak pracovníků organizace, tak i celé společnosti.
Organizace má aplikovat 7 principů:
1) Odpovědnost
Tento princip formuluje požadavky na odpovědnost organizace za dopady jejích činností na společnost.
2) Transparentnost
Tento princip formuluje požadavky na otevřenost v rozhodnutích a aktivitách organizace vůči zainteresovaným stranám.
3) Etické chování
Tento princip definuje etické chování jako takové, které je v souladu s obecně uznávanými principy a mezi-
národními standardy chování. Organizace má vždy a za všech okolností postupovat eticky.
4) Respektování potřeb zainteresovaných stran
Tento princip formuluje vztah organizace k zainteresovaným stranám. Organizace má respektovat a brát v úvahu zájmy zainteresovaných stran.
5) Respektování práva
Tento princip znamená, že organizace uznává a dodržuje právní požadavky.
6) Mezinárodní standardy
Tento princip znamená, že organizace uznává a dodržuje mezinárodní standardy.
7) Lidská práva
Tento princip vychází z požadavků Všeobecné deklarace lidských práv a svobod Organizace spojených národů (OSN) a Deklarace základních principů a práv při práci vydaných Mezinárodní organizací práce (ILO). Organizace má lidská práva respektovat a prosazovat.
0.3 Systém managementu společenské odpovědnosti
Systém managementu společenské odpovědnosti je koncipován ve smyslu obecně přijaté zásady, že organizace systematicky vytvářejí a implementují svoji politiku a cíle společenské odpovědnosti překračující právní požadavky tak, aby bylo zajištěno integrované, vyvážené a rovné zacházení ve třech pilířích, a to ekonomickém, environmentálním a sociálním.
Soulad s požadavky tohoto dokumentu umožní organizaci:
vytvářet, rozvíjet, udržovat a prosazovat principy a postupy v oblastech, které má organizace možnost ovlivňovat a usměrňovat, a tím přispívat k udržitelnému rozvoji, včetně kvality života společnosti;
dodržovat přijaté závazky ve vztahu ke společenské odpovědnosti;
důvěryhodně dokládat zainteresovaným stranám, že existující politika organizace, postupy a praxe jsou v souladu s požadavky tohoto dokumentu;
integrovat, implementovat a podporovat společensky odpovědné chování;
identifikovat a zapojit zainteresované strany;
nechat si certifikovat systém managementu společenské odpovědnosti externí organizací.
Vedle strategických aktivit charakterizovaných politikou společenské odpovědnosti, která má být v souladu se strategickými záměry a cíli realizovanými vrcholovým vedením, jsou obsahem této normy i aktivity operativní (plánování, implementace, ověřování a přezkoumávání). Jejich řízení je založeno na cyklu PDCA (plánuj, dělej, kontroluj, jednej).
0.4 Kompatibilita s jinými systémy managementu
Systém managementu společenské odpovědnosti v tomto dokumentu vychází z principů a členění norem pro ostatní systémy managementu (viz kapitola 2).
Vzhledem k tomu, že pro mnohé organizace bude společenská odpovědnost znamenat novou, dosud nepoznanou problematiku, do normy byly doplněny přílohy s návodem a dalšími doplňujícími informacemi.
1 Předmět normy
Tato norma specifikuje požadavky na systém managementu společenské odpovědnosti a je použitelná pro organizace všech velikostí a typů (z podnikatelského i veřejného sektoru) bez ohledu na jejich geografické umístění.
Tato norma může být používána pro certifikaci.
Konec náhledu - text dále pokračuje v placené verzi ČSN.